10 نکته جالب در مورد دوج چارجر دیتونا برقی که باید بدانید

دوشنبه 20 شهریور 1402 - 08:30
مطالعه 7 دقیقه
Dodge-Charger-Daytona-1
ماسل کار الکتریکی دوج چارجر دیتونا EV ویژگی‌های جذاب و منحصربه‌فرد زیادی دارد که در اینجا مهم‌ترین آن‌ها را مرور خواهیم کرد.
تبلیغات

وقتی حرف از دوج و ماسل کار می‌شود، احتمالاً چیزی شبیه آن چارجر مشکی‌رنگ دهه 70 فیلم سریع و خشن به ذهن می‌آید اما دوج در پایان امسال چارجر و چلنجر را بازنشسته خواهد کرد و پیشرانه‌های V8 همی را کنار خواهد گذاشت. این شرکت با رونمایی از کانسپت چارجر دیتونا EV، قصد ساخت ماسل کارهای الکتریکی را دارد اما آیا این به معنای پایان خودروهای عضلانی دوج خواهد بود؟ احتمالاً نه، این گامی در مسیر جدید است که در این مطلب به 10 نکتهٔ جالب در رابطه با آن اشاره خواهیم کرد.

کپی لینک

1-اولین ماسل کار تمام الکتریکی

ماسل کار الکتریکی عبارت بسیار عجیبی است اما چارجر دیتونا EV هنوز هم خودروی بسیار قابل‌توجهی است. این ماشین در نسخهٔ پایه از معماری الکتریکی 400 ولتی استفاده می‌کند اما متأسفانه امکان دریفت کشیدن وجود نخواهد داشت زیرا دوج انتقال قدرت محرک عقب را کنار گذاشته و دیتونا EV را به‌صورت استاندارد با سامانهٔ چهارچرخ محرک ارائه خواهد کرد. این نسخه حدود 455 اسب بخار قدرت دارد اما نسخهٔ پرچم‌دار بنشی از معماری 800 ولتی بهره می‌برد و گفته شده پرفورمنسی بهتر از هلکت کنونی خواهد داشت.

کپی لینک

2-DNA دوج چارجر در قالب خودرویی الکتریکی

دیتونا EV عناصر طراحی مدل‌های قدیمی دوج را گرفته و از دور شبیه خودرویی آشنا به نظر خواهد رسید زیرا ظاهر آن یادآور چارجر دیتونا 1969 است. دوج همچنین برای دماغهٔ این خودرو مفهوم کاملاً جدیدی بنام R-Wing را ارائه کرده که به ثبت تجاری رسیده است. این طراحی هم ادای احترامی به دماغهٔ چارجر دیتونای قدیمی است و هم داون‌فورس را افزایش می‌دهد. R-Wing با مدیریت جریان هوا و کاهش درگ، ثبات کلی خودرو را بهبود می‌بخشد.

کپی لینک

3-طراحی داخلی شبیه سفینهٔ فضایی

کابین چارجر دیتونا مملو از تکنولوژی است که اکثر آن‌ها برای راحتی راننده در نظر گرفته شده‌اند. نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی بزرگ 12.3 اینچی لمسی و صفحه آمپر تمام دیجیتالی 16 اینچی با هدآپ دیسپلی بزرگ از ویژگی‌های اینجا هستند درحالی‌که غربیلک فرمان با بالا و پایین صاف و دسته‌دندهٔ قبضه اسلحه‌ای هم کابین دیتونا را شبیه خودروی مسابقه‌ای کرده‌اند. دوج همچنین در این ماشین از سیستم نورپردازی چندرنگ استفاده کرده است که با روشن کردن تمام کابین، حس نشستن در سفینهٔ فضایی را به سرنشینان می‌دهد.

کپی لینک

4-بدنه دودر کوپه با چهار صندلی در داخل

وقتی حرف از خودرویی کاربردی می‌شود، قطعاً نه یک ماسل کار بلکه یک سدانی فول سایز یا شاسی‌بلند به ذهن می‌آید اما چارجر دیتونا EV می‌تواند توسط خانواده‌های چهارنفره مورداستفاده قرار گیرد. به گفتهٔ دوج، این خودرو فقط به‌عنوان یک ماسل کار قدرتمند الکتریکی ساخته نشده و طراحان کاربردی بودن را در هم در ذهن داشته‌اند. دیتونا از در صندوق لیفت‌بک استفاده می‌کند و امکان خواباندن صندلی‌های عقب آن‌هم وجود دارد؛ بنابراین، علاوه بر مسابقات درگ، این خودرو برای خرید از فروشگاه هم می‌توان استفاده کرد.

کپی لینک

5-شعاع حرکتی بیش از 800 کیلومتر

دیتونا EV روی پلت‌فرم بزرگ STLA استلانتیس ساخته شده که امکان تجهیز به باطری‌های بزرگ را دارد. هرچند هنوز اطلاعات دقیقی در مورد ظرفیت باطری و برد این خودرو منتشر نشده است اما با توجه به استفاده از پلت‌فرم STLA، شعاع حرکتی چارجر دیتونا می‌تواند به بیش از 800 کیلومتر برسد که در این صورت در حد دوربردترین خودروهای الکتریکی بازار خواهد بود.

همچنین بخوانید: بررسی دوج چارجر دیتونا ۳۹۲ مدل ۲۰۲۰ در تهران

کپی لینک

6-صدای اگزوز

یکی از گلایه‌های اصلی علاقه‌مندان به خودرو از مدل‌های الکتریکی، سکوت و فقدان صدای موتور است اما دوج قصد دارد در چارجر دیتونا این مشکل را برطرف کند. به همین دلیل، در این خودرو یک سیستم اگزوز سفارشی تعبیه شده که به ثبت تجاری رسیده و صدای اگزوز مصنوعی تولید می‌کند. گفته شده این صدا در همان حد صدای 126 دسی‌بلی هلکت است و خریداران را به یاد پیشرانه‌های V8 باشکوه گذشته خواهد انداخت. هرچند خیلی‌ها صدای اگزوز تقلبی دوج را زیر سؤال برده‌اند اما مطمئناً خوب است که این شرکت قصد دارد در دنیای موتورهای بی‌صدای الکتریکی، غرش V8 را زنده نگه دارد.

کپی لینک

7-سیستم گیربکس منحصربه‌فرد

در دیتونا از سیستم گیربکس منحصربه‌فردی بنام eRupt استفاده شده است که حالت تعویض دنده را شبیه‌سازی می‌کند. این یک گیربکس چند سرعته است که به راننده امکان تعویض دنده را مثل خودروهای درون‌سوز می‌دهد. گفته شده این سیستم همان حالت تعویض دندهٔ مدل‌های دوج را ارائه خواهد کرد. علاوه بر این، در این ماشین سیستم شبیه‌ساز تزریق نیتروس هم تعبیه شده است. این سیستم با فشردن دکمه‌ای روی غربیلک فرمان فعال می‌شود و در زمانی که به شتاب بیشتری نیاز است مثل مسابقات درگ، 25 اسب بخار قدرت اضافی را ارائه می‌کند.

کپی لینک

8-لوگوی نمادین Fratzog

لوگوی فرتزوگ سال‌ها پیش در دهه‌های 60 و 70 در ماسل کارهای دوج استفاده می‌شد و حالا این شرکت از این لوگوی مثلثی شکل برای ورود به دنیای الکتریکی استفاده کرده است. این لوگو که در جای‌جای چارجر دیتونا دیده می‌شود، نشانگر شروعی کاملاً جدید برای دوج است.

کپی لینک

9-نسخه‌ها و قدرت‌های مختلف

قرار است چارجر دیتونا در سه نسخهٔ 340، 440 و بنشی به بازار عرضه شود اما تنوع قدرت ماسل کار الکتریکی دوج بیش از این سه خواهد بود زیرا با به‌روزرسانی از راه دور امکان ارتقاء قدرت و پرفورمنس مدل‌های 340 و 440 وجود خواهد داشت. این یعنی می‌توان قدرت نسخهٔ 440 را به حداکثر 660 اسب بخار رساند. نسخهٔ پرچم‌دار بنشی هم از همین قابلیت ارتقاء برخوردار خواهد بود اما دوج فعلاً اعداد و ارقامی در این رابطه اعلام نکرده است. بااین‌حال، انتظار می‌رود این نسخه نزدیک به 1000 اسب بخار قدرت داشته باشد.

کپی لینک

10-عرضه در سال 2024

چارجر دیتونا احتمالاً به‌زودی از حالت کانسپت خارج خواهد شد زیرا به گفتهٔ دوج، می‌توانیم انتظار تولید آن را در سال 2024 داشته باشیم. بااین‌حال، فعلاً در مورد قیمت این ماسل کار الکتریکی هیچ حرفی زده نشده است. به‌طورکلی، دوج چارجر دیتونا EV گامی بلندپروازانه و امیدوارکننده به دنیای الکتریکی از شرکتی که به ساخت ماسل کارهای قدرتمند بنزینی شهرت داشته محسوب می‌شود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.