دوج در صدر لیست خودروهای کلکسیونی که در پارکینگها خاک میخورند!
یکی از جنبههای عجیب فرهنگ خودرویی، افرادی هستند که خودروها را میخرند اما هرگز با آنها رانندگی نمیکنند. لذت اصلی یک خودرو اغلب در رانندگی با آن نهفته است. بااینحال، بسیاری از افراد خودروهای جدید را خریداری کرده و به امید کسب سود کلان در آینده، در انبار نگه میدارند اما مطالعه اخیر نشان میدهد که این فراریها یا پورشهها نیستند که در پارکینگها نگهداری میشوند بلکه بیشتر خودروهای دوج هلکت و شورلت کوروت هستند که خاک میخورند. هاگرتی در مطالعه جدید خود، کارکرد خودروهای مدل ۲۰۱۶ به بعد را که در حراجیها عرضه شدهاند بررسی کرده است. این مطالعه تنها چند برند پورشه، فراری، فورد، شورلت و دوج را در نظر گرفته است. در این مطالعه، تنها مدلهای کوروت، موستانگ، فورد GT و چلنجر علاوه بر تمام مدلهای پورشه و فراری بررسی شدهاند.
با توجه به این مطالعه، به نظر میرسد مالکان پورشه و فراری بیشتر تمایل به رانندگی با خودروهای خود دارند زیرا در تمام حراجیهای اخیر، تنها هشت نمونه از این دو برند کارکردی کمتر از ۱۶۰ کیلومتر داشتهاند. در مقابل، شورلت با ۱۵ دستگاه کوروت کمکارکرد و فورد با ۲۰ خودرو زیر کارکرد 160 کیلومتر ظاهر شدند اما دوج با ۴۴ خودرو که کارکردی کمتر از ۱۶۰ کیلومتر داشتند، در صدر لیست قرار گرفته است. همه برندها و مدلهای بررسیشده در این مطالعه معمولاً با کارکردی بین ۱, ۶۰۰ تا 16,000 کیلومتر به حراج گذاشته شدهاند. با توجه به اینکه این خودروها حدود یک دهه عمر دارند، این میزان کارکرد منطقی است اما دوج و مدل چلنجر متفاوت بودند. اکثر خودروهای دوج که به فروش گذاشته شدند، کارکردی کمتر از ۱۶۰ کیلومتر داشتند. بدون شک، این موضوع تا حد زیادی به مدلهای هلکت و دیمن مربوط میشود. کلکسیونرها به نظر روی این خودروهای عضلانی بهعنوان کلاسیکهای آینده حساب باز کردهاند.
اما با این تعداد زیاد خریدار که خودروهای خود را در پارکینگ خواباندهاند، عامل کمیابی در حال کاهش است و ازآنجاکه این خودروها بهراحتی پیدا میشوند، حداقل در حال حاضر عرضه از تقاضا پیشی گرفته است. آیا این خودروها چند دهه دیگر ارزش بالایی خواهند داشت؟ قطعاً اما تا آن زمان خریدارانی که به امید کسب سود نشستهاند، بهتر است با خودروی خود رانندگی کرده و لذت ببرند.