درگ چلنجر و وایپر، خودروهای افسانه‌ای تاریخ دوج

شنبه 1 دی 1403 - 07:30
مطالعه 3 دقیقه
maxresdefault
آیا دوج وایپر GTS مدل 1998 در مسابقهٔ درگ می‌تواند حریف چلنجر R/T امروزی با پیشرانهٔ 6.4 لیتری V8 و گیربکس اتوماتیک شود؟
تبلیغات

دوج وایپر یکی از بهترین خودروهای اسپرت تاریخ آمریکا محسوب می‌شود. این ماشین از نسل اول گرفته که قصد داشت جانشینی برای شلبی کبرا باشد تا وایپر ACR نسل آخر که در پیست نوربرگ‌رینگ از تمام کوروت‌های زمان خود سریع‌تر بود، همیشهٔ جذابیت فوق‌العاده‌ای داشته است و به همین دلیل، بسیاری از علاقه‌مندان هنوز به خاطر خاتمهٔ تولید وایپر در سال 2016 افسوس می‌خورند. حال مت واتسون از کارواو مسابقهٔ درگی ترتیب داده است تا ببینیم آیا نسل دوم وایپر هنوز هم توانایی رویارویی با خودروی اسپرت بسیار جدیدتری مثل چلنجر R/T را دارد یا نه.

هردو خودرو محرک عقب هستند و از پیشرانه‌های تنفس طبیعی استفاده می‌کنند ولی چلنجر قدرت بیشتر، گیربکس اتوماتیک و لانچ کنترل دارد درحالی‌که وایپر وزن کمتر و دو سیلندر بیشتر دارد. زیر کاپوت چلنجر یک موتور 6.4 لیتری V8 همی قرار گرفته است که 485 اسب بخار قدرت و 645 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این نیرو از طریق یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود و باید وزنی 1957 کیلوگرمی را به دوش بکشد.

از سوی دیگر، وایپر نسل دو که با نسخهٔ GTS در این درگ حاضر است، از نیروگاه آشنا و جذاب 8 لیتری V10 با 450 اسب بخار قدرت و 665 نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کند. انتقال نیروی این موتور توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی صورت می‌گیرد و هیچ خبری از سیستم‌های الکترونیکی نیست. وایپر اما با وزن 1595 کیلوگرم، بسیار از چلنجر سبک‌تر است. در تمام درگ‌هایی که بین این دو ماشین انجام شد، وایپر به لطف مهارت بالای راننده در تعویض دنده با گیربکس دستی، پیروز شد درحالی‌که چلنجر از هرزگردی در آغاز حرکت رنج می‌برد. درنهایت، افسانهٔ V10 دوج ظرف 12.7 ثانیه به پایان 400 متر رسید درحالی‌که ماسل کار V8 این کار را در 13.1 ثانیه انجام داد.

در این مسابقه، وایپر نشان داد که هنوز هم دود از کنده بلند می‌شود. جالب اینکه وایپر GTS نسل دو از لحاظ قیمت هم به چلنجر R/T نزدیک است. در حال حاضر، یک وایپر GTS مدل 1998 مثل چیزی که در این ویدئو حضور دارد در شرایط خوب و تمیز به‌طور میانگین حدود 55 هزار دلار قیمت دارد درحالی‌که چلنجر R/T در نسخهٔ اسکات پک وایدبادی مثل نمونهٔ حاضر در این درگ، در زمان تولید با قیمت 58 هزار دلار عرضه می‌شد و احتمالاً هنوز هم بتوان نمونه‌های صفرکیلومتر آن را در نمایندگی‌های دوج پیدا کرد. با این شرایط، انتخاب شما کدام‌یک از این دو ماشین خواهد بود؟

کپی لینک

مشخصات فنی

دوج چلنجر R/T

دوج وایپر GTS

پیشرانه

6.4 لیتری V8

8.0 لیتری V10

قدرت

485 اسب بخار

450 اسب بخار

گشتاور

645 نیوتن متر

665 نیوتن متر

گیربکس

8 سرعته اتوماتیک

6 سرعته دستی

محور عقب

عقب

عقب

وزن

1957 کیلوگرم

1595 کیلوگرم

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.