درگ جالب دوج چارجر با کادیلاک CT5-V و بی ام و 650i گرن کوپه
دوج چارجر که در سال 2006 احیا شد، در پایان سال جاری از روی خط تولید کنار خواهد رفت و جای خود را به یک کوپهٔ الکتریکی خواهد داد اما این ماشین علیرغم سن بسیار بالا هنوز هم سدان فوقالعاده جذابی است خصوصاً اگر به موتور V8 همی مجهز باشد. بااینحال، مشکل اصلی چارجرهای همی هرزگردی چرخها در آغاز حرکت است. به همین دلیل، حتی در نسخهٔ وایدبادی که لاستیکهای پهنتری دارد، لانچ کردن درست با این سدان قدرتمند بسیار سخت است. این موضوع را بهخوبی میتوان در ویدئوی سم کارلیجن که یک چارجر 392 را در برابر دو سدان چهارچرخ محرک قرار داده است دید.
یکی از این رقبا، بامو 650i گرن کوپهٔ قدیمی است که هنوز هم زیبا به نظر میرسد. این ماشین که با کد F06 شناخته میشود، نسخهٔ چهاردر از نسل قبلی سری 6 محسوب میشود و به موتور N63 مجهز است. این پیشرانهٔ 4.4 لیتری V8 توئین توربو در اینجا 445 اسب بخار قدرت و 650 نیوتن متر گشتاور استفاده میکند. این سدان آلمانی از لحاظ مشخصات بسیار به چارجر 392 نزدیک است زیرا خروجی پیشرانهٔ 6.4 لیتری V8 تنفس طبیعی دوج با 485 اسب بخار قدرت و 645 نیوتن متر گشتاور تقریباً هماندازهٔ موتور توئین توربوی بامو است و هردو خودرو نیز حدود 2 تن وزن دارند.
رقیب سوم یعنی کادیلاک CT5-V اما تفاوتهای بزرگی با دو خودروی دیگر دارد. این ماشین که جدیدترین عضو این جمع محسوب میشود، از نوع بلکوینگ نیست و بنابراین زیر کاپوت آن یک موتور 3 لیتری V6 توئین توربو با تنها 360 اسب بخار قدرت و 550 نیوتن متر گشتاور قرار گرفته است. البته در عوض سدان کادیلاک حدود 200 کیلوگرم از دو خودروی دیگر سبکتر است و مثل بامو از سامانهٔ چهارچرخ محرک هم بهره میبرد. چارجر و 650i از گیربکسهای هشت سرعتهٔ اتوماتیک استفاده میکنند درحالیکه CT5-V به گیربکس 10 سرعتهٔ اتوماتیک مجهز است.
با آغاز درگ از حالت سکون، موضوعی که در ابتدا بدان اشاره کردیم نمایان میشود زیرا هرچند چارجر 40 اسب بخار قدرت بیشتری نسبت به بامو دارد اما لاستیکهای عقب آن نمیتوانند این قدرت و گشتاور را تحمل کنند. به همین دلیل، دوج در درگهای اول مغلوب رقبای چهارچرخ محرک میشود اما در مسابقات رولینگ از سرعت 50 و 80 کیلومتر بر ساعت که دیگر خبری از مشکل کشش نیست، این ماسل کار چهاردر هردو رقیب را پشت سر گذاشته و پیروز میشود. کادیلاک نیز علیرغم قدرت کمتر، در همه درگها و رولینگها جایگاه دوم را کسب میکند.
مشخصات فنی
| دوج چارجر SRT | کادیلاک CT5-V | بامو 650i |
پیشرانه | 6.4 لیتری V8 | 3.0 لیتری V6 توئین توربو | 4.4 لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | 485 اسب بخار | 360 اسب بخار | 445 اسب بخار |
گشتاور | 644 نیوتن متر | 550 نیوتن متر | 650 نیوتن متر |
گیربکس | 8 سرعته اتوماتیک | 10 سرعته اتوماتیک | 8 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب | چهارچرخ | چهارچرخ |
وزن | 2000 کیلوگرم | 1800 کیلوگرم | 2005 کیلوگرم |
قیمت | 50,340 دلار | 54,390 دلار | 88,850 دلار |