دوج چلنجر دیمن، تنها عضلانی که کوروت ZR1X را در درگ 400 متر مغلوب می‌کند

جمعه 10 مرداد 1404 - 17:00
مطالعه 5 دقیقه
دوج چلنجر دیمن و کوروت ZR1X
ZR1X با 1250 اسب بخار و درگ زیر 9 ثانیه، سریع‌ترین کوروت تاریخ است اما دوج چلنجر دیمن 170 با زمان 8.9 ثانیه در 400 متر، آن را شکست می‌دهد.
تبلیغات

شورلت با معرفی ZR1X، استاندارد جدیدی برای کوروت تعریف کرد. این خودرو با 1250 اسب بخار از ترکیب موتور V8 توئین توربو و سیستم چهارچرخ محرک الکتریکی، قدرتمندترین کوروت تولیدی تاریخ شورلت است. موتور LT7 با میل‌لنگ تخت و دور بالا، پیشرفته‌ترین پیشرانهٔ درون‌سوز جنرال موتورز محسوب می‌شود. با کنترل بُرداری گشتاور و آیرودینامیک فعال، این خودرو در کمتر از 2 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسد و 400 متر را زیر 9 ثانیه طی می‌کند. این عملکرد، کوروت ZR1X را از ابرخودروهایی مثل فراری SF90 XX که قیمتی تقریباً دو برابر دارد، سریع‌تر می‌کند.

بااین‌حال، ZR1X هنوز هم سریع‌ترین خودروی تولیدی بنزینی در درگ نیست زیرا یک ماسل کار وجود دارد که در 400 متر آن را به‌طور قاطع شکست می‌دهد و پرسش‌هایی درباره حد نهایی موتورهای احتراق داخلی بدون الکتریکی‌سازی مطرح می‌کند. این خودرو به‌قدری سریع است که NHRA (انجمن ملی هات راد) آن را در حالت استاندارد از پیست‌های درگ ممنوع کرده است. ZR1X برای سلطه بر پیست‌ها و استفاده در تمام فصول با سیستم چهارچرخ محرک هیبریدی طراحی شده اما در استاندارد طلایی آمریکا برای عملکرد مستقیم یعنی درگ 400 متر، همچنان از رقیب عقب است. این عنوان به خودرویی سنتی‌تر، خشن‌تر و دیفرانسیل عقب تعلق دارد که برای یک هدف ساخته شده: پیشی گرفتن از همه در خط مستقیم.

کپی لینک

دوج چلنجر دیمن 170، قاتل 400 متر

دوج چلنجر دیمن 170 برای سلطه بر 400 متر طراحی شده و اعداد آن گواه این ادعا هستند. این خودرو با موتور 6.2 لیتری V8 سوپرشارژ همی، 1025 اسب بخار و 1280 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. با وزن 1935 کیلوگرم، تمام قدرت به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود و سیستم لانچ TransBrake 2.0 زمان‌های رکوردشکن را ممکن می‌سازد. دیمن 170 تنها ماسل کار و یکی از معدود خودروهای تولیدی جهان است که می‌تواند کوروت ZRX را در 400 متر شکست دهد. این خودرو زمان رسمی 8.91 ثانیه با سرعت 243 کیلومتر بر ساعت را با لاستیک‌های درگ خیابانی مورد تأیید NHRA ثبت کرده که از زمان زیر 9 ثانیه‌ای ZR1X پیشی می‌گیرد، آن‌هم بدون چهارچرخ محرک یا کمک الکتریکی.

کپی لینک

چرا NHRA دیمن 170 را ممنوع کرد؟

دیمن 170 آن‌قدر تهاجمی است که NHRA هشداری رسمی صادر و تأکید کرد که مالکان نمی‌توانند بدون نصب رول کیج و چتر نجات در رویدادهای رسمی با آن شرکت کنند. این ممنوعیت به دلیل سرعت بالای خودرو و عبور از آستانه‌های ایمنی NHRA برای خودروهای کارخانه‌ای است. این خودرو نه‌تنها برای یک ماسل کار سریع است، بلکه از اکثر ابرخودروهای امروزی مثل بوگاتی شیرون، ریماک نورا و تسلا مدل S پلد در حالت استاندارد سریع‌تر است آن‌هم درحالی‌که جواز تردد در جاده‌ها را دارد و می‌توان بچه‌ها را با آن به مدرسه برد.

کپی لینک

موتور سوپرشارژ همی V8 دیمن 170

قلب دیمن 170 یک موتور 6.2 لیتری V8 سوپرشارژ همی است که با سوخت E85 اتانول، 1025 اسب بخار و 1280 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این موتور با سوپرشارژر بزرگ‌تر 3 لیتری، شاتون‌ها و پیستون‌های قوی‌تر، سیستم سوپاپ بازطراحی‌شده و سیستم سوخت‌رسانی تنظیم‌شده برای اتانول، فراتر از یک موتور هلکت ارتقاءیافته است. دیمن 170 تنها به چرخ‌های عقب نیرو می‌دهد و از سیستم لانچ TransBrake 2.0، رزرو گشتاور و تنظیمات تعلیق درگ برای انتقال وزن در هنگام شتاب‌گیری استفاده می‌کند. لاستیک‌های درگ میکی تامپسون ET Street R هم به‌صورت استاندارد ارائه می‌شوند. در مقابل، کوروت ZR1X با موتور 5.5 لیتری توئین توربو LT7 میل‌لنگ تخت، همراه با سیستم چهارچرخ محرک الکتریکی، 1250 اسب بخار تولید می‌کند که برتری واضحی نسبت به دیمن دارد. همچنین، چسبندگی بهتر به لطف موتورهای الکتریکی جلو و کنترل گشتاور بِرداری پیشرفته دارد.

کپی لینک

چرا دیمن 170 در درگ پیروز می‌شود؟

در 400 متر، شتاب سریع به چیزی بیش از اسب بخار نیاز دارد. در درگ، چسبندگی، تکنیک لانچ و سرعت انتقال گشتاور به لاستیک‌ها مهم‌تر از قدرت نهایی است. انتقال وزن متمایل به عقب دیمن، منحنی گشتاور عظیم و تنظیمات گیربکس مسابقه‌ای، امکان اتصال فوری و پایداری را فراهم می‌کنند. در مقابل، ZR1X عملکرد خود را برای کاربردهای پیست، پایداری در سرعت بالا و توانایی پیچیدن پخش کرده است درحالی‌که تمرکز خاص دیمن 170 روی 400 متر باعث برتری آن در درگ می‌شود. این خودرو برای شتاب مستقیم بهینه شده درحالی‌که ZR1X یک پلتفرم چندمنظوره است. به همین دلیل، ماسل‌ کار 8 ثانیه‌ای دوج که حتی می‌تواند تک‌چرخ بزند، همچنان پیشرفته‌ترین کوروت تاریخ را شکست می‌دهد.

کپی لینک

مقایسهٔ مشخصات فنی

 

دوج چلنجر دیمن 170

شورلت کوروت ZR1X

پیشرانه

6.2 لیتری V8 سوپرشارژ

5.5 لیتری V8 توئین توربو

قدرت

1200 اسب بخار

1250 اسب بخار

گشتاور

1280 نیوتن متر

1320 نیوتن متر

گیربکس

8 سرعته اتوماتیک

8 سرعته دوکلاچه

محور محرک

عقب

چهارچرخ

وزن

1935 کیلوگرم

1780 کیلوگرم (حدودی)

 منبع: HotCar

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.