دوج

دوج M4S، سوپراسپرت موتور وسط با پیشرانه کاسورث که تولید نشد

دوج M4S، یک سوپراسپرت کانسپت موتور وسط از دهه ۸۰ با طراحی آینده‌نگرانه و موتور ۲.۲ لیتری توربوشارژ کاسورث، قرار بود سریع‌ترین خودروی چهار سیلندر زمان خود باشد.

دوج با خودروهایی مانند چلنجر و چارجر، شهرتی درخشان در دنیای خودروهای عضلانی و پرقدرت دارد؛ اما در دهه ۸۰، این شرکت با معرفی کانسپت M4S (مخفف موتور وسط، چهار سیلندر، اسپرت)، گامی جسورانه به سمت سوپراسپرت‌ها برداشت. این خودرو که در سال ۱۹۸۱ با همکاری PPG Industries طراحی و ساخته شد، قرار بود به‌عنوان خودروی ایمنی مسابقات ایندی‌کار به کار گرفته شود. PPG، شرکت پیشرو در تولید رنگ و پوشش، بین سال‌های ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۲ حامی اصلی این مسابقات بود و هرسال با خودروسازان آمریکایی برای خلق خودروهای ایمنی منحصربه‌فرد همکاری می‌کرد. M4S، تحت هدایت باب آکرمن، طراح ارشد دوج، به‌عنوان یک پروتوتایپ کاملاً کاربردی و نه صرفاً نمایشی ساخته شد. برخلاف بسیاری از خودروهای مفهومی، M4S با هدف دستیابی به سرعت ۳۲۰ کیلومتر در ساعت برای ایفای نقش خودروی ایمنی طراحی شد. بدنه آیرودینامیک آن با ضریب درگ تنها ۰.۲۳ Cd، نتیجه تست‌های گسترده در تونل باد بود.

قلب تپنده کاسورث

در سینهٔ M4S، یک موتور ۲.۲ لیتری چهار سیلندر خطی با دو توربوشارژر گرت T25 قرار داشت که توسط شرکت افسانه‌ای کاسورث بهینه‌سازی شده بود. این موتور با سرسیلندر ۱۶ سوپاپ DOHC و سیستم تزریق سوخت بوش، ۴۴۰ اسب بخار قدرت و ۶۰۰ نیوتن متر گشتاور با فشار بوست ۲۴ psi تولید می‌کرد. چنین قدرتی برای یک موتور چهار سیلندر در دهه ۱۹۸۰ بی‌سابقه بود و M4S را قادر می‌ساخت تا در ۴.۱ ثانیه به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت برسد و به حداکثر سرعت ۳۱۴ کیلومتر در ساعت دست یابد. ساخت M4S به چندین شرکت مختلف سپرده شد. شاسی نیمه‌مونوکوک مسابقه‌ای توسط Huffaker Motorsports در کالیفرنیا ساخته شد. شرکت D Industries-3 در میشیگان بدنه را مدل‌سازی کرد و قالب‌ها را ساخت. Special Projects بدنه فایبرگلاس را تولید کرد و Specialized Vehicles میشیگان نیز مونتاژ نهایی خودرو را بر عهده داشت.

از خودروی ایمنی تا ستارهٔ سینما

M4S از سال ۱۹۸۴ تا ۱۹۸۷ در مسابقات ایندی‌کار به‌صورت متناوب به‌عنوان خودروی ایمنی فعالیت کرد. بااین‌حال، این پروتوتایپ آزمایشی با مشکلاتی مانند کلاچ ضعیف و تعمیرات زمان‌بر مواجه بود زیرا چیدمان عرضی موتور و گیربکس پنج سرعته دستی، تعمیرات را پیچیده می‌کرد. به همین دلیل، PPG پس از یک فصل استفاده مداوم، آن را کنار گذاشت. شهرت M4S اما فراتر از پیست رفت. پس از نمایش در نمایشگاه خودروی دیترویت ۱۹۸۶، این خودرو به آریزونا منتقل شد تا در فیلم علمی تخیلی «ریث» (The Wraith) با بازی چارلی شین ایفای نقش کند. در این فیلم، M4S با نام «توربو اینترسپتور» به یک ستاره تبدیل شد. شش نسخه کپی برای فیلم ساخته شد که چهارتای آن‌ها نمایشی بودند و در صحنه‌های فیلم‌برداری نابود شدند و دو نسخه برای صحنه‌های رانندگی استفاده شدند. نسخه اصلی تنها برای نماهای نزدیک به کار رفت و پس از فیلم به موزه کرایسلر منتقل شد.

چرا M4S به تولید نرسید؟

با وجود آمادگی برای تولید، M4S هرگز به خط تولید نرسید. هزینه‌های بالای ساخت، پیچیدگی‌های فنی و تمرکز کرایسلر بر خودروهای اقتصادی، مانع از تولید انبوه این سوپراسپرت شد. بااین‌حال، دوج M4S با طراحی شبیه لامبورگینی و عملکردی که حتی امروز هم چشمگیر است، برای دههٔ ۸۰ سوپراسپرتی فوق‌العاده بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷۷ رای
منبع
CarBuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. اردوان

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (24 ديدگاه)

    یکی از ماشین های دوج که از یاد رفته ولی چقدر حرفه ای بود

    موافقم 39
    مخالفم 5
  2. Ali

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (186 ديدگاه)

    درحاله تلاش برای ارتباط گیری با زبان طراحیش هم ازش خوشم اومد هم بدم اومد کلا تکلیفش روشن نیست تکلیفه منم روشن نمیشه والا،اما اون شاهکاره کاسورث رو بدجوری هستم(:
    درسته واسه ی خودروهای اسپرت مخصوصا آمریکایی ها عادت به موتوره حجیم داریم اما وقتی اسمه کاسورث وسط باشه دیگه کی به حجم اهمیت میده؟

    موافقم 19
    مخالفم 3
    1. سوشیانت

      ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (4158 ديدگاه)

      کاسورث هم جادو نمیکنه قطعا اگر موتور حجیم تر بسازه میتونه قدرت بیشتری ازش بگیره

      موافقم 6
      مخالفم 9
      1. Ali

        ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (186 ديدگاه)

        درکل یک حرفی زدی که همه میدونن یک اصله،
        ولی وقتی حرف از پرفورمنس میشه عامله وزن خیلی مهمه ، شاید توی درگ موتوره حجیم با قدرت بیشتر برنده بشه ولی وقتی حرف از پیست و هندلینگ میشه موتوره کم وزن با خروجی مناسب خودشو نشون میده،دقیقا مثل تفاوت بوگاتی شیرون با AMG ONE یا حتی پورشه 911gt3 rs

        موافقم 11
        مخالفم 1
  3. Mohammad

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (282 ديدگاه)

    انگار از آینده اومده خیلی خفنه

    موافقم 15
    مخالفم 1
  4. علی علوی

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (118 ديدگاه)

    عرض سلام و احترام و ادب و ارادت خدمت تمامی دوستان و کاربران و سروران و مدیران بزرگوار و معزز در سایت پدال
    اوقات شریف همگی عزیزان و بزرگواران و سروران بزرگوار و معزز بخیر و سلامتی و تندرستی و موفقیت‌
    مطالب ارائه شده توسط اینجانب ممکن است به موضوع و عنوان مقاله اصلی ارتباطی نداشته باشد
    ابتدای به امر باید عرض کنم که تحت مالکیت درآوردن استارت آپ ها و کمپانی های بزرگ و کوچک مقیاس که همواره در خط مقدم و پیشتاز و پیشگام طراحی و توسعه و تولید انواع مختلف تکنولوژی های جدید و فوق العاده پیشرفته و اختراعات و ابداعات می باشند یکی از اساسی ترین اقدامات چین از بابت دستیابی راحت و آسان و بدون هیچگونه صرف انرژی و امور تحقیقاتی و پژوهشی و تکنولوژیک می باشد و در این زمینه بیشترین میزان آسیب به ایالات متحده وارد شده و بالغ بر ۷۵۰ الی ۸۰۰ میلیارد دلار ایالات متحده سرقت مالکیت معنوی و اختراعات و ابداعات و تکنولوژی های جدید و فوق العاده پیشرفته و حرفه ای و اسرار تجاری و صنعتی و مهندسی می باشند
    امیدوارم که مطالب و موضوعات و مقالات و اطلاعات ارائه شده توسط اینجانب مورد توجه و عنایت و دقت نظر و لطف همه دوستان و کاربران و سروران بزرگوار و معزز قرار بگیرد
    علی علوی از مشهد
    به زودی اطلاعات و توضیحات تکمیلی و جامع و کامل و بسیار دقیق و قابل استناد و اعتباری در رابطه با مباحث و موضوعات مرتبط با سرقت مالکیت معنوی و اختراعات و ابداعات و تکنولوژی های بسیار پیشرفته و اسرار تجاری و صنعتی و مهندسی توسط چین به اطلاع سایر کاربران و سروران و عزیزان بزرگوار و معزز خواهم رساند

    موافقم 8
    مخالفم 9
    1. Mohammad

      ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (282 ديدگاه)

      رباتی چیزی هستی ؟
      عجیبه واقعاً

      موافقم 4
      مخالفم 3
  5. محمد کیان شهسوار

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (51 ديدگاه)

    علی جان یکم واضح حرف بزن اصلا نفهمیدیم چی به چی شده.
    تنها چیزی که فهمیدم این بود که حرفت ربطی به موضوع نداشت.
    این ماشین بیشتر بهش میخوره ماشین نسکار باشه داخل بازی demolition derby 3 بود که دقیقا اسمش هم داخل بازی گذاشته بودن Wraith
    من تا الان نمیدونستم دوج هستش.
    دست نویسنده و تحقیق کننده ی این مقاله درد نکنه خیلی سایت عالی ای هستش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا