درگ دوج دیمن 170 و فراری 812، سوپرشارژ آمریکایی یا تنفس طبیعی ایتالیایی؟
دیمن 170 نسخهای ویژه برای خداحافظی با دوج چلنجر افسانهای است. این نسخه قرار است در سریعترین زمان ممکن چلنجر را در طول 400 متر حرکت دهد اما آیا میتواند با فراری همگام شود؟ از برخی جهات، چلنجر و 812 به هم شباهت دارند. هردو خودرو دودر هستند، هردو یک پیشرانهٔ قدرتمند در جلو دارند، هردو دیفرانسیل عقب هستند و هردو راحتی را هم در کنار پرفورمنس ارائه میکنند. قیمت پایهٔ دوج تنها 100 هزار دلار است اما بعید است بتوان نمونهای با این قیمت پیدا کرد زیرا اکثر دیمنهای 170 با قیمت بین 200 تا حتی بیش از 300 هزار دلار فروخته میشوند. هرچند این رقم بسیار زیادی است اما هنوز هم اختلاف زیادی با قیمت 430 هزار دلاری فراری دارد؛ بنابراین، در خط مستقیم کدامیک از این دو سریعتر خواهد بود؟
هنسی که قصد تیونینگ دیمن 170 را با نام دیمن 1700 دارد و میخواهد با استفاده از دو توربوشارژر قدرت آن را به 1700 اسب بخار برساند، پیشازاین کار با قرار دادن یک دیمن 170 استاندارد در برابر فراری 812 GTS تصمیم گرفته به این سؤال پاسخ دهد. بین این دو خودرو چند مسابقهٔ درگ و رولینگ برگزار میشود و فراری با پیشرانهٔ 800 اسب بخاری V12 تنفس طبیعی ثابت میکند که سریعتر است زیرا بهراحتی دوج را شکست میدهد و باعث میشود دارندگان بتوانند فراری یک نفس راحت بکشند. بااینحال، دو موضوع مهم در اینجا مطرح است. اول اینکه مسابقه روی آسفالت معمولی انجام میشود که به ضرر چلنجر است و همانطور که در ویدئو میبینیم، دیمن در آغاز حرکت با مشکل کشش مواجه میشود.
علاوه بر این، چلنجر حاضر در این درگ از حداکثر قدرت خود بهره نمیبرد زیرا از بنزین معمولی اکتان 91 استفاده میکند که خروجی پیشرانهٔ 6.2 لیتری V8 سوپرشارژ را به 900 اسب بخار قدرت و 1095 نیوتن متر گشتاور کاهش میدهد. این در حالی است که با استفاده از سوخت E85 اعداد مذکور به 1025 اسب بخار و 1280 نیوتن متر افزایش پیدا میکنند. البته هنسی میگوید قصد دارد در آینده چلنجر دیمن 170 را در یک پیست مخصوص درگ آزمایش کند اما در حال حاضر، این ویدئو ثابت میکند که فراری هنوز میداند چطور باید یک خودروی فوقالعاده سریع بسازد.
مقایسه مشخصات فنی
دوج چلنجر دیمن 170 | فراری 812 GTS | |
پیشرانه | 6.2 لیتری V8 سوپرشارژ | 6.5 لیتری V12 |
قدرت | 900 اسب بخار | 800 اسب بخار |
گشتاور | 1095 نیوتن متر | 718 نیوتن متر |
گیربکس | 8 سرعته اتوماتیک | 7 سرعته دوکلاچه |
وزن | 1940 کیلوگرم | 1645 کیلوگرم |
محور محرک | عقب | عقب |
قیمت | 100 هزار دلار | 430 هزار دلار |