در دنیایی که به سمت موتورهای کمحجم و الکتریکی حرکت میکند، رم با یک تصمیم جسورانه ورق را برگرداند. این شرکت که چند ماه پیش پیشرانه محبوب ۵.۷ لیتری همی V8 را به خط تولید پیکاپ ۱۵۰۰ بازگردانده بود، اکنون شاهد نتایج شگفتانگیز آن است. این پیکاپها بهطور میانگین پس از تنها پنج روز ماندن در نمایندگیها به فروش میرسند. این سرعت فروشی باورنکردنی است، بهخصوص وقتی بدانیم که خوشفروشترین خودروهای بازار امسال بین ۲۰ تا ۳۰ روز برای یافتن خریدار زمان نیاز دارند.
این موفقیت، یک پیروزی بزرگ برای تیم کونیسکیس، مدیر جدید برند رم، محسوب میشود. او پسازآنکه مدیرعامل سابق، کارلوس تاوارس، پیشرانه V8 را حذف و با موتور شش سیلندر خطی توربوشارژ جدید جایگزین کرد، بهسرعت برای بازگرداندن این قلب تپنده هشت سیلندر اقدام کرد. گزارش فروش سهماهه سوم استلانتیس نشان میدهد که این تصمیم کاملاً درست بوده و گروهی از مشتریان وفادار که تمایلی به خرید پیکاپ شش سیلندر نداشتند، با هجوم به سمت مدلهای V8، این موفقیت را رقم زدند. البته این آمار مربوط به موج اولیه تقاضا است اما تأثیر آن بر فروش کلی کاملاً مشهود است. فروش مدل ۱۵۰۰ با رشد ۱۰ درصدی همراه بوده و فروش برند رم نیز نسبت به سال گذشته ۲۶ درصد افزایش یافته است.
استلانتیس نیز به لطف عملکرد قوی برندهای جیپ و کرایسلر، درمجموع رشد ۶ درصدی را در فروش تجربه کرده است اما همه خبرها برای این غول خودروسازی خوب نیست. برند دوج با افت فروش ۲ درصدی مواجه شده هرچند مدلهای چارجر دیتونا برقی و دورانگو بهترین سهماهه خود را تجربه کردند. در سوی دیگر، آلفارومئو با سقوط ۲۱ درصدی و فیات با فروش تنها ۳۲۱ دستگاه در فصل گذشته، روزهای سختی را سپری میکنند. به نظر میرسد استلانتیس با چالشهای متعددی روبروست؛ از فروش ضعیفتر چارجر جدید نسبت به مدلهای قدیمی بنزینی گرفته تا آینده نامشخص برخی برندها. بااینحال، معرفی جیپ چروکی جدید و شایعاتی مبنی بر بازگشت یک پیشرانه V8 به دوج چارجر، نشان میدهد که این شرکت هنوز برگهای برندهای برای رو کردن در آینده دارد.