دوج

یادی از دوج چارجر R/T همی 1971، یکی از کمیاب‌ترین عضلانی‌های کلاسیک

دوج چارجر R/T با موتور همی هرچند زمان عرضه در سال ۱۹۷۱ با استقبال مواجه نشد اما امروز یکی از کمیاب‌ترین و گران‌ترین خودروهای کلاسیک موپار محسوب می‌شود.

در سال ۱۹۶۴، پونتیاک پکیج عملکرد بالای GTO را برای مدل میان سایز تمپست خود معرفی کرد و به لطف محبوبیت آن، اکثر برندهای بزرگ دیترویت در سال‌های بعد با پیشنهادهای مشابه پاسخ دادند. دوج چارجر که در اواسط سال مدل ۱۹۶۶ معرفی شد، در ابتدا رقیب مستقیمی برای GTO نبود اما درنهایت به یکی از رقبای پرتعداد ماسل کار پونتیاک تبدیل شد. چارجر که بر پایه کورونت ساخته شده بود، در نسل اول خود فرم فست‌بک منحصربه‌فردی داشت و با تریم‌های لوکس عرضه می‌شد که آن را در بخش بازار رامبلر مارلین قرار می‌داد. بااین‌حال، در سال ۱۹۶۸، دوج این مدل را به‌طور کامل بازطراحی و یکی از نمادین‌ترین خودروهای آمریکایی تمام دوران را خلق کرد.

بازطراحی جنجالی

پس از دو سال موفقیت در بازار، چارجر برای سال مدل ۱۹۷۱ یک‌بار دیگر بازطراحی شد و در قالب نسل سوم به بازار آمد. چارجر نسل سوم به‌جای استایل کلاسیک مدل‌های ۱۹۶۸ تا ۱۹۷۰، اکنون خطوط جسورانه‌تری داشت. همان‌طور که در مورد کورونت ۱۹۷۰ اتفاق افتاده بود، بازطراحی چارجر ۱۹۷۱ با واکنش‌های متفاوتی از سوی علاقه‌مندان مواجه شد. درحالی‌که هیچ‌کس از کابین جدید که با چلنجر مشترک بود شکایتی نداشت، انتقال چراغ‌های مخفی نمادین به فهرست آپشن‌ها و ظاهر کلی عجیب‌وغریب بدنه برای همه جذاب نبود. بااین‌حال، تریم پرچم‌دار و عملکرد بالای R/T با نوارهای منحصربه‌فرد و آپشن‌هایی که ظاهر تهاجمی آن را تقویت می‌کردند مانند اسپویلر عقب جدید و کاپوت رم‌چارجر، ارائه شد. کاپوت رم‌چارجر یک دریچه مخفی جدید را معرفی کرد که با فشردن یک کلید روی داشبورد باز می‌شد. این ویژگی‌ها جذابیت چارجر R/T جدید را افزایش دادند که با وجود بازطراحی جنجالی، همچنان یکی از بهترین خودروهای عضلانی بازار از نظر عملکرد محسوب می‌شد.

آخرین چارجر با موتور همی

نسل سوم چارجر هرچند بدنه جدیدی داشت اما با همان پیشرانه‌های نسل قبلی عرضه شد. به‌صورت استاندارد، چارجر مجهز به موتور V8 مگنوم ۷.۲ لیتری با قدرت ۳۷۰ اسب بخار بود که از یک کاربراتور چهار دهانه کارتر استفاده می‌کرد. گام بعدی موتور ۷.۲ لیتری معروف به سیکس پک بود که به لطف سه کاربراتور دو دهانه هالی، ۳۹۰ اسب بخار تولید می‌کرد. در صدر فهرست موتورها نیروگاه قدرتمند ۷ لیتری همی قرار داشت که مانند سیکس پک، الزاماً با کاپوت رم‌چارجر و سیستم تعلیق سنگین ارائه می‌شد. این پیشرانه که آخرین سال خود را زیر کاپوت خودروهای پرفورمنس گروه کرایسلر سپری می‌کرد، هرچند بهبودی را نسبت به قبل تجربه نکرده بود ولی به لطف معماری افسانه‌ای خود که شامل ویژگی‌هایی مانند میل‌لنگ و شاتون‌های فولادی فورج‌کاری شده، پیستون‌های آلومینیومی فورج‌کاری شده و دو کاربراتور کارتر AFB روی منیفولد ورودی آلومینیومی بود، خروجی فوق‌العادهٔ ۴۲۵ اسب بخار قدرت و ۶۶۵ نیوتن متر گشتاور را تولید می‌کرد. چارجر R/T مجهز به همی تنها با دو گیربکس چهار سرعته دستی و سه سرعته اتوماتیک قابل سفارش بود.

چارجر R/T مدل ۱۹۷۱ که مجهز به سیستم تعلیق سنگین اجباری و پکیج آپشنال سوپر ترک پک بود که فرمان هیدرولیک و ترمزهای دیسکی جلو را نیز اضافه می‌کرد، یکی از قدرتمندترین خودروهای عضلانی بازار در آن زمان محسوب می‌شد. طبق آزمایش‌های مستقل انجام‌شده توسط معتبرترین مجلات آن دوران، B-چارجر با موتور همی می‌توانست ۴۰۰ متر را زیر ۱۴ ثانیه طی کند. اگرچه چنین رقمی این برای آن دوران قطعاً سریع محسوب می‌شد اما به‌اندازه چلنجر و کودای سبک‌تر با موتور همی و حتی ۷.۲ لیتری سیکس پک سریع نبود.

از شکست در بازار تا ارزش بالای امروز

سال ۱۹۷۱ آغاز پایان خودروهای عضلانی بود. به دلیل مقررات سخت‌گیرانه آلایندگی و افزایش حق بیمه، خودروهای عملکرد بالا محکوم به نابودی بودند. این موضوع، به‌علاوه بازطراحی جنجالی، در آمار فروش چارجر R/T منعکس شد. به همین دلیل، در سال ۱۹۷۱ تنها ۲,۷۴۳ دستگاه چارجر R/T فروخته شد که از این تعداد تنها ۶۳ دستگاه به پیشرانهٔ همی مجهز بودند. به دلیل این آمار ناامیدکننده، تولید R/T در سال ۱۹۷۲ متوقف و موتور قدرتمند همی منقرض شد. بااین‌حال، در چند دهه اخیر، تصویر این خودرو بسیار تغییر کرده است. امروزه، این جوجه اردک زشت سابق از خانواده چارجر به یکی از پرطرفدارترین کلاسیک‌های موپار تبدیل شده است و کلکسیونرها حاضرند بیش از ۳۰۰ هزار دلار برای یک نمونه کاملاً اصیل با کارکرد پایین و در شرایط بی‌نقص بپردازند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۷ رای
منبع
autoevolution

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۹ دیدگاه‌ها

  1. hosen

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (1016 ديدگاه)

    عاشق هیبت و عظمت این ماشین شدم

    موافقم 34
    مخالفم 3
    1. (Ali(chevynova

      ۲۱ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (7875 ديدگاه)

      چارجر ۷۱تا ۷۴ خوده آمریکاست🇺🇸
      در این نسل مثل همیشه ۲ تا موتور ۸ سیلندر ۴۴۰ و ۴۲۶ گل سرسبد موتورها بود
      ۴۴۰ قدرت ۳۹۰ و ۴۲۶ قدرتش ۴۲۵ اسب بود

      بابا مرحبا دوج ۸ سیلندر
      بابا مرحبا کاربراتور کارترAFB
      بابا مرحبا گیربکس ۳ دنده دستی و ۷۲۷ اتومات
      بابا مرحبا عضله خالص
      Mopar or no car🇺🇸🇺🇸🇺🇸

      موافقم 30
      مخالفم 9
      1. (Ali(chevynova

        ۲۱ خرداد ۱۴۰۴
        سوابق: (7875 ديدگاه)

        چارجر ۷۱ تا ۷۴ به همراه رودرانر ۷۱ تا ۷۴ از جمله ماسل کارهای فول سایزی بودن که با توجه به هیکل بزرگی که داشتن ولی میتونستن در پیست بسیار سریع باشن و از نمایندگان اصلی موپار در نسکار وnhra بودن
        موتورهای ۸ سیلندری که موپار براشون در نظر داشت علاوه بر ۴۲۶ و ۴۴۰ شامل ۳۸۳ ، ۳۶۰ ، ۳۴۰ و ۳۱۸ هم میشد
        در اون دوران شول و مونت کارلو به همراه تورینو و کوگار از رقبای این ۲ هیولای موپار بودن
        چیز جالبی که در چارجر ۷۱ مدلrt وجود داشت رم ایر رو کاپوتش بود که وقتی گاز بهش میدادن اون رم ایر بالا میومد تا هوای تازه رو به کاربراتور برسونه

        موافقم 12
        مخالفم 6
      2. رضا

        ۲۱ خرداد ۱۴۰۴
        سوابق: (331 ديدگاه)

        متاسفم ولی به پای Aston martin dbs V8 یا Jaguar e type series 3 نمی‌رسه 😉

        موافقم 10
        مخالفم 21
        1. (Ali(chevynova

          ۲۱ خرداد ۱۴۰۴
          سوابق: (7875 ديدگاه)

          اره مثل اونها مزخرف نیست

          موافقم 20
          مخالفم 7
        2. Alireza

          ۲۲ خرداد ۱۴۰۴
          سوابق: (4 ديدگاه)

          باید دید در عمل چیکار میکنه هر V8 ایی قدرتمند نیست😄😊

  2. Taha Ayoobi

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (6492 ديدگاه)

    اوووففف
    تو کاپوتشوووو

    موافقم 23
    مخالفم 4
    1. (Ali(chevynova

      ۲۱ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (7875 ديدگاه)

      زیر کاپوتش ۴۲۵ اسب قدرت خوابیده💪

      موافقم 25
      مخالفم 8
      1. Taha Ayoobi

        ۲۱ خرداد ۱۴۰۴
        سوابق: (6492 ديدگاه)

        ۴۲۵ تا اونم عدد اعلامی کارخونه، اونم ناخالص، این یعنی هیولا🔥🔥🔥
        هیولایی که رام نمیشه🔥🔥🔥

        موافقم 9
        مخالفم 2
  3. محی

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (216 ديدگاه)

    من سرچ کردم مدل های مختلفش سرعتش بین ۱۰۴ تا ۱۴۵ مایل بود،خدایی ۱۰۴ کمه واسه این ماشین

    موافقم 9
    مخالفم 11
    1. (Ali(chevynova

      ۲۱ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (7875 ديدگاه)

      این ماشین ۴۰۰ متر رو زیر ۱۴ ثانیه طی میکنه اونم با این حجم و هیکل

      موافقم 19
      مخالفم 7
      1. محی

        ۲۱ خرداد ۱۴۰۴
        سوابق: (216 ديدگاه)

        سرعت چه ربطی به ۴۰۰ متر داره ؟ سرچ کن ببین

        موافقم 3
        مخالفم 8
        1. (Ali(chevynova

          ۲۱ خرداد ۱۴۰۴
          سوابق: (7875 ديدگاه)

          ربط نداره؟
          ماشینی که ۴۰۰ متر رو زیر ۱۴ میره یعنی تاپ اسپیدش بالاست که در این تایم میتونه تا ته پیست بره

          موافقم 11
          مخالفم 5
        2. محی

          ۲۲ خرداد ۱۴۰۴
          سوابق: (216 ديدگاه)

          میگم سرچ کن ببین،هی میگه ۴۰۰ متر

          موافقم 2
          مخالفم 1
        3. Taha Ayoobi

          ۲۲ خرداد ۱۴۰۴
          سوابق: (6492 ديدگاه)

          ماشینی که ۴۰۰ مترو سریع میزنه یعنی تاپ اسپید خوبی داره

          موافقم 4
          مخالفم 2
    2. سوشیانت

      ۲۱ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (218 ديدگاه)

      تا اسپید بالا میخوای باید بری سراغ دیتونا که نسخه جاده ایش ۱۸۵ مایل میرفت

      موافقم 8
      مخالفم 2
  4. ماشین باز

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (66 ديدگاه)

    یاد فیلم سریع و خشن افتادم

    موافقم 18
    مخالفم 2
  5. yektachafi

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (174 ديدگاه)

    چه حالی میکردن جوونای بلاد کفر
    استغفرالله عجب چیزیه

    موافقم 28
    مخالفم 2
    1. Taha Ayoobi

      ۲۱ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (6492 ديدگاه)

      😂😂😂

      موافقم 4
      مخالفم 2
  6. bi Turbo

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (223 ديدگاه)

    ماشین کلاسیک فوق العاده ایه.

    موافقم 21
    مخالفم 2
  7. O

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (102 ديدگاه)

    واقعا برای این ماشین باید گفت مرحبا

    مرحبا هشت سیلندر غول پیکر☠️
    مرحبا کاربرات سه دهنه
    مرحبا غول 👑

    موافقم 19
    مخالفم 6
  8. DinosaurDana

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (32 ديدگاه)

    ماشین فقط سمند سورن

    موافقم 5
    مخالفم 15
  9. کامران

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (18 ديدگاه)

    ولی بنظرم چارجر 68-69 خیلی عضلانی تر و خفن تره
    شاید لاتی ترین خودروی عضلانی تاریخ (نظر شخصی)

    موافقم 9
    مخالفم 1
  10. شکیبا

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (87 ديدگاه)

    یه بار سر پارک نیاوران ساعت 12شب چن تا جوون با یه Z4و یه جنسیس کوپه داشتن کاز وکوز میکردن وخدا رو بنده نبودن یه دفه یه دونه دوج چارجر آبی کاربنی اومد پیششون شروع کرد به دور درجا زدن کل میدون نیاوران رو دود گرفت هر چی به بچه پولدارا متلک گفت و مسخره شون کرد جرأت نکردن باهاش کل کل کنن سالها بعد همون ماشینو تو یه نمایشگاه تو گوهر دشت کرج دیدم تذ زنده هستم این خاطره رو فراموش نمیکنم ببین 60 سال پیش چی ساخته امریکا

    موافقم 5
    مخالفم 1
    1. Taha Ayoobi

      ۲۱ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (6492 ديدگاه)

      به بار دیگه هم گفته بودم، فقط کلاسیک های آمریکایی ان که قابلیت اینو دارن الانیا رو جر بدن.
      از کشور های دیگه هم معدود مدل هست ولی اکثرا تو آمریکا یافت میشه

      موافقم 4
      مخالفم 3
  11. Mohsen

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (7 ديدگاه)

    درود و ادب جناب دهقان عزیز
    مثل همیشه عالی بود. سپاسگزارم. زنده باشید و شاد

  12. مهردادکمال

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (2167 ديدگاه)

    یه زمانی قدر اینا رو تو ایران نمیدونستن! تو طرح‌ تعویض ماشینای فرسوده خیلیا این پونی کارها و ماسل کارها رو دادن پراید صبا و پژو روا گرفتن!! مواردی بودن که مشکل سندی داشتن و متاسفانه میشدن تابلو تبلیغاتی تعویض روغنی و کارواش و اگزوز سازی!! نمیدونم چرا مردم ما قدر چیزهای ارزشمندشونو نمیدونن و با بدترین گزینه ممکن عوض میکنن.

    1. Taha Ayoobi

      ۲۲ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (6492 ديدگاه)

      جدی تعویض میکردن مردم؟

      موافقم 2
      مخالفم 1
      1. کامران

        ۲۲ خرداد ۱۴۰۴
        سوابق: (18 ديدگاه)

        اوک همه خودروی کلاسیک توی دهه ۸۰ شمسی یهو چرد ناپدید شد؟!
        حتی مک وان هم دیدم که تحویل دادن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا