دوج

یادی از دوج وایپر موتور وسط، پروژه‌ای که به نتیجه نرسید

در اواخر دههٔ ۹۰، دوج تصمیم به ساخت وایپر موتور وسط گرفت تا هندلینگ آن را بهبود بخشد ولی این پروژه به دلیل مسائل مالی به سرانجام نرسید.

دوج به‌منظور ساخت خودروی اسپرتی که روح شلبی کبرای افسانه‌ای را داشته باشد و برای تغییر اساسی تصویر برند خود که در اواخر دههٔ ۸۰ بشدت مخدوش و ضعیف شده بود، وایپر را خلق کرد. وایپر در ابتدا موفق عمل کرد و خیلی‌ها قدرت خالص آن که به لطف پیشرانهٔ عظیم V10 حاصل می‌شد را تحسین کردند. بااین‌حال، این ساختهٔ دوج یکی از سخت‌ترین خودروهای اسپرت برای رانندگی و کنترل بود. برای برطرف کردن این مشکل، دوج به‌طور مخفیانه کار روی توسعهٔ یک وایپر موتور وسط را آغاز کرد. با قرار دادن پیشرانه در وسط شاسی، توزیع وزن و درنتیجه هندلینگ خودرو بهبود پیدا می‌کرد. بااین‌حال، متأسفانه، موانعی بر سر راه وایپر موتور وسط قرار داشت و این پروژه به سرانجام نرسید.

شروع پروژه

نسخهٔ تولیدی وایپر در سال ۱۹۹۲ با سروصدای زیادی معرفی شد و موفقیتی نسبی را برای دوج به همراه داشت زیرا توانست این برند خسته را از دوران افول خارج کند و دوباره به دنیای خودروهای پرفورمنس بازگرداند. موفقیت وایپر دوج را به این فکر انداخت که افعی چموش خود را به یک سوپراسپرت واقعی تبدیل کند زیرا خودروهای موتور وسط معمولاً در پیست عملکرد بهتری دارند و با قیمت‌های بسیار بالاتری هم فروش می‌روند؛ بنابراین، همان تیمی که ابتدا وایپر را توسعه داده بود، کار روی نسخهٔ موتور وسط را آغاز کرد تا چیزی شبیه لوتوس بزرگ را خلق کند. طبق گزارش‌ها، چند ماکت در اندازهٔ کامل از وایپر موتور وسط ساخته شد.

چالش جانمایی پیشرانه

در سوپراسپرت‌های موتور وسط، پیشرانه باید طراحی جمع‌وجورتری نسبت به نمونه‌های موتور جلو داشته باشد. وایپر ابتدا خودرویی موتور جلو بود و پیشرانهٔ V10 عظیم آن برای قرارگیری در جلوی خودرو طراحی شده بود. برای جای دادن این پیشرانهٔ عظیم در میانهٔ شاسی، مهندسان دوج چند گزینه را بررسی کردند. ایدهٔ اول استفاده از نوع کاملاً جدیدی از طراحی ترنس‌اکسل بود. از این طریق، گیربکس و دیفرانسیل در یک واحد ادغام و درنتیجه در فضا صرفه‌جویی می‌شد. همچنین ازآنجایی‌که موتور ۸ لیتری V10 وایپر بسیار بزرگ بود، در طرح موتور وسط، انتهای این پیشرانه درست روی محور عقب قرار می‌گرفت و ایدهٔ ترنس‌اکسل را به راه‌حل بسیار خوبی تبدیل می‌کرد. بااین‌حال، توسعهٔ چنین ترکیبی ده‌ها میلیون دلار هزینه داشت و مدیران کرایسلر نمی‌خواستند برای خودرویی که هنوز تولید آن قطعی نشده این‌قدر هزینه کنند.

الهام از لامبورگینی

لامبورگینی که آن سال‌ها متعلق به کرایسلر بود، دیابلو را با پیشرانهٔ V12 تولید می‌کرد که برای ترکیب موتور وسط طراحی شده بود. درنتیجه، ایدهٔ بعدی و ارزان‌تر مهندسان دوج، کپی کردن ترکیب قوای محرکهٔ دیابلو بود. در این طرح، پیشرانهٔ V10 وایپر ۱۸۰ درجه می‌چرخید و درنتیجه، میل‌لنگ بجای اینکه به سمت چرخ‌های عقب باشد، رو به جلو قرار می‌گرفت. برای انتقال نیرو به چرخ‌های عقب نیز از چیزی بنام جک‌شافت استفاده می‌شد.

لغو پروژه

پس از ارائهٔ چند پیشنهاد مختلف، نهایتاً وایپر موتور وسط نتوانست چراغ سبز تولید را دریافت کند. دلیل اصلی این اتفاق، هزینه بود. البته مهندسان دوج سعی کردند در همه‌جا در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنند ولی بااین‌وجود، ماهیت چنین پروژه‌ای بسیار هزینه‌بر بود و مهندسان حتی اگر می‌توانستند در کپی کردن ترکیب قوای محرکهٔ لامبورگینی موفق شوند، بازهم نیاز به مهندسی زیادی داشت که میلیون‌ها دلار هزینه روی دست دوج و کرایسلر می‌گذاشت. یکی دیگر از دلایل لغو این پروژه نیز تصمیمات شخصی بود زیرا چندین نفر از مقامات بلندپایهٔ کرایسلر از ایدهٔ وایپر موتور وسط متنفر بودند و آن‌ را توهین به سنت‌های اصیل آمریکایی می‌دانستند.

تأثیر روی فورد GT

هرچند پروژهٔ وایپر موتور وسط به نتیجه نرسید ولی این پروژه به‌طور غیرمستقیم منجر به ساخت نسل اول فورد GT در سال ۲۰۰۴ شد. داستان ازاین‌قرار است که شخصی نام «کریس تئودور» که در کرایسلر کار می‌کرد، راهی فورد شد و با آنچه که از پروژهٔ ناتمام وایپر موتور وسط آموخته بود، ایدهٔ احیای GT40 افسانه‌ای را به مدیران فورد ارائه کرد. مدیران از این ایده استقبال کردند و نهایتاً نسل اول فورد GT متولد شد؛ بنابراین، هرچند وایپر موتور وسط هیچ‌گاه ساخته نشد ولی منجر به خلق یکی از زیباترین و جذاب‌ترین خودروهای تاریخ فورد شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۱ رای
منبع
CarBuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۲ دیدگاه‌ها

  1. Nr

    ۱۷ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (75 ديدگاه)

    طراحی جالبی داشته…اگر سرمایه گذاری روش انجام میشد الان علاوه بر سه گانه ماستنگ و کامارو و چلنجر…سه گانه جی تی و کوروت و وایپر هم میتونست وجود داشته باشه

    موافقم 47
    مخالفم 3
    1. BMZ

      ۱۷ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (159 ديدگاه)

      دوج موتور وسط با الهام از لامبورگینی دیابلو ساخته شده
      ⬇️
      دوج موتور وسط تاثیر زیادی در ساخت فورد gt داشته
      ⬇️
      فورد gt با با الهام و اثرگذاری لامبورگینی دیابلو ساخته شده

      چه باحال ، هرچی میریم عقب تر بیشتر می‌فهمیم آمریکایی ها چقدر به کمپانی های اروپایی خصوصا آلمان و ایتالیا مدیونن

      موافقم 24
      مخالفم 19
      1. B

        ۱۸ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (904 ديدگاه)

        همیشه همین بوده وقتی یکی یه راهی رو قبل تو رفته و آزمون خطاهاشو انجام داده و به نتیجه رسیده نیاز نیست تو هم از صفر شروع کنی تا جای ممکن از دستاورد های قبلی استفاده میکنی

        موافقم 18
        مخالفم 1
      2. سوشیانت

        ۱۸ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (3575 ديدگاه)

        یکی از طراحان همین دیابلو اسمش تام گیل بوده از شرکت کرایسلر یا مثلا بنز که از پلتفرم کرایسلر استفاده میکنه خیلی باحاله که ایتالیایی و آلمانی ها مدیون آمریکایی ها هستن

        موافقم 5
        مخالفم 3
      3. محمدهادی

        ۱۸ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (2445 ديدگاه)

        داداش الان GM میادهاااا😆😆
        الان میاد میگرتت زیر مشت و لگد متنی!
        خخخخ

        موافقم 3
        مخالفم 1
  2. HELLO.BROTHERS

    ۱۷ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (114 ديدگاه)

    از بغل چه قدر زشته این ماشین تورو خدا طراحی فورد gt و لامبورگینی دیابلو رو از بغل نگاه کنید،بعد میفهمی این ماشین از بغل فاجعه تمام عیار.🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    موافقم 18
    مخالفم 43
  3. 👊

    ۱۷ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (21 ديدگاه)

    1 – زیرا خودروهای موتور وسط معمولاً در پیست عملکرد بهتری دارند و با قیمت‌های بسیار بالاتری هم فروش می‌روند
    2 – چندین نفر از مقامات بلندپایهٔ کرایسلر از ایدهٔ وایپر موتور وسط متنفر بودند و آن‌ها توهین به سنت‌های اصیل آمریکایی می‌دانستند

    یاد کوروت افتادم که برای جبران عقب موندگی در مقابل پرفورمنس رقبا ، پا روی اصالت گذاشت و از موتور جلو تبدیل شد به موتور وسط

    موافقم 43
    مخالفم 9
    1. Ali

      ۱۷ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (160 ديدگاه)

      بله عزیز تعصب قاتل پیشرفته چرا که جلوی انعطافه مغز و خلاقیت رو میگیره.
      و عدم خلاقیت یعنی افول به مرور.

      موافقم 33
      مخالفم 1
    2. MehdiTurbo

      ۱۷ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (2385 ديدگاه)

      ولی من هنوز اون کوروت نسل قبل موتور جلو را ترجیح میدم
      با وجود تمام پیشرفت های کوروت وقتی میزاریش کنار نسل قبلش یه عقبگرد کوروت نسل قبل خیلی خوب بود کافیه عکساشون برش بدید بزارید کنار هم اونجا متوجه میشید
      برای شخص من دو سه ثانیه دیر زود پنجاه کیلومتر کم زیاد ارزش اینکه یه شاهکار از بین بره ولی بشه یه الماس تو فنی ارزشش نداره
      تو دوران الان مشخصات فنی تو بهترین وضعیت ولی طراحی و لذت رانندگی فدای اون مشخصات فنی شدند
      چون ادما دونبال یه ثانیه کم زیاد پنجاه کیلومتر کمتر بیشترند
      من دو تا کوروت نسل جدید به یه کوروت نسل قبل صفر ترجیح نمیدم همینطور وایپر همینطور موستانگ دو نسل قبل کامرو تا بنز بی ام و دو نسل قبل و …بهترین دوران به نظر من از ۲۰۱۰ ۲۰۱۲ بود تا ۲۰۱۶ ۲۰۱۸ بسته به نسلش
      هم طراحی مدرن شده بود هم اصالت سر جاش بود
      اینا دیگه چه کوروت چه موستانگ دیگه ماسل کار نیستند عملا خودروی اسپورت اروپاییند تو نسل های جدیدشان

      موافقم 20
      مخالفم 4
    3. سوشیانت

      ۱۷ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (3575 ديدگاه)

      جبران عقب موندگی پرفورمنس😂
      روز به روز کامنت ها خنده دار تر همون c7 الان هم تاپ اسپیدش از sf90 بیشتره

      موافقم 7
      مخالفم 21
      1. حمیدرضا

        ۱۸ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (298 ديدگاه)

        پس با این استدلال جی ام با c8 zr1 پسرفت کرده نسبت به c7 zr1 😂🤪

        موافقم 2
        مخالفم 1
        1. سوشیانت

          ۱۸ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (3575 ديدگاه)

          من اصن حرف از c8 زدم؟!😂 حمیدرضا این وضعیتت اصلا خوب نیست
          کار لاور حرف تو مهم نیست مدرک مهمه

      2. mmd@

        ۱۸ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (339 ديدگاه)

        سوشیانت الان وقت شوخی نبود☠️💀قضیه سر نسل بود💀💀💀☠️☠️☠️☣️☣️☣️🏆🏆🏆❤️‍🔥❤️‍🔥❤️‍🔥

        موافقم 1
        مخالفم 1
      3. Nismo

        ۱۸ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (1511 ديدگاه)

        وای خدا
        واقعا موندم تو مغز تو چی میگذره
        کلمات تاپ اسپید و پرفورمنس رو ازت بگیرن دیگه هیچی نداری بگی
        اصلا چه ربطی به sf داشت؟ ساختار موتور رو میگفت
        ولی حالا که اسمش رو اوردی اینم بگم که کوروت برای ساخت zora و zr1 دوتا sf خریده و کپی کرده

        موافقم 2
        مخالفم 2
  4. 🥇M🏆 Bavaria///👑

    ۱۷ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (695 ديدگاه)

    حییییف که این بلا سرش اومد…
    نکته جالب نسل آخر وایپر این بود که این خودرو اشتراکات فنی فراوونی با بنز SLS amg داشت!!
    البته طوری این 2خودرو رو ساخته بودن که دو ماهیت متفاوت رو داشته باشن. این مطلب و تو مجله ماشین، 10 سال پیش خونده بودم هنگامی که دو خودرو رو تست کرده بودن.
    اصلی ترین نقص وایپر مدل 2008 هم گرم شدن بیش از حد کابین بود چون موتور گرمای بشدت بالایی تولید می‌کرد و عایق بندی ضعیفی داشت وایپر. این مطلب و تو تست گروهی بین این خودرو و لامبورگینی مورسیه لاگو، بنز sl 65 amg و شورولت کوروت خونده بودم…
    ولی در کل، مهندسی این خودرو قابل احترام بود و هست، نمیشه ایراد بنی اسرائیلی گرفت، چون فلسفه اش با کوروت کاملا متفاوت بود و میشد بگی یه ماسل کار مسابقه ای بود!!
    یعنی قدرت و جسارت ماسل کارها رو با چند برابر عصیان گری و هیجان بالاتر ارائه میداد با یه پیشرانه 10 سیلندر که گودزیلای مهندسی بود…
    ولی خب متاسفانه ظرافت های فنی کوروت، و تغییر سلایق مشتری ها و تنگی کابین نسل آخر، باعث شد کار دست وایپر داده بشه و صحنه رو ترک کنه…

    موافقم 18
    مخالفم 1
  5. Siyavash

    ۱۷ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (855 ديدگاه)

    وای عجب چیزی میشد اگه تولید میشد..الان فک کنم حداقل ۳ نسل هم عوض کرده بود اگه تولید میشد…دنیا خیلی بدشانس بود که دوج این پروژه رو متوقف کرد ،و خیلی بدشانس تر بود که وایپر خشن رو منقرض کرو…

    موافقم 10
  6. A.R.A.S.H

    ۱۷ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (386 ديدگاه)

    هعیی
    کاشکی تولید میشد
    جذاب بود
    حیف😔

    موافقم 7
    مخالفم 1
  7. amirboss

    ۱۷ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (784 ديدگاه)

    وایپر با هندلینگ بالا!
    خیلی احمقانه به نظر میرسه.
    وایپر رو هرکس نمیتونه برونه و این لذت بخش ترین چیزیه که وایپر می‌تونه به رانندش هدیه کنه.
    یادمه وقتی ماست وانتد اومد و ماشین های رو یکی یکی آزاد کردم، وایپر تنها ماشینی بود که واقعا از روندنش لذت می‌بردم اونم فقط گیرباکس منوال.
    خیلی نامتعادل و وحشی بود.

    موافقم 9
    مخالفم 1
    1. حسین فخرالدین

      ۳ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (2 ديدگاه)

      جالبی اینه که تو کربن رسما فاجعه بود چون تو موست وانتد راحت کنترل میکردم ولی توکربن حتی تایم بریک یا حمون صحنه آهسته هم از پس وایپر برنیامد و تازه من یه تکونی رو ماشین انداختم که تو دنده سه 256 کیلومتر میرفت رسما فاجعه بود ولی تنها ماشینی هم بود که اگه موقعی که پلیس درجه پنجم دنبالته و تمام چرخات هم مترکید بازم میتونستی اگه مهارت رو داشتی بازم راحت فرار کنی

  8. hosen

    ۱۷ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (847 ديدگاه)

    وایپر نصف جذابیتش بخاطر کاپوت کشیده و طویلشه

    موافقم 5
    مخالفم 1
  9. Parsa

    ۱۸ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اگر نمیدونید و در جریان نیستید دوج وایپر با مبلغ ۴۰ میلیون دلار ساخته شد یعنی از موقعی ک شروع به ساختش کردن تا موقعی پروژه ساختش تموم شد ۴۰ میلیون دلار خرج برداشت ک در برابر هزنیه‌ی ۱ میلیارد دلاریی ک لکسوس برای اولین ماشین (اسمش رو یادم نیست) کرد اصن مبلغی نیست

    یه افسانه ایی ساختن ک اینقد خوب بود هنوز هم بعد از ۸ سال ک از خط تولید خارج شده هنوز هم ترسناکه

    موافقم 2
    مخالفم 1
    1. Taha Ayoobi

      ۱۸ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (4532 ديدگاه)

      اولین لکسوس LS400

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا