بررسی دوج آسپن 1979؛ خودرویی محبوب اما پرحاشیه!

شنبه 24 تیر 1402 - 14:30
مطالعه 3 دقیقه
1979-dodge-aspen-review
دوج آسپن دهه 70 میلادی به همراه برخی خودروهای دیگر جزو محصولات جمع‌وجور عصر خود محسوب می‌شدند و اخیراً یکی از مالکان خوش‌ذوق آسپن اقدام به انتشار...
تبلیغات

دوج آسپن دهه 70 میلادی به همراه برخی خودروهای دیگر جزو محصولات جمع‌وجور عصر خود محسوب می‌شدند و اخیراً یکی از مالکان خوش‌ذوق آسپن اقدام به انتشار ویدئویی از خودروی خود کرده است.

با طول 5050 میلی‌متری دوج آسپن را نمی‌توان با خودرویی جمع‌وجور برای امروز دانست اما در دهه 70 میلادی آسپن و پلیموث ولار که شباهت‌های زیادی داشتند به عنوان خودروهای کامپکت شناخته می‌شدند و در دورانی توسعه یافتند که خودروسازان آمریکایی تلاش‌های زیادی برای کاهش ابعاد، وزن و مصرف سوخت محصولات خود کردند. آسپن و ولار به دنبال پلیموث والیانت و دوج دارت تولید شدند و سریعاً مشتریان زیادی پیدا کردند.

آسپن نه تنها کم‌مصرف‌تر از پدر خود بود بلکه فضای کابین بیشتر و سواری راحت‌تری داشت. طراحی جدید سیستم تعلیق در جلو باعث بهبود کیفیت سواری و هندلینگ این خودرو شده بود. البته قیمت خودرو بسیار جذاب بود و حدود 190 هزار نفر در اولین سال عرضه آسپن به بازار آن را انتخاب کردند. همچنین در سال 1976 تعداد 255 هزار دستگاه از ولار نیز راهی خانه مشتریان شد. با اینکه فروش آسپن در سال 1977 به بیشترین میزان خود یعنی حدود 266 هزار دستگاه رسید اما این خودرو در طول سال‌های بعدی نیز محبوبیت نسبی خود را حفظ کرد و نهایتاً در آخرین سال حضور در بازار یعنی سال 1980 به فروش حدود 67 هزار دستگاهی رسید.

البته همه‌چیز بی‌عیب و نقص نبود. مشتریان سریعاً فهمیدند بدنه دوج آسپن زنگ می‌زند. همچنین مشکلات مربوط به پیشرانه و گیربکس نیز به کرات گزارش می‌شد و این موضوع در اولین سال‌های تولید آسپن چشمگیرتر بود. تنها در سال 1976 هشت فراخوان جدی برای این خودرو صادر شد. کرایسلر اکثر مشکلات آسپن را در سال‌های بعدی برطرف کرد هرچند این اقدام کمی دیر بود و نهایتاً تصمیم گرفته شد تولید آسپن و ولار متوقف شود.

این دو خودرو به خاطر کیفیت ضعیف خود بیشترین میزان فراخوان را در آن دوران داشته‌اند. اما این به معنی عدم علاقه به آسپن در روزگار امروزی نیست. قطعاً این خودرو به اندازه محصولات محبوب دوج کمیاب یا گران‌قیمت نخواهد بود اما یافتن مدل‌های تمیز آن کار سختی است. البته خودرویی که مشاهده خواهید کرد یک دستگاه آسپن مدل 1979 با کارکرد حدود 47 هزار کیلومتر است که سال قبل خریداری شده است. مالک خودرو در این ویدئو تجربه مالکیت یک ساله آسپن را به اشتراک گذاشته و نکته جالب آنکه خودروی بازسازی نشده و هنوز ظاهر و سواری مشابه 44 سال قبل را دارد.

توضیح: تصاویر به دوج آسپن RT تعلق دارند.

تماشا در یوتیوب:

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.