معرفی ترامپچی GS5 با نام دوج جورنی برای عرضه در مکزیک!
دوج جورنی سال گذشته از بازار ایالاتمتحده کنار رفت اما حالا استلانتیس در حال احیای این نام برای یک کراساوور کاملاً متفاوت است. درحالیکه جورنی قبلی روی پلتفرم GS که بهطور مشترک توسط دایملر کرایسلر و میتسوبیشی توسعه یافته بود ساخته شده بود، جورنی مدل 2022 بر اساس یک کراساوور کامپکت چینی بنام ترامپچی GS5 ساخته شده است.
دوج جورنی جدید بخشی از روابط بین استلانتیس و شرکت مادر ترامپچی یعنی گک موتور در چین خواهد بود. نتیجه این همکاری در ابتدا عرضه جورنی جدید در مکزیک خواهد بود یعنی جایی که نسل قبلی این کراساوور در آن تولید میشد. بعداً اما جورنی به سایر کشورهای آمریکای لاتین مثل پرو، شیلی و کلمبیا هم خواهد رسید. این خودرو در کارخانهٔ جوینت ونچر استلانتیس در شهر هانگژو در شرق چین تولید میشود یعنی همان کارخانهای که جیپ گرند کماندر، رنگید، کامپس و چروکی را هم برای بازار چین تولید میکند.
جورنی در ظاهر تا حد زیادی با ترامپچی GS5 یکسان است و فقط طراحی جلوپنجره و سپر جلوی آن متفاوت است. در اینجا جلوپنجرهای مشکیرنگ به چشم میخورد که نوشتهٔ کوچک DODGE در سمت چپ آن نقش بسته است. این کراساوور چینی که نشان آمریکایی گرفته، 4,695 میلیمتر طول، 1,885 میلیمتر عرض و 1,726 میلیمتر ارتفاع داشته و فاصلهٔ محوری آن 2,710 میلیمتر است.
جورنی جدید با یک پیشرانهٔ 1.5 لیتری چهار سیلندر توربو به بازار عرضه میشود که 150 اسب بخار قدرت و 234 نیوتن متر گشتاور دارد. این نیرو از طریق یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک به چرخهای جلو فرستاده میشود. سیستم تعلیق این خودرو نیز در جلو از نوع مکفرسون و در عقب چند اتصالی خواهد بود. قرار است فروش دوج جورنی جدید از ماه نوامبر در مکزیک آغاز شود و گک اعلام کرده است که همین هفته اولین سری از این خودرو در تعداد 770 دستگاه به این کشور صادر خواهد شد. انتظار میرود تا پایان امسال 4 هزار دستگاه جورنی به مکزیک صادر شود.
در همین رابطه، گک در بیانیهای اعلام کرده است که قصد دارد روابط خود را با استلانتیس تقویت کند و به حضور در بازار مکزیک و مناطق اطراف آن ادامه دهد. این در حالی است که اوضاع فروش این جوینت ونچر در چین چندان خوب نیست و به همین دلیل بهتازگی کارخانهٔ گوانگژو که یکی از دو کارخانهٔ این همکاری محسوب میشود بسته شد.