نگاهی به پیشرانه هلفانت دوج، نیروگاهی با 1000 اسب بخار قدرت
دوج از همان سالهای ابتدایی شکلگیری خودروهای عضلانی، با پیشرانههای قدرتمند همی خود را در بین رقبا متمایز کرد و امروز با گذشت بیش از 70 سال، همچنان یکی از معدود برندهایی است که فرهنگ ماسل کارها را زنده نگه داشته است. هرچند نسل جدید خودروهای عضلانی دوج از پیشرانههای شش سیلندر و موتورهای برقی استفاده میکنند ولی تعهد این برند به ماسل کارهای اصیل همچنان از طریق عرضهٔ موتورهای جعبهای V8 موپار ادامه دارد. (پیشرانهٔ جعبهای به موتور کاملاً مونتاژ شدهای اطلاق میشود که بهطور کامل و آمادهٔ استفاده توسط سازنده به فروش میرسد). در ادامه قصد داریم با یکی از وحشیترین موتورهای جعبهای تاریخ آشنا شویم. این موتور هلفانت نام دارد که لرزه بر اندام هر رقیبی میاندازد.
هلفانت نقطهٔ اوج پیشرانههای پرفورمنس موپار محسوب میشود. نام این موتور ترکیبی از هلکت و الفانت است. موتور هلکت که برای علاقهمندان به ماسل کارها کاملاً آشنا است و موتور الفانت هم یکی از نمادینترین پیشرانههای دوج در دوران اولیهٔ خودروهای عضلانی بود. موتور هلفانت بهترین ویژگیهای این دو پیشرانه را ترکیب کرده است که شامل اندازه و وزن موتور الفانت با طراحی و تکنولوژی موتور هلکت میشود. ویژگیهای پیشرانهٔ هلفانت به شرح زیر است:
- بلوک تمام آلومینیومی
- قطر سیلندر 105 میلیمتر
- کورس پیستون 101 میلیمتر
- نسبت تراکم 9.5 به یک
- ردلاین 6,800 rpm
- قدرت 1000 اسب بخار
این موتور اولین بار در سال 2018 زیر کاپوت کانسپت دوج سوپر چارجر 1968 معرفی شد. چنین کاری منطقی بود زیرا هلفانت فقط بهصورت موتور جعبهای عرضه شد و بنابراین، نصب آن روی یک خودروی کلاسیک بهوضوح هدف از ساخت چنین پیشرانهای را نشان میداد و اگر دوج این موتور را روی یک خودروی جدید معرفی میکرد ممکن بود مردم احتمال عرضهٔ آن را در محصولی تولیدی بدهند. موتور هلفانت ابتدا قرار بود فقط در 100 دستگاه تولید شود که این تعداد خیلی زود توسط علاقهمندان خریداری شد و این موتور جعبهای قدرتمند زیر کاپوت خودروهای کلاسیک زیادی از جیپ واگنییر گرفته تا دوج پاور تراک قرار گرفت. موتور هلفانت ابتدا با قیمت 30 هزار دلار عرضه شد ولی این فقط قیمت خود موتور بود و علاوه بر هزینهٔ نصب، 3,350 دلار دیگر هم باید برای لوازم جانبی موتور و کیت تهویه مطبوع پرداخت میشد.
البته هلفانت قویترین موتور تولیدی دوج نیست زیرا این عنوان در اختیار موتور چلنجر دیمن 170 است. پیشرانهٔ 6.2 لیتری V8 سوپرشارژ این چلنجر در اصل نسخهای اصلاحشده از موتور هلکت محسوب میشود که شباهت زیادی به موتور هلفانت دارد ولی جزئی از خانوادهٔ هلفانت بهحساب نمیآید. بااینحال، موتور دیمن 170 هم بسیار قدرتمند است و با وجود حجم کمتر، 25 اسب بخار قدرت بیشتری نسبت به هلفانت تولید میکند. البته موتور چلنجر قدرت 1025 اسب بخاری خود را با سوخت E85 تولید میکند درحالیکه هلفانت با بنزین معمولی 1000 اسب بخار قدرت تولید میکند.
مقایسهٔ موتور هلفانت با موتور هلکت چلنجر دیمن 170
موتور هلکت چلنجر دیمن 170 | موتور جعبهای هلفانت | |
نوع موتور | 6.2 لیتری V8 سوپرشارژ | 7.0 لیتری V8 سوپرشارژ |
قدرت | 1025 اسب بخار | 1000 اسب بخار |
گشتاور | 1280 نیوتن متر | 1290 نیوتن متر |
همانطور که گفته شد، دوج ابتدا قصد داشت تنها 100 دستگاه از موتور هلفانت تولید کند که بهصورت دستساز تولید میشدند و همگی ظرف تنها دو روز فروخته شدند. ازآنجاییکه تقاضای بسیار بالایی برای این موتور وجود داشت، دوج در سری جدید موتورهای جعبهای خود که تحت عنوان دایرکت کانکشن شناخته میشود، دوباره اقدام به عرضهٔ موتور هلفانت کرد. بااینحال، ازآنجاییکه دوج به سمت الکتریکیسازی و کوچکسازی پیشرانههای خود حرکت میکند، بعید است که دیگر هیولایی مثل هلفانت را تولید و عرضه کند.