دوج چارجر R/T با موتور همی هرچند زمان عرضه در سال ۱۹۷۱ با استقبال مواجه نشد اما امروز یکی از کمیابترین و گرانترین خودروهای کلاسیک موپار محسوب میشود.
در سال ۱۹۶۴، پونتیاک پکیج عملکرد بالای GTO را برای مدل میان سایز تمپست خود معرفی کرد و به لطف محبوبیت آن، اکثر برندهای بزرگ دیترویت در سالهای بعد با پیشنهادهای مشابه پاسخ دادند. دوج چارجر که در اواسط سال مدل ۱۹۶۶ معرفی شد، در ابتدا رقیب مستقیمی برای GTO نبود اما درنهایت به یکی از رقبای پرتعداد ماسل کار پونتیاک تبدیل شد. چارجر که بر پایه کورونت ساخته شده بود، در نسل اول خود فرم فستبک منحصربهفردی داشت و با تریمهای لوکس عرضه میشد که آن را در بخش بازار رامبلر مارلین قرار میداد. بااینحال، در سال ۱۹۶۸، دوج این مدل را بهطور کامل بازطراحی و یکی از نمادینترین خودروهای آمریکایی تمام دوران را خلق کرد.
بازطراحی جنجالی
پس از دو سال موفقیت در بازار، چارجر برای سال مدل ۱۹۷۱ یکبار دیگر بازطراحی شد و در قالب نسل سوم به بازار آمد. چارجر نسل سوم بهجای استایل کلاسیک مدلهای ۱۹۶۸ تا ۱۹۷۰، اکنون خطوط جسورانهتری داشت. همانطور که در مورد کورونت ۱۹۷۰ اتفاق افتاده بود، بازطراحی چارجر ۱۹۷۱ با واکنشهای متفاوتی از سوی علاقهمندان مواجه شد. درحالیکه هیچکس از کابین جدید که با چلنجر مشترک بود شکایتی نداشت، انتقال چراغهای مخفی نمادین به فهرست آپشنها و ظاهر کلی عجیبوغریب بدنه برای همه جذاب نبود. بااینحال، تریم پرچمدار و عملکرد بالای R/T با نوارهای منحصربهفرد و آپشنهایی که ظاهر تهاجمی آن را تقویت میکردند مانند اسپویلر عقب جدید و کاپوت رمچارجر، ارائه شد. کاپوت رمچارجر یک دریچه مخفی جدید را معرفی کرد که با فشردن یک کلید روی داشبورد باز میشد. این ویژگیها جذابیت چارجر R/T جدید را افزایش دادند که با وجود بازطراحی جنجالی، همچنان یکی از بهترین خودروهای عضلانی بازار از نظر عملکرد محسوب میشد.
آخرین چارجر با موتور همی
نسل سوم چارجر هرچند بدنه جدیدی داشت اما با همان پیشرانههای نسل قبلی عرضه شد. بهصورت استاندارد، چارجر مجهز به موتور V8 مگنوم ۷.۲ لیتری با قدرت ۳۷۰ اسب بخار بود که از یک کاربراتور چهار دهانه کارتر استفاده میکرد. گام بعدی موتور ۷.۲ لیتری معروف به سیکس پک بود که به لطف سه کاربراتور دو دهانه هالی، ۳۹۰ اسب بخار تولید میکرد. در صدر فهرست موتورها نیروگاه قدرتمند ۷ لیتری همی قرار داشت که مانند سیکس پک، الزاماً با کاپوت رمچارجر و سیستم تعلیق سنگین ارائه میشد. این پیشرانه که آخرین سال خود را زیر کاپوت خودروهای پرفورمنس گروه کرایسلر سپری میکرد، هرچند بهبودی را نسبت به قبل تجربه نکرده بود ولی به لطف معماری افسانهای خود که شامل ویژگیهایی مانند میللنگ و شاتونهای فولادی فورجکاری شده، پیستونهای آلومینیومی فورجکاری شده و دو کاربراتور کارتر AFB روی منیفولد ورودی آلومینیومی بود، خروجی فوقالعادهٔ ۴۲۵ اسب بخار قدرت و ۶۶۵ نیوتن متر گشتاور را تولید میکرد. چارجر R/T مجهز به همی تنها با دو گیربکس چهار سرعته دستی و سه سرعته اتوماتیک قابل سفارش بود.
چارجر R/T مدل ۱۹۷۱ که مجهز به سیستم تعلیق سنگین اجباری و پکیج آپشنال سوپر ترک پک بود که فرمان هیدرولیک و ترمزهای دیسکی جلو را نیز اضافه میکرد، یکی از قدرتمندترین خودروهای عضلانی بازار در آن زمان محسوب میشد. طبق آزمایشهای مستقل انجامشده توسط معتبرترین مجلات آن دوران، B-چارجر با موتور همی میتوانست ۴۰۰ متر را زیر ۱۴ ثانیه طی کند. اگرچه چنین رقمی این برای آن دوران قطعاً سریع محسوب میشد اما بهاندازه چلنجر و کودای سبکتر با موتور همی و حتی ۷.۲ لیتری سیکس پک سریع نبود.
از شکست در بازار تا ارزش بالای امروز
سال ۱۹۷۱ آغاز پایان خودروهای عضلانی بود. به دلیل مقررات سختگیرانه آلایندگی و افزایش حق بیمه، خودروهای عملکرد بالا محکوم به نابودی بودند. این موضوع، بهعلاوه بازطراحی جنجالی، در آمار فروش چارجر R/T منعکس شد. به همین دلیل، در سال ۱۹۷۱ تنها ۲,۷۴۳ دستگاه چارجر R/T فروخته شد که از این تعداد تنها ۶۳ دستگاه به پیشرانهٔ همی مجهز بودند. به دلیل این آمار ناامیدکننده، تولید R/T در سال ۱۹۷۲ متوقف و موتور قدرتمند همی منقرض شد. بااینحال، در چند دهه اخیر، تصویر این خودرو بسیار تغییر کرده است. امروزه، این جوجه اردک زشت سابق از خانواده چارجر به یکی از پرطرفدارترین کلاسیکهای موپار تبدیل شده است و کلکسیونرها حاضرند بیش از ۳۰۰ هزار دلار برای یک نمونه کاملاً اصیل با کارکرد پایین و در شرایط بینقص بپردازند.
hosen
۲۱ خرداد ۱۴۰۴عاشق هیبت و عظمت این ماشین شدم
(Ali(chevynova
۲۱ خرداد ۱۴۰۴چارجر ۷۱تا ۷۴ خوده آمریکاست🇺🇸
در این نسل مثل همیشه ۲ تا موتور ۸ سیلندر ۴۴۰ و ۴۲۶ گل سرسبد موتورها بود
۴۴۰ قدرت ۳۹۰ و ۴۲۶ قدرتش ۴۲۵ اسب بود
بابا مرحبا دوج ۸ سیلندر
بابا مرحبا کاربراتور کارترAFB
بابا مرحبا گیربکس ۳ دنده دستی و ۷۲۷ اتومات
بابا مرحبا عضله خالص
Mopar or no car🇺🇸🇺🇸🇺🇸
(Ali(chevynova
۲۱ خرداد ۱۴۰۴چارجر ۷۱ تا ۷۴ به همراه رودرانر ۷۱ تا ۷۴ از جمله ماسل کارهای فول سایزی بودن که با توجه به هیکل بزرگی که داشتن ولی میتونستن در پیست بسیار سریع باشن و از نمایندگان اصلی موپار در نسکار وnhra بودن
موتورهای ۸ سیلندری که موپار براشون در نظر داشت علاوه بر ۴۲۶ و ۴۴۰ شامل ۳۸۳ ، ۳۶۰ ، ۳۴۰ و ۳۱۸ هم میشد
در اون دوران شول و مونت کارلو به همراه تورینو و کوگار از رقبای این ۲ هیولای موپار بودن
چیز جالبی که در چارجر ۷۱ مدلrt وجود داشت رم ایر رو کاپوتش بود که وقتی گاز بهش میدادن اون رم ایر بالا میومد تا هوای تازه رو به کاربراتور برسونه
رضا
۲۱ خرداد ۱۴۰۴متاسفم ولی به پای Aston martin dbs V8 یا Jaguar e type series 3 نمیرسه 😉
(Ali(chevynova
۲۱ خرداد ۱۴۰۴اره مثل اونها مزخرف نیست
Alireza
۲۲ خرداد ۱۴۰۴باید دید در عمل چیکار میکنه هر V8 ایی قدرتمند نیست😄😊
Taha Ayoobi
۲۱ خرداد ۱۴۰۴اوووففف
تو کاپوتشوووو
(Ali(chevynova
۲۱ خرداد ۱۴۰۴زیر کاپوتش ۴۲۵ اسب قدرت خوابیده💪
Taha Ayoobi
۲۱ خرداد ۱۴۰۴۴۲۵ تا اونم عدد اعلامی کارخونه، اونم ناخالص، این یعنی هیولا🔥🔥🔥
هیولایی که رام نمیشه🔥🔥🔥
محی
۲۱ خرداد ۱۴۰۴من سرچ کردم مدل های مختلفش سرعتش بین ۱۰۴ تا ۱۴۵ مایل بود،خدایی ۱۰۴ کمه واسه این ماشین
(Ali(chevynova
۲۱ خرداد ۱۴۰۴این ماشین ۴۰۰ متر رو زیر ۱۴ ثانیه طی میکنه اونم با این حجم و هیکل
محی
۲۱ خرداد ۱۴۰۴سرعت چه ربطی به ۴۰۰ متر داره ؟ سرچ کن ببین
(Ali(chevynova
۲۱ خرداد ۱۴۰۴ربط نداره؟
ماشینی که ۴۰۰ متر رو زیر ۱۴ میره یعنی تاپ اسپیدش بالاست که در این تایم میتونه تا ته پیست بره
محی
۲۲ خرداد ۱۴۰۴میگم سرچ کن ببین،هی میگه ۴۰۰ متر
Taha Ayoobi
۲۲ خرداد ۱۴۰۴ماشینی که ۴۰۰ مترو سریع میزنه یعنی تاپ اسپید خوبی داره
سوشیانت
۲۱ خرداد ۱۴۰۴تا اسپید بالا میخوای باید بری سراغ دیتونا که نسخه جاده ایش ۱۸۵ مایل میرفت
ماشین باز
۲۱ خرداد ۱۴۰۴یاد فیلم سریع و خشن افتادم
yektachafi
۲۱ خرداد ۱۴۰۴چه حالی میکردن جوونای بلاد کفر
استغفرالله عجب چیزیه
Taha Ayoobi
۲۱ خرداد ۱۴۰۴😂😂😂
bi Turbo
۲۱ خرداد ۱۴۰۴ماشین کلاسیک فوق العاده ایه.
O
۲۱ خرداد ۱۴۰۴واقعا برای این ماشین باید گفت مرحبا
مرحبا هشت سیلندر غول پیکر☠️
مرحبا کاربرات سه دهنه
مرحبا غول 👑
DinosaurDana
۲۱ خرداد ۱۴۰۴ماشین فقط سمند سورن
کامران
۲۱ خرداد ۱۴۰۴ولی بنظرم چارجر 68-69 خیلی عضلانی تر و خفن تره
شاید لاتی ترین خودروی عضلانی تاریخ (نظر شخصی)
شکیبا
۲۱ خرداد ۱۴۰۴یه بار سر پارک نیاوران ساعت 12شب چن تا جوون با یه Z4و یه جنسیس کوپه داشتن کاز وکوز میکردن وخدا رو بنده نبودن یه دفه یه دونه دوج چارجر آبی کاربنی اومد پیششون شروع کرد به دور درجا زدن کل میدون نیاوران رو دود گرفت هر چی به بچه پولدارا متلک گفت و مسخره شون کرد جرأت نکردن باهاش کل کل کنن سالها بعد همون ماشینو تو یه نمایشگاه تو گوهر دشت کرج دیدم تذ زنده هستم این خاطره رو فراموش نمیکنم ببین 60 سال پیش چی ساخته امریکا
Taha Ayoobi
۲۱ خرداد ۱۴۰۴به بار دیگه هم گفته بودم، فقط کلاسیک های آمریکایی ان که قابلیت اینو دارن الانیا رو جر بدن.
از کشور های دیگه هم معدود مدل هست ولی اکثرا تو آمریکا یافت میشه
Mohsen
۲۲ خرداد ۱۴۰۴درود و ادب جناب دهقان عزیز
مثل همیشه عالی بود. سپاسگزارم. زنده باشید و شاد
مهردادکمال
۲۲ خرداد ۱۴۰۴یه زمانی قدر اینا رو تو ایران نمیدونستن! تو طرح تعویض ماشینای فرسوده خیلیا این پونی کارها و ماسل کارها رو دادن پراید صبا و پژو روا گرفتن!! مواردی بودن که مشکل سندی داشتن و متاسفانه میشدن تابلو تبلیغاتی تعویض روغنی و کارواش و اگزوز سازی!! نمیدونم چرا مردم ما قدر چیزهای ارزشمندشونو نمیدونن و با بدترین گزینه ممکن عوض میکنن.
Taha Ayoobi
۲۲ خرداد ۱۴۰۴جدی تعویض میکردن مردم؟
کامران
۲۲ خرداد ۱۴۰۴اوک همه خودروی کلاسیک توی دهه ۸۰ شمسی یهو چرد ناپدید شد؟!
حتی مک وان هم دیدم که تحویل دادن