سرمایهگذاری ۱۰ میلیارد دلاری استلانتیس برای احیای دوجهای عضلانی V8
طبق گزارشها، استلانتیس قصد دارد سرمایهگذاری خود در کارخانههای آمریکایی را به ۱۰ میلیارد دلار افزایش دهد و بخش هیجانانگیز ماجرا این است که این بودجه هنگفت، میتواند صرف توسعه یک ماسل کار جدید با پیشرانه V8 شود. این خبر که اولین بار توسط بلومبرگ منتشر شد، موجی از هیجان را در میان علاقهمندان به خودرو ایجاد کرده است. گفته میشود آنتونیو فیلوسا، مدیرعامل استلانتیس، بهزودی این برنامه سرمایهگذاری عظیم را رسماً اعلام خواهد کرد. این بودجه برای حمایت از برندهای کرایسلر، دوج و جیپ، بازگشایی کارخانههای تعطیل شده در ایلینوی و میشیگان و استخدام صدها کارگر جدید در نظر گرفته شده است.
این استراتژی جدید، یک تغییر مسیر آشکار پس از تمرکز اخیر دوج بر توسعه خودروهای برقی تحت مدیریت مدیرعامل سابق، کارلوس تاوارس به شمار میرود. دوج اخیراً برنامههای خود در حوزه خودروی برقی را تعدیل کرده و حتی پروژه تولید نسخه پرچمدار و قدرتمند چارجر بنشی با بیش از ۹۰۰ اسب بخار قدرت را لغو کرده است. در عوض، تمرکز شرکت روی مدلهای بنزینی معطوف شده است. البته دوج پیشازاین ادعا کرده بود موتور V8 همی قدیمی در شاسی جدید چارجر موسوم به STLA Large جای نمیگیرد زیرا این پلتفرم برای موتور شش سیلندر خطی هوریکین یا قوای محرکه کاملاً برقی طراحی شده است؛ اما در تابستان امسال، مدیرعامل دوج، مت مکالیر گفت:
تعجب نکنید اگر این موتور در آن جا بگیرد.
به نظر میرسد عملکرد نهچندان موفق چارجر دیتونا برقی و علاقه بسیار بیشتر مشتریان به نسخههای بنزینی هوریکین، مدیران را به فکر بازنگری در برنامههایشان انداخته است. علاوه بر این، تسهیل قوانین آلایندگی در دولت ترامپ، راه را برای بازگشت غرش موتورهای V8 به خیابانها هموارتر از همیشه کرده است؛ بنابراین، هرچند استلانتیس هنوز بهطور رسمی این خبر را تأیید نکرده اما شواهد و قرائن، از سرمایهگذاری عظیم گرفته تا تغییر استراتژی و لغو پروژههای برقی، همگی یک پیام را مخابره میکنند: غرش هیولاهای V8 دوج ممکن است دوباره در خیابانها طنینانداز شود.