درگ جذاب سدانهای V8 تنفس طبیعی، دوج چارجر 392 و لکسوس IS500
میدانیم سدانهایی که پیشرانههای حجیم هشت سیلندر دارند رو به انقراض هستند تا جایی که اگر کرایسلر 300 را در نظر نگیریم، در حال حاضر تنها دو سدان V8 تنفس طبیعی در بازار باقی مانده است. این خودروها لکسس IS500 دوج چارجر 392 هستند (البته چارجر R/T هم با پیشرانهٔ 5.7 لیتری V8 ارائه میشود). حال CarLegion تصمیم گرفته است این دو خودرو را در برابر هم قرار دهد.
نگاهی به مشخصات نشان میدهد که این دو سدان بسیار به هم نزدیک هستند. لکسس از یک پیشرانهٔ 5 لیتری V8 استفاده میکند که 472 اسب بخار قدرت و 535 نیوتن متر گشتاور دارد و باید وزن 1805 کیلوگرمی را جابجا کند. از سوی دیگر، در سینهٔ چارجر یک موتور 6.4 لیتری V8 قرار گرفته است که 485 اسب بخار قدرت و 645 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. هرچند سدان آمریکایی قدرت بیشتری دارد اما با 2000 کیلوگرم وزن، به میزان قابلتوجهی سنگینتر از رقیب ژاپنی است. نیروی موتور اما در هردو خودرو از طریق گیربکسهای هشت سرعتهٔ اتوماتیک به چرخهای عقب منقل میشود.
در اولین درگ، چارجر شروع خوبی نداشت و به همین دلیل لکسس بهراحتی با اختلافی نزدیک به چهار طول خودرو پیروز شد. درگ دوم بسیار نزدیکتر بود ولی چارجر بازهم نتوانست خود را به رقیب برساند و شکست خورد. در اولین مسابقهٔ رولینگ اما دوج به لطف قدرت بیشتر خود لکسس را پشت سر گذاشت و نتیجهای خلاف درگ دوم را رقم زد. در رولینگ آخر هم دو خودرو در تمام طول مسیر شانهبهشانهٔ هم پیش رفتند اما درنهایت این چارجر بود که با اختلافی جزئی پیروز شد؛ بنابراین، به نظر میرسد این بازماندههای سدانهای V8 تنفس طبیعی از لحاظ پرفورمنس تقریباً برابر هستند و انتخاب یکی از آنها به سلیقهٔ افراد بازخواهد گشت.
مشخصات فنی
| دوج چارجر 392 | لکسس IS500 |
پیشرانه | 6.4 لیتری V8 | 5.0 لیتری V8 |
قدرت | 485 اسب بخار | 472 اسب بخار |
گشتاور | 645 نیوتن متر | 535 نیوتن متر |
گیربکس | 8 سرعته اتوماتیک | 8 سرعته اتوماتیک |
وزن | 2000 کیلوگرم | 1805 کیلوگرم |
قیمت | 48,980 دلار | 57,925 دلار |