دوج وایپر GT2، نسخهای تولید محدود با تنها ۱۰۰ دستگاه، برای بزرگداشت پیروزیهای مدل مسابقهای GTS-R در سال ۱۹۹۸ ساخته شد و قدرتمندترین وایپر نسل اول با ۴۶۰ اسب بخار بود.
سیوهفت سال پیش، استودیوی طراحی پیشرفته کرایسلر به مدیریت تام گیل، مأمور شد تا نسخهای مدرن از شلبی کبرا را طراحی کند که بتواند تصویر رو به افول برند دوج را بهبود بخشد. طرحهای اولیه چنان خیرهکننده بودند که یک کانسپت تمامعیار به نام وایپر ساخته شد و در نمایشگاه بینالمللی خودروی آمریکای شمالی در سال ۱۹۸۹ به نمایش درآمد. واکنش مثبت عموم و رسانههای خودرویی، کرایسلر را ترغیب کرد تا تیمی متشکل از ۸۵ مهندس بااستعداد تشکیل دهد و با مشاوره کارول شلبی، این کانسپت را به خودرویی تولیدی تبدیل کند.
تاریخچه مختصر وایپر
نسخه تولیدی وایپر با حضور کارول شلبی پشت فرمان، در سال ۱۹۹۱ بهعنوان خودروی ایمنی در مسابقه ایندی ۵۰۰ رونمایی شد. با توجه به اینکه کرایسلر در طی یک دهه از تولید خودروهای عضلانی محرک عقب با موتور ۴۲۶ همی به خودروهای محرک جلوی معمولی روی پلتفرم اقتصادی K رسیده بود، وایپر با موتور V10 برای علاقهمندان آمریکایی یک موهبت محسوب میشد. نسل اول وایپر که با موفقیت چشمگیری همراه شد، در دو نسخه شامل SR I از سال ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۵ و SR II از ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۲ تولید شد.
از نظر ظاهری و فنی، تفاوتهای بین این دو نسخه اندک بود. در سال ۱۹۹۶، نسخه SR II با معرفی بدنه کوپه با نام GTS و اگزوز جدید با خروجی عقب بهجای لولههای خروجی کناری نسخه اولیه عرضه شد. همچنین، SR II از قطعات آلومینیومی بیشتری بهره برد که وزن کلی را ۲۷ کیلوگرم کاهش داد. از نظر عملکرد، قدرت موتور در SR II ابتدا از ۴۱۰ به ۴۱۵ اسب بخار ارتقا یافت درحالیکه در GTS این رقم به ۴۵۰ اسب بخار رسید.
وایپر در مسابقات
در سال ۱۹۹۶، کرایسلر با تیمهای مسابقهای اروپایی رینارد موتوراسپرت و اورکا همکاری کرد تا نسخه مسابقهای SR II GTS را بسازد. این خودرو، با نام کرایسلر وایپر GTS-R، با ارتقاهایی مانند کیت آیرودینامیک عرضه شد و ابتدا در کلاس GT1 رقابت کرد اما موفقیت چندانی نداشت. یک سال بعد، GTS-R به کلاس GT2 تغییر یافت و بر مسابقات سلطه پیدا کرد بهگونهای که قهرمانی کلاس GT2 مسابقات جهانی FIA را به دست آورد. در سال ۱۹۹۸ وایپر مسابقهای در کلاس خود در مسابقهٔ ۲۴ ساعته لمان هم به پیروزی رسید.
بزرگداشت موفقیتهای مسابقهای با یک وایپر خیابانی خاص
در سال ۱۹۹۸، کرایسلر نسخهای محدود و خیابانی از وایپر را معرفی کرد تا پیروزی GTS-R در قهرمانی GT سال ۱۹۹۷ را جشن بگیرد. این مدل که بر پایه کوپه استاندارد GTS ساخته شده بود، تا حد ممکن به خودروی مسابقهای GTS-R نزدیک بود اما برخلاف باور خیلیها، یک مدل همولوگیشن نبود. این نسخه ویژه، مانند مدل مسابقهای، از ارتقاهای آیرودینامیکی متمایزی مانند اسپویلر عقب، سپر جلوی بازطراحیشده با اسپلیتر یکپارچه و کانالهای عقب عریضتر بهره میبرد. این وایپر خاص تنها در رنگ سفید با نوارهای آبی عرضه شد و روی رینگهای ۱۸ اینچی BBS با لاستیکهای پرفورمنس میشلین قرار گرفت. داخل کابین، روکشهای سیاه و آبی منحصربهفرد، پلاک سریالدار روی داشبورد و کمربندهای ایمنی پنج نقطهای با نشان اورکا (بهافتخار تیم موردحمایت کرایسلر که قهرمانی کلاس FIA GT را کسب کرد) دیده میشد.
قدرتمندترین و کمیابترین وایپر نسل اول
GT2 زیر کاپوت بجای موتور مسابقهای GTS-R از همان پیشرانهٔ استاندارد ۸ لیتری V10 تمام آلومینیومی که در RT/10 و GTS استفاده میشد بهره میبرد. بااینحال، این موتور با ورودی هوای بازطراحیشده، فیلترهای هوای K&N و ورودیهای هوای بزرگتر ارتقا یافت. این تغییرات کوچک، قدرت را به ۴۶۰ اسب بخار و گشتاور را به ۶۷۸ نیوتن متر افزایش داد. این اعداد، GT2 را به قدرتمندترین وایپر نسل SR تبدیل کرد. چند ماه پس از معرفی GT2، دوج پکیج پرفورمنس ACR را هم عرضه کرد که همان ارتقاهای موتور و خروجی مشابه GT2 را برای GTS استاندارد ارائه میداد.
GT2 با پکیج آیرودینامیک متمایز و ارتقاهای موتور، نهتنها قدرتمندترین و تهاجمیترین وایپر نسل SR بود، بلکه کمیابترین نسخه هم محسوب میشد. دوج تنها صد دستگاه از این مدل تولید کرد که همگی در عرض چند ماه پس از معرفی فروخته شدند. امروزه، GT2 به دلیل کمیابی، پرطرفدارترین نسخه نسل SR و یکی از محبوبترین مدلهای هر سه نسل وایپر است. میانگین ارزش بازار این افعی کمیاب در حال حاضر حدود ۱۴۵ هزار دلار است، اما چند نمونه با کارکرد پایین در سال جاری با قیمتی نزدیک به دو برابر این مبلغ فروخته شدهاند.
hosen
۶ خرداد ۱۴۰۴واقعا حیف از وایپر که دیگه نیست
ناشناس
۶ خرداد ۱۴۰۴دوج پلاستیکی شبیه اسباب بازیه، Bmw 320 چهار سیلندر هم سن و سالش اینو قورت میده
(Ali(chevynova
۶ خرداد ۱۴۰۴فشاری شدی ها😁
همون اسپویلر عقبش میارزه به تمام بی ام و های اون دوران
PURIYA
۶ خرداد ۱۴۰۴کاش یکم درک و شخصیت داشتی اینقدر راحت به چیزی که دیگران دوست دارن توهین نکنی
Cadillac-V
۶ خرداد ۱۴۰۴مقاله اروپایی پسند 💪🏻
https://www.pedal.ir/chevrolet/911-%D9%88%D8%A7%DB%8C%D9%BE%D8%B1-%DA%A9%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%AA%D8%8C-%D8%AC%D8%AF%D8%A7%D9%84-%D8%A2%D9%84%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7%DB%8C%DB%8C/
Sina_carshow
۶ خرداد ۱۴۰۴تمام بی ام و های اون دوران؟ m1 مدل 1978 همین الانش بالای 550 هزار دلار ارزش داره
بی ام و M5 E39 تو همین دهه 90 که سریعترین سدان زمان خودش بود
بی ام و 850csi که مقایسه کنی با موستانگ اون دوره مثل مقایسه پراید با بی ام و میموند
چرا اینقدر راه دور؟ مک لارن f1 که با همکاری بی ام و تولید شد از نظرت ماشین نیس؟
بعد بی ام و ام 5 حداقل الان به صورت V8 وجود داره و M4 CS هم داره تو نوربرگرینگ جولان میده از چارجر برقی که رو پلت فرم suv ساخته شده و از یه سدان خانوادگی چینی میخوره چه خبر؟
Nismo
۶ خرداد ۱۴۰۴اومدم یه چی بنویسم فهمیدم توروخدا زده داش
من پیچ چرخ این ماشینو با کل هیکل بی ام و عوض نمیکنم
👑Porsche🇩🇪and🇮🇹Ferrari👑
۶ خرداد ۱۴۰۴آره خب داداش نیسمو چون آمریکایی فنی
و رفتار آمریکایی فنا دقیقاً همین شکله آمریکایی فنا فوق العاده فشاری هستن سریع میان از اینجور حرفا مینویسن منم یه دستگیره ی در بیامو ام ۵ رو با کل خاندان دوج چارجر عوض نمیکنم
اگه بخوای منم از این به بعد همینجوری کامنت میذارم
net
۶ خرداد ۱۴۰۴بابا مرحبا
Nismo
۶ خرداد ۱۴۰۴همون خوک خیکی بدردنخور رو میگی؟😂😂
ارزونی خودت
PURIYA
۶ خرداد ۱۴۰۴آخه بنده خدا معنی خیکی رو اصلا میدونی تو
M5 هزار و هشت صد کیلیویی خیکی باشه چارجر ۲و ۱۰۰ کیلویی چیه
👑Porsche🇩🇪and🇮🇹Ferrari👑
۶ خرداد ۱۴۰۴داداش خب داری میگی بی ام و
دیگه تا این حد نه ولی خب بیامو واقعاً دوج رو همه جوره قورت میده با حرفت موافقم ولی نه دیگه ۳۲۰ آی کم کمش دیگه ۳۴۰ آی
تو خودروهای عضلانی هم باید بگم تو شتاب و سرعت و مهندسی مرسدس بنز سی ۶۳ و بیامو ام ۲ و ام ۴ بیرقیب هستن
و تو هیکل و رخ دوج چلنجر و شورولت کامارو
و تو صدا و قدرت نمایی هم فورد موستانگ
در آخر باید بگم که داداش نیسمو تو دقیقاً چی میخواستی بگی هر چیزی که میخواستی بگی رو همین الان کامنت کن ببینم چی بوده بیامو با یه ام ۲ داده کل مدلهای دوج رو به جز وایپر قورت میده وایپرم بزار برا داداش بزرگش یعنی ام ۴
Cadillac-V
۶ خرداد ۱۴۰۴بی ام و تا عمر داره نه تو درگ میتونه دوج رو بزنه
نه تو شاسی بلند فول سایزش یعنی X7 میتونه به جاداری دوج دورانگو باشه
نه شاسی بلندی داره که ۷۱۰ اسب قدرت داشته باشه، توربو داره که صدا قوطی نوشابه میده
M5 تون نتونست از پس سوپرسدان کادیلاک بر بیاد، بعد میخواین از یه سوپراسپرتی مثل وایپر بگذره؟
تعصب تا چه حد؟
Cadillac-V
۶ خرداد ۱۴۰۴آقایون اروپایی فن آقای مازراتی فن که میگی جو سایت امریکاییه تحویل بگیر
عامل بحث و دعوا تو پدال اروپایی فنایی هستند که فشار میخورن از آمریکا
Cadillac-V
۶ خرداد ۱۴۰۴فعلا که اونی که قورت داده شده بی ام و بوده
آلمانیا تو شاسی بلندای فول سایزشون توسط کادیلاک اسکالید رنده شدن
تو سوپر سدانشونم توسط کادیلاک CT5-V Blackwing رنده شدن
تو سوپر اسپرت هاشونم توسط دوج وایپر و شورولت کوروت رنده شدن
(Ali(chevynova
۶ خرداد ۱۴۰۴بابا مرحبا خدایگان وایپر
ماشینی که تو پیست آلمانیها خدایی میکرد
هیولایی که یاد و خاطره شلبی دیتونا و کبرا رو زنده نگهداشت
ماشینی که سنگ محک بوده و هست
بابا مرحبا موتور ۴۶۰ اسبیش
بابا مرحبا موتور ۶۴۰ اسبییش
بابا مرحبا موتور ۸/۴ لیتریش
بابا مرحبا acr
Sina_carshow
۶ خرداد ۱۴۰۴تست نوربرگرینگ رسمی دوج وایپر acr مدل 2009 عدد 7:22 رو زده در حالی که پورشه کاررا جی تی تو سال 2003 تونست 7:12 بزنه دقیقا کدوم سنگ محک رو میگی؟
یوسف
۶ خرداد ۱۴۰۴وایپر عشق خالص
ZiZi
۶ خرداد ۱۴۰۴تا مرحبا مرحبا ی بنده خدا شروع نشده ما هم یه کامنت بذاریم
وایپر هیچوقت نه سرامد طراحی بود، نه پرفورمنس، نه راحتی و نه هندلینگ و نه اکونومی و نه … (گرچه از حق نگذریم، توی همهی این ویژگی ها یکی از بهترینا بود.)
اما همیشه جذاب و دوست داشتنی بوده. چه مدل دهه نودش چه مدل دهه ۲۰۱۰ش! همهی عیباش رو با آندرداگ بودنش، تبدیل به جذابیت کرده بود.
همیشه یکی از مورد علاقه هام دوج وایپر بوده.
Nismo
۶ خرداد ۱۴۰۴چجوری هم ماشین پرفورمنس میخوای هم راحت هم اکونومی هم هندلینگ؟
ZiZi
۶ خرداد ۱۴۰۴با اجازتون اگه هیت نمیخورم، نیسان جیتیآر، هندا اناسایکس سری اول، اکثر سری ام های بیامو، ۹۱۱، … زیادن
البته من منظورم این نیست که همه رو با هم داشته باشه. میگم توی هیچکدوم از اینها (تک به تکشون، نه همه با هم) بهترین نبود. اینایی هم که نام بردم گرچه همه رو با هم دارن، اما اینها هم هیچکدوم رو بهترینشو ندارن.
Sina_carshow
۶ خرداد ۱۴۰۴ولش کن آمریکایی ندیده هس فکر میکنه به خاطر شرایط کشور چه چیزای شاخی رو از دست داده… تو ذهنش اینقدر بزرگش کرده که تاریخ رو تحریف میکنه به نفع خودش!
Hf capri
۶ خرداد ۱۴۰۴یادش بخیر یه زمانی آمریکا چی میساخت. طراحیش جوریه که در نگاه اول ادم فکر نمیکنه متعلق به دهه ۹۰ باشه. واقعا زبان ادم در مقبالش بند میاد.
خدا رو شکر تولیدش متوقف شد و گذاشت تا به خوبی در خاطره ها بمونه و به سرنوشت وحشتناک چارجر دچار نشد.
از کودکی وایپر برام مثل سفینه فضایی بود.
علی علوی
۶ خرداد ۱۴۰۴عرض سلام و احترام و ادب و ارادت خدمت تمامی کاربران و دوستان و سروران بزرگوار و معزز در سایت پدال
اوقات شریف همگی بخیر و سلامتی و تندرستی و موفقیت
و اما مجدداً صحبت از اتومبیل های متعلق به ایالات متحده به میان آمده است
در رابطه با این موضوع بنده پیش از این باید عرض کنم که کمپانی معظم تسلا موتورز در واقع بشریت را چندین گام به پیش برد و دید جامعه انسانی را نسبت به اتومبیل های الکتریکی و هایبرید الکتریکی و اتومبیل های روباتیک و خودمختار در سطح جهان وسیع تر کرده است
بنده اطلاع ندارم که چرا عده ای از عزیزان و بزرگواران و کاربران گرامی و بزرگوار در سایت پدال بدون هیچگونه اطلاعات و دانش و آگاهی و احاطه کامل علمی و تکنولوژیکی اقدام به ارسال دیدگاه و یا کامنت هایی با مضامین و مفاهیم بدون پایه و اساس و اهانت آمیز می نمایند
دوستان عزیز و گرامی آینده بشریت وابسته به اتومبیل های روباتیک و خودمختار می باشد و کمپانی معظم تسلا موتورز به خوبی این ایده را ترسیم کرده است
دوستان عزیز و گرامی که در دیدگاه ها و یا کامنت های ارسالی بیان می فرمایید که اتومبیل های الکتریکی و هایبرید الکتریکی و هیدروژنی یا همان پیل سوختی کاربری ندارند؟؟؟!!!!
توجه داشته باشید که چنانچه این اتومبیل های با سوخت جایگزین سوختهای فسیلی به جامعه انسانی و بشری راه پیدا نکنند جنابعالی و سایر دوستان و افرادی که در سراسر جهان مخالف ورود تکنولوژی های بسیار پیشرفته و جدید می باشند در اثر کثرت و افزایش آلودگی های زیست محیطی و جوی و نیز ابتلاء به سرطان های بسیار مختلف که ناشی از سوخت ناقص اتومبیل های درون سوز می باشند از صفحه روزگار محو و نابود خواهید شد
بنده پیش از این هم چندین مرتبه مکرراً عرض کرده بودم که ایالات متحده به عنوان موتور محرکه و پیشتاز و سردمدار تکنولوژی های جدید و فوق العاده پیشرفته در سراسر جهان و از جمله کمپانی معظم تسلا موتورز دید جامعه انسانی و بشری را نسبت به فواید و مزایای استفاده از اتومبیل های با سوخت جایگزین سوختهای فسیلی وسیع تر و مسبب اصلی پیشرفت های بسیار بزرگ در این زمینه ها شده اند
بنده پیش از این هم مکرراً عرض کرده بودم که چین با سرقت مالکیت معنوی و اختراعات و ابداعات و تکنولوژی های جدید و فوق العاده پیشرفته و پیچیده و اسرار تجاری ضربات بسیار سنگینی به جامعه علمی و تکنولوژیکی و ساختار و سازمان علوم و تکنولوژی های جدید و فوق العاده پیشرفته و پیچیده وارد می نماید تا جایی که منابع معتبر و قابل استناد و رسمی رقم حیرت انگیز بیشتر از ۸۰۰ میلیارد دلار ایالات متحده را اعلام می نمایند
همه جامعه انسانی و بشریت اذعان می نمایند که ایالات متحده به عنوان دارنده بیشترین تعداد اختراعات و ابداعات و تکنولوژی های جدید و فوق العاده پیشرفته در سطح جهانی همواره پیشتاز و پیشگام و سردمدار بوده است و اینگونه سرقت های بسیار بسیار بزرگ چین از دارایی های مختلف مالکیت معنوی و اختراعات و ابداعات و تکنولوژی های جدید و فوق العاده پیشرفته و پیچیده و اسرار تجاری ایالات متحده خدشه بسیار بزرگی به جهان علوم و تکنولوژی های جدید و فوق العاده پیشرفته وارد می نماید
خواهشمندم که در دیدگاه ها و کامنت های ارسالی ادب و احترام و درست سخن گفتن و اهانت نکردن به کمپانی های معتبر و معظم جهانی را سرلوحه قرار دهید
علی علوی از مشهد
یانکی من هم فرزند کسی هستم
۶ خرداد ۱۴۰۴۱۰ الی ۱۱ سالم بود که تو مجله ماشین وایپر رو دیدم همونجا دیونش شدم چون از بچگی عاشق پونتیاک ترنس ام بودم اینو دیدم پر در آوردم سریع عکسهاش رو زدم به. دیوار البته اون موقع مجله ماشین سیاه سفید بود تا این نسخه رو تو مجله دیدم یادش بخیر واقعا تو اون سن هیچ ماشینی رو عددی در برابر وایپر ندیدم خدا وکیلی بقیه انگار برا مسخره بازی تولید شده بودن وایپر سر آمد یه نسخه وحشی بود با اون شکستگی کمرش
Iman 007
۶ خرداد ۱۴۰۴یکی از بهترین نسل های وایپر🔥🔥
علی Shelby
۶ خرداد ۱۴۰۴وایپر …..
افعی ماشین خوار…..
! i M α η δ υ α R
۶ خرداد ۱۴۰۴به نظر من ، دوج وایپر مثل سالین S7 ، سوپراسپرت های اصیل آمریکایی بودن ، اون هم زمانی که سوپر اسپرت اصیل آمریکایی بودن ، مد نبود …
به نظرم هر دو شون هم به حقشون ، نرسیدن …
سالین که شاهکاره و عشق منه و حسرت روندنش تا ابدالعابدین با من می مونه …
وایپر هم که در قویترین نسخه های SRT10 ، با شتاب صفر تا صد ، زیر 4 ثانیه و با 612 اسب توان و سرعت بیش از 300 کیلومتر بر ساعت در اون دوران ، تعریف سوپراسپرت بود …
همچنین وایپر با Lateral acceleration : 1.05 g ( شتاب جانبی ) ، یکی از سرآمدان هندلینگ و چسبندگی در زمانه خودش بود …
برای قیاس بد نیست بدونیم امروز ، شتاب جانبی 0.9 جی ، تقریبا برای 90 درصد خودروهای تولیدی در دنیا قفله و هر چه به سمت عدد 1 نزدیک بشیم ، به سمت قلمرو سوپرکارهای بیش از 200 هزار دلار قدم برداشتیم …
برای مثال شتاب جانبی جنسیس G80 2024 با فنربندی گرون قیمت و هزار تا جنگولک بازی کامپیوتری ، تازه به 0.88 جی رسیده …
به نظرم وایپر از اون ماشین هاست که دل هر عشق ماشینی واقعا براش تنگ میشه …
یک یونیک نسی داشت که ذاتی خودش بود و کپی از کسی نبود …
بجاش لات و قلدر بود و کله خر …
بجاش هم آدم حسابی بود و اتو کشیده و مهندس …
شخصیت کاریزماتیک و متضادی داشت …
مجبور میکرد همه رو که بهش احترام بگذارن …
من هم توی آندرگراند و هم توی گرید 1 ، باهاش خاطره دارم …
یاد اون دوران خوش بخیر واقعا …
پدال جون اینها ، قهرمانان دنیای نوجوانی ما دهه شصتی ها بودن اون زمان …
از این پست ها کار می کنید آدم رو می برید به خاطرات اوایل دهه 80 …
تصویر اون روزهای خوش میاد جلوی چشم آدم …
یه دفعه یاد همه دلخوشی هایی می فتیم که دیگه با ما نیستند …
همه اون عزیزانی که به رحمت خداوند رفتند …
همه نوستالژی هایی که خاطره شدند …
مکان هایی که دیگه وجود ندارند …
ماشین های فراموش شده …
آدم یه جوری میشه …
دلش میگیره …
Taha Ayoobi
۶ خرداد ۱۴۰۴بی نظیر
13
۶ خرداد ۱۴۰۴افعی کجا بود برادر
این نهایتش کرم هست
موتور هشت لیتری و ده سیلندر با قدرت ۴۵۰ تا ؟؟ راندمان و تکنولوژی در حد ماداگاسکار
موتور و مصرف سوختم در حد تراکتور