درگ شاسیبلندهای V8 سوپرشارژ، دورانگو هلکت در برابر دیفندر V8
هرچند بسیاری از شاسیبلندها خودروهایی آرام و کاربردی برای استفادههای خانوادگی هستند اما برخی از آنها نیز با استفاده از پیشرانههای قدرتمند و پرسروصدا، هیجان بیشتری را به این ترکیب اضافه میکنند. در اینجا دو نمونه از این شاسیبلندها را داریم که هردو از موتورهای V8 سوپرشارژ استفاده میکنند. از آمریکا، دوج دورانگو هلکت به میدان آمده تا با لندروور دیفندر V8 بریتانیایی به رقابت بپردازد اما آیا دیفندر سوپرشارژ میتواند حریف قدرتمند آمریکایی را مغلوب کند؟ بیایید ببینیم.
دورانگو هلکت یک شاسیبلند پرفورمنس بسیار خاص است زیرا تنها 2000 دستگاه از آن فقط با مدل 2021 ساخته شد. زیر کاپوت این ماشین همان پیشرانهٔ 6.2 لیتری V8 سوپرشارژ هلکت قرار گرفته است که در اینجا 710 اسب بخار قدرت و 870 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این نیروگاه قدرتمند به یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک متصل شده است تا نیروی خود را به سامانهٔ چهارچرخ محرک مخصوص پرفورمنس تحویل دهد که از جیپ ترکهاوک گرفته شده است. به لطف این ترکیب، دورانگو با وجود وزن 2.4 تنی ظرف تنها 3.6 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت میرسد.
از سوی دیگر، دیفندر V8 را داریم که در حال حاضر سریعترین نسخهٔ این خودرو روی جاده محسوب میشود اما همچنان تواناییهای آفرود چشمگیری را هم ارائه میکند. این شاسیبلند بریتانیایی از پیشرانهٔ 5 لیتری V8 سوپرشارژ آشنای جگوار-لندروور استفاده میکند که 525 اسب بخار قدرت و 625 نیوتن متر گشتاور دارد. این یعنی دیفندر به میزان قابلتوجهی از دورانگو ضعیفتر است درحالیکه از سوی دیگر، با وزن 2600 کیلوگرمی، حدود 200 کیلوگرم هم سنگینتر هست.
بنابراین، روی کاغذ به نظر میرسد دیفندر V8 در برابر دورانگو هلکت شانسی نداشته باشد اما آیا در شرایط واقعی هم همینطور خواهد بود؟ پاسخ این سؤال را در ویدئوی زیر ببینید.
مشخصات فنی
| دوج دورانگو هلکت | لندروور دیفندر V8 |
پیشرانه | 6.2 لیتری V8 سوپرشارژ | 5.0 لیتری V8 سوپرشارژ |
قدرت | 710 اسب بخار | 525 اسب بخار |
گشتاور | 870 نیوتن متر | 625 نیوتن متر |
گیربکس | 8 سرعته اتوماتیک | 8 سرعته اتوماتیک |
وزن | 2420 کیلوگرم | 2600 کیلوگرم |
قیمت | 82,590 دلار | 109,050 دلار |