درگ نسل اول دوج وایپر با وکتور W8، سوپراسپرت ناشناخته آمریکایی
همچنین بخوانید: رانندگی با وکتور W8، سوپراسپرت آمریکایی ناکام دهه ۹۰
وکتور W8 سوپراسپرت قدرتمندی بود که در دههٔ 70 طراحی شد و سرانجام در اواخر دههٔ 80 به تولید رسید و هنوز هم پس از سه دهه، شبیه خودرویی از آینده به نظر میرسد. این ماشین با 625 اسب بخار قدرتی که پشت سر راننده غوغا میکند، از لحاظ قدرت با بسیاری از سوپراسپرتهای امروزی برابری میکند اما بااینحال در مسابقهٔ درگ نمیتواند نسل اول دوج وایپر را شکست دهد.
این اولین باری است که وکتور را در مسابقهای میبینیم. مت واتسون از کاواو با کمک موزهٔ خودروی پترسون این فرصت را پیدا کرده است که W8 کمیاب را برای مسابقهٔ درگ در برابر نمونهٔ پیشتولید نسل اول وایپر 1992 قرار دهد. این خودروها هردو در موزهٔ مذکور نگهداری میشوند. W8 در سال 1989 با یک پیشرانهٔ 6 لیتری V8 توئین توربو روی خط تولید رفت. این خودرو در روزگار خود بسیار قدرتمند بود اما این نیرو توسط یک گیربکس سه سرعتهٔ اتوماتیک انتقال پیدا میکرد که پیشینهٔ آن به الدزمبیل تورنادوی دیفرانسیل جلوی دههٔ 60 بازمیگشت و در ویدئو میبینیم که این گیربکس برای یک سوپراسپرت مناسب نیست.
البته این به معنای کند بودن وکتور نیست زیرا 400 متر را در 13.7 ثانیه طی میکند و این تایمی است از کوروتهای آن دوران میدیدیم اما وایپر همین کار را در 12.2 ثانیه انجام میدهد و بهوضوح خودروی سریعتری است. شروع مسابقه بهصورت رولینگ به وکتور کمک میکند تا کمی شرایط خود را بهتر کند اما تنها سه دنده با فواصل زیاد برای شتاب گیری سریع مناسب نیستند. به همین دلیل، هرچند W8 در مسابقات رولینگ به وایپر نزدیکتر میشود اما بازهم نمیتواند آن را مغلوب کند. بااینحال، ازآنجاییکه این خودرو تنها 22 دستگاه ساخته شد، همیشه یکی از کمیابترین سوپراسپرتهای جهان خواهد بود.
مشخصات فنی
| وکتور W8 | دوج وایپر |
پیشرانه | 6.0 لیتری V8 توئین توربو | 8.0 لیتری V10 |
قدرت | 625 اسب بخار | 400 اسب بخار |
گشتاور | 880 نیوتن متر | 630 نیوتن متر |
گیربکس | 3 سرعته اتوماتیک | 6 سرعته دستی |
محور محرک | عقب | عقب |
وزن | 1506 کیلوگرم | 1490 کیلوگرم |