چرا حذف موتور V8 همی از پیکاپ رم اشتباه بزرگی بود؟

سه‌شنبه 31 تیر 1404 - 16:00
مطالعه 3 دقیقه
موتور V8 همی رم
علاقه شدید آمریکایی‌ها به پیشرانه V8 همی استلانتیس را ناچار به عقب‌نشینی از تصمیم خود و بازگرداندن این موتور افسانه‌ای به پیکاپ رم کرد.
تبلیغات

برای بسیاری از خریداران وانت، فقط قدرت و گشتاور آنچه زیر کاپوت قرار دارد مهم نیست بلکه هویت، صدا، میراث و تجربه‌ای احساسی اهمیت بیشتری دارد که در برگهٔ مشخصات فنی نمی‌گنجد. بازگرداندن موتور همی V8 توسط رم صرفاً یک تصمیم تجاری نبود بلکه اعترافی اجباری بود که نشان می‌دهد هرچقدر هم موتورهای جدید پیشرفته و کارآمد باشند، بسیاری از خریداران همچنان غرش V8 را می‌خواهند و به چیز دیگری راضی نمی‌شوند. تیم کونیسکیس، مدیرعامل جدید رم، معتقد است که اگر این برند موتور همی V8 را بازنمی‌گرداند، سالانه حدود ۳۰ هزار دستگاه فروش را از دست می‌داد. این عدد بزرگ بیانگر ارتباط عمیق هویتی وانت‌سواران با همی و به‌طورکلی موتورهای V8 است. به همین دلیل، رم چاره‌ای جز بازگرداندن این موتور نداشت، حتی اگر پیشرانه هوریکین شش سیلندر خطی که جایگزین آن شده بود، از بسیاری جهات برتر باشد.

وقتی استلانتیس تصمیم گرفت موتور همی را کنار بگذارد، تمام برندهای زیرمجموعهٔ آن سعی کردند ین تصمیم را مثبت جلوه دهد اما حالا مشخص شده که مشتریان به این راحتی‌ها متقاعد نمی‌شوند. به همین دلیل، رم چاره‌ای جز بازگرداندن همی V8 نداشت با وجود اینکه میلیون‌ها دلار برای توسعهٔ موتور جدید هوریکین شش سیلندر خطی هزینه کرده بود. کونیسکیس اخیراً گفته است:

با وفاداری 75 تا 80 درصدی در بخش وانت‌ها، نمی‌خواهید حتی یک نفر از این مشتریان را از دست بدهید. همه حتی اگر ندانند همی چیست، این اصطلاح را می‌شناسند.

این شناخت بخشی از هویت برند رم است. خریداران رم عاشق این هستند که یک موتور V8 بزرگ آمریکایی زیر کاپوت داشته باشند.

کونیسکیس پیش‌بینی می‌کند که حدود 40 درصد از خریداران رم در آمار نهایی سال آینده موتور همی را انتخاب کنند. این رقم چندان تعجب‌آور نیست زیرا هرچند بالاتر از نرخ انتخاب ۲۶ درصدی موتور V8 در فورد F-150 است اما کمی از جنرال موتورز پایین‌تر است. به گفتهٔ کونیسکیس، این اختلاف احتمالاً به خاطر این است که جنرال موتورز گزینه‌های بیشتری به خریداران ارائه می‌دهد و در کنار پیشرانه چهار سیلندر توربو و شش سیلندر دیزلی، دو موتور V8 مختلف را عرضه می‌کند. آنچه بیش از همه قابل‌توجه است، سرعت واکنش مشتریان به بازگشت همی بود. رم در اولین روز عرضهٔ مجدد همی V8، بیش از ۱۰ هزار سفارش ثبت کرد آن‌هم درحالی‌که رم این موتور را به‌صورت رایگان ارائه نمی‌دهد. برخلاف فورد که موتور V8 را بدون هزینهٔ اضافی عرضه می‌کند یا جنرال موتورز که موتورهای V8 را به‌صورت استاندارد در پیکاپ‌های خود ارائه می‌دهد، رم برای موتور همی 1200 دلار هزینهٔ اضافی دریافت می‌کند ولی حتی این موضوع هم خریداران را منصرف نکرده است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.