دوج به دلیل فروش پایین به تولید چارجر برقی پایان میدهد
دوج در نیمه اول سال ۲۰۲۵ تنها 4,299 دستگاه چارجر دیتونا، شامل مدلهای R/T و اسکات پک، در آمریکا و کانادا فروخته و فروش کلی شرکت نیز از 92,735 دستگاه سال قبل به تنها 47,481 دستگاه رسیده که کاهش چشمگیری را نشان میدهد. دلیل اصلی این موضوع خاتمهٔ تولید چارجر و چلنجر بنزینی در سال 2023 است. این در حالی است که در سهماههٔ نخست سال جاری، دوج همچنان 1,974 دستگاه چارجر و چلنجر بنزینی فروخته درحالیکه فروش چارجر الکتریکی در این مدت تنها 1,947 دستگاه بوده است. این یعنی حتی خودروهایی که بیش از یک سال است از روی خط تولید کنار رفتهاند هنوز فروش بیشتری از ماسل کار الکتریکی دوج دارند.
دوج در مارس ۲۰۲۴ با سروصدای فراوان از چارجر دیتونا رونمایی کرد. تیم کونیسکیس، مدیرعامل دوج این خودرو را روی صحنه در برابر مخاطبان و رسانهها معرفی کرد. او گفت این خودرو شبیه دوج است، رانندگیاش مانند دوج است و صدایی شبیه دوج دارد اما خودش هم میدانست که هیچکدام از اینها حقیقت ندارد. یک خودروی عضلانی واقعی دوج اگزوزهایی در عقب دارد که غرش میکنند، حس هیجان به راننده میدهند و نیازی به صدای مصنوعی اگزوز ندارد. کونیسکیس در می ۲۰۲۴ پس از نزدیک به ۳۲ سال از استلانتیس کنارهگیری کرد. خودروی عضلانی الکتریکی با تمام آنچه او به آن اعتقاد داشت در تضاد بود. بااینحال، پس از استعفای کارلوس تاوارس، مدیرعامل سابق، کونیسکیس پس از بازنشستگی کوتاهی به استلانتیس بازگشت. وی در آن زمان گفت حذف موتور همی بسیار ضدآمریکایی بو و به همین دلیل دوج موتور همی را دوباره به خط تولید بازگرداند.
چارجر دیتونا به دلیل مشکلات نرمافزاری و واکنش منفی طرفداران همی، با تأخیر در تحویل مواجه شد. این خودرو در ابتدای سال ۲۰۲۵ عرضه شد اما خیلی زود دوج به دلیل فروش پایین، مدل پایه R/T را متوقف کرد و قول بازگشت آن برای مدل ۲۰۲۶ را داد. مدل اسکات پک نیز در بازار عملکرد خوبی نداشته و گزارشها حاکی از آن است که مدیران استلانتیس را متقاعد کرده تا توقف کامل این خودروی الکتریکی را در نظر بگیرند. این ادعا توسط کسی مطرح شده که منابع داخلی معتبری در استلانتیس دارد و پیشتر نیز توقف زودهنگام مدل R/T را درست پیشبینی کرده بود. او ادعا میکند که قطعهسازان از احتمال توقف تولید مطلع شدهاند. این مدل در کارخانه ویندزور در انتاریو کانادا تولید میشود که مشمول تعرفههای ۲۵ درصدی دولت ترامپ شده است.
این تعرفهها میتواند بین 4 تا 20 هزار دلار به قیمت هر خودرو اضافه کند و با فروش کمتر از انتظار و قیمت پایه 73,975 دلار برای اسکات پک که تنها نسخه چارجر پس از توقف R/T است، دوج شانسی برای جبران هزینههای رو به افزایش تولید ندارد. علاوه بر این، بازسازی کارخانهای در آمریکا برای تولید چارجر دیتونا الکتریکی نیاز به سرمایهگذاری کلان دارد که استلانتیس بعید است برای مدلی که در بازار موفق نبوده انجام دهد. درنتیجه، طبق گزارشها، چارجر R/T و اسکات پک هردو با پیشرانهٔ بنزینی تولید خواهند شد و نسخههای الکتریکی کنار گذاشته میشوند. گفته میشود هردو نسخه الکتریکی ممکن است پیش از پایان ۲۰۲۶ کنار گذاشته شوند.