درگ سدانهای اسپرت با شخصیتهای متفاوت، چارجر RT در برابر النترا N
این روزها سدانها در حال کم و کمتر شدن هستند اما هنوز هم میتوان در بازار نمونههای جذابی را پیدا کرد. حال کانال یوتیوب Sam CarLegion دو نمونهٔ کاملاً متفاوت از این خودروها را برای برگزاری مسابقهٔ درگ در برابر هم قرار داده است. این خودروها هیوندای الانترا N و دوج چارجر RT هستند که زیر کاپوت باهم کاملاً تفاوت دارند اما این تفاوت روی 400 متر چگونه خود را نشان میدهد؟
هیوندای از یک پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر توربو استفاده میکند که 286 اسب بخار قدرت و 392 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این نیرو که از طریق یک گیربکس هشت سرعته دوکلاچه به چرخهای جلو منتقل میشود باید این سدان خانوادگی 1.5 تنی را به حرکت درآورد. از سوی دیگر، چارجر به یک پیشرانهٔ 5.7 لیتری V8 تنفس طبیعی عظیم با 375 اسب بخار قدرت و 535 نیوتن متر گشتاور مجهز است. نیروی این موتور از طریق یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک به چرخهای عقب منتقل میشود. هرچند دوج قدرت بسیار بیشتری نسبت به رقیب کرهای دارد اما با وزن 1950 کیلوگرم، بسیار هم سنگینتر است.
در اولین درگ، الانترا N با مشکل کشش مواجه میشود و هرزگردی چرخهای جلو شروع کُندی را برای آن به دنبال دارد. به همین دلیل، سدان کرهای تا پایان مسیر نمیتواند به رقیب آمریکایی برسد. درگ دوم اما به لطف شروع بهتر الانترا بسیار نزدیکتر است و هرچند هنوز هم در ابتدا کندتر از چارجر عمل میکند اما حالا هرزگردی کمتری دارد و میتواند تا انتهای 400 متر خود را به دوج برساند تا جایی که دو خودرو تقریباً همزمان از خط پایان رد میشوند.
در مسابقهٔ رولینگ از سرعت 50 کیلومتر بر ساعت اما هیوندای عملکرد شگفتانگیزی از خود نشان میدهد و میتواند رقیب قدرتمند آمریکایی مغلوب کند. البته رولینگ دوم از سرعت 80 کیلومتر بر ساعت به نفع دوج تمام میشود اما اختلاف چندان زیاد نیست و هیوندای تنها حدود نصف طول یک خودرو از چارجر عقبتر است. هیوندای الانترا N و دوج چارجر دیتونا هردو سدان اسپرت هستند اما شخصیت آنها تفاوتهای بسیار بزرگی باهم دارد. بااینحال، این تفاوتها در مسابقهٔ درگ چندان به چشم نمیآیند. دوج صدای فوقالعادهای دارد و از قدرت بسیار بیشتری بهره میبرد اما هیوندای هم با وزن کمتر و موتور چهار سیلندر ضعیفتر هرگز خودروی تنبلی نیست.
مقایسه مشخصات فنی
| دوج چارجر RT | هیوندای الانترا N |
پیشرانه | 5.7 لیتری V8 | 2.0 لیتری I4 توربو |
قدرت | 375 اسب بخار | 286 اسب بخار |
گشتاور | 535 نیوتن متر | 392 نیوتن متر |
گیربکس | 8 سرعته اتوماتیک | 8 سرعته دوکلاچه |
محور محرک | عقب | جلو |
وزن | 1950 کیلوگرم | 1500 کیلوگرم |
قیمت | 37,990 دلار | 34,745 دلار |