مقایسه دوج چلنجر هلکت و دیمن؛ مشخصات فنی، تجهیزات و هر آنچه باید دانست

پنج‌شنبه 15 شهریور 1403 - 11:30
مطالعه 3 دقیقه
hellcat vs demon
شرکت آمریکایی دوج دو نسخه پرقدرت از خودروی عضلانی چلنجر با نام‌های هلکت و دیمن را تولید کرده اما کدام‌یک از آن‌ها بهتر است؟
تبلیغات

خودروهای عضلانی انگشت‌شماری به اندازه دوج چلنجر محبوب و جهانی هستند. با معرفی اولین نسل این خودرو در سال 1969، خریداران می‌توانستند مدل R/T آن را فقط با قیمت 3266 دلار خریداری کنند. این محصول جذاب تاریخچه پر فراز و نشیبی داشته اما در سال 2015 بود که دوج واقعاً با چلنجر قواعد بازی را تغییر داد. چلنجر SRT هلکت با عرضه در سال 2015 به قوی‌ترین خودروی عضلانی آن دوران بدل شد چراکه پیشرانه 8 سیلندر آن 707 اسب بخار قدرت و 881 نیوتون متر گشتاور تولید می‌کرد؛ اما در سال 2018 آمریکایی‌ها نسخه دیگری از چلنجر با نام دیمن را معرفی کردند که قدرتش به 8740 اسب بخار و گشتاورش به 1044 نیوتون متر می‌رسید. چلنجر هلکت و دیمن جزو قوی‌ترین نسخه‌های تاریخ این خودروی عضلانی هستند هرچند جدای از قدرت تولیدی متفاوت، تفاوت‌های دیگری بین دو نسخه یاد شده وجود دارد که می‌خواهیم به آن‌ها بپردازیم.

هلکت برای افرادی طراحی شد که خواهان قدرت قابل‌توجهی هستند. در واقع چلنجر هلکت همان افرادی را جذب خواهد کرد که چلنجر کلاسیک دوران خود را نیز دوست دارند. بین سال‌های 2015 تا 2019، دوج تعداد 11995 دستگاه از این خودروی عضلانی را به فروش رساند. دیمن اما به‌طور ویژه برای مسابقات درگ طراحی شد و از چندین بهینه‌سازی کلیدی سود برد تا احساس و عملکرد متفاوتی داشته باشد. باید گفت درحالی‌که هلکت از ورودی هوای ویژه روی کاپوت برای ورود هوا به موتور برخوردار است، دیمن ورودی جانبی اضافی و ورودی اصلی بزرگ‌تری روی کاپوت دارد. با توجه به تغییرات رخ داده در تکنولوژی پرخوران، دیمن از نظر پاسخ پدال گاز و شتاب گیری نسبت به هلکت برتر ظاهر می‌شود.

دوج چلنجر دیمن همچنین از ترنس بریک سود می‌برد، چیزی که در هلکت وجود ندارد. ترنس بریک در مسابقات درگ و به منظور لانچ بهتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سیستم اساساً به راننده اجازه می‌دهد تا بدون نیاز توجه به پدال ترمز، هم‌زمان روی پدال گاز تمرکز کند. ترنس بریک همچنین در لحظه‌ای غیرفعال شود باعث تخت گاز کردن خودرو خواهد شد. با اینکه چلنجر هلکت از نظر عملکردی بسیار خوب ظاهر می‌شود اما فاقد برخی تجهیزات مخصوص دیمن است.

مهندسان دوج سیستم چیلر پاور SRT را به‌طور خاص برای دیمن طراحی کرده‌اند. این سیستم قدرت خنک کاری کولر را گرفته و دمای هوای ورودی به سوپرشارژر را کاهش می‌دهد. این هوای خنک شده باعث تولید قدرت بالاتری می‌شود. همانند ترنس بریک، چیلر پاور SRT یکی دیگر از تجهیزات فابریک چلنجر دیمن به شمار می‌رود. با اینکه چلنجر هلکت هم به حالت لانچ مجهز است اما دیمن از حالت مخصوص درگ سود می‌برد. در این حالت گزینه لانچ منحصربه‌فردی وجود دارد که چرخ‌های خودرو را بررسی کرده و در صورت هرزگردی می‌تواند گشتاور آن‌ها را تنظیم کند. در واقع قدرت بالای دیمن می‌تواند باعث هرزگردی چرخ‌ها در حین شروع به حرکت شود و به همین خاطر حالت درگ با لانچ مخصوص به جلوگیری از این مشکلات کمک خواهد کرد. تمامی تغییرات رخ داده در دوج چلنجر دیمن به حدی مؤثر بوده‌اند که NHRA حضور آن در پیست درگ را ممنوع کرده است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.