دوج

دانستنی‌های جالب درباره دوج وایپر؛ استفاده از چراغ‌های بی ام و Z1!

چند سالی از بازنشستگی دوج وایپر مشهور می‌گذرد اما مهندس ارشد این خودروساز در مصاحبه با رسانه‌ها به نکات جالبی درباره وایپر از جمله استفاده از چراغ بی ام و Z1 اشاره داشته است.

وایپر نسل اول در دهه ۹۰ میلادی متولد شد و حقایق زیادی درباره آن وجود داشت که قبلاً به برخی از آن‌ها در پدال اشاره کرده‌ایم؛ اما فضای مجازی همواره به دنبال سورپرایز کردن ماست و به تازگی روی جوبرگ مهندس ارشد تیم توسعه وایپر در مصاحبه با یک کانال یوتیوب به حقایق جالبی درباره خودروی موردبحث اشاره داشته است.

جوبرگ مهندس ارشد توسعه تیم نسل اول وایپر بوده است. او در ویدئوی منتشر شده به برخی حقایق عجیب و جالب نسخه‌های اولیه وایپر اشاره می‌کند. برای مثال جوبرگ می‌گوید چراغ های جلوی وایپر از بی ام و گرفته شده بودند. بنا به گفته مهندس ارشد توسعه وایپر، بی ام و Z1 که هرگز در آمریکا عرضه نشد در ابتدا از آن چراغ‌ها استفاده کرده بود. چراغ‌های یاد شده توسط شرکت جنرال الکتریک GE طراحی و تولید شدند اما ژرمن‌ها این چراغ‌ها را رد کردند و بجای آن از طراحی جعبه‌ای برای چراغ بی ام و Z1 استفاده نمودند؛ و از آنجایی که بی ام و این برنامه را کنار گذاشته بود خود جنرال الکتریک چراغ‌ها را نگه داشت.

با کنار کشیدن بی ام و از این پروژه کرایسلر وارد میدان شد و آن را به‌صورت رایگان از جنرال الکتریک دریافت کرد. همین امر باعث شد صرفه‌جویی چندین میلیون دلاری در برنامه توسعه وایپر صورت بگیرد. البته در نگاه اول این‌طور به نظر می‌رسید اما بعدها هزینه‌هایی اضافه شد زیرا مهندسان وایپر مجبور بودند طراحی سپر و کاپوت را به خاطر چراغ‌های یاد شده تغییر دهند. یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد چراغ‌های وایپر استفاده از کاسه چراغ بیرون زده با مایع زرد رنگ درون آن بود. این امر به تراز شدن چراغ‌ها در زمان تولید کمک می‌کرد. البته تعویض چراغ‌ها هزینه زیادی داشت و به همین خاطر وایپر آن را کنار گذاشت.

کانال یاد شده به نبود نگه‌دارنده فنجان در کابین وایپر نیز اشاره داشته است. جوبرگ می‌گوید کرایسلر و لی یوکوکا پس از دریافت جایزه نگه‌دارنده فنجان جهانی از رود اند تراک به خاطر مینی ون خود در سال ۱۹۹۳ تصمیم گرفتند چنین چیزی را در وایپر عرضه نکنند. در واقع یوکوکا به خاطر این جایزه مورد تمسخر قرار گرفت و در نهایت منجر به حذف نگه‌دارنده فنجان از کابین وایپر شد! بنظر شما در صورت استفاده وایپر از چراغ بی ام و طراحی این خودروی نمادین دست خوش چه تغییراتی می شد؟

تماشا در یوتیوب:

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۴ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. ACRX

    ۱۸ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    کاش اون انجین ۱۰ سیلندر با شکوه با اون صدای جذابش دوباره برمیگشت

    موافقم 69
    مخالفم 0
  2. hamidreza

    ۱۸ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (327 ديدگاه)

    وایپر…!!!!! هعی…

    موافقم 38
    مخالفم 1
  3. OldBoy

    ۱۸ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (81 ديدگاه)

    یکی از بهترین سوپر اسپرت های تاریخ. خودرو های زیادی بر پایه داج وایپر ساخته شدن مثل آلفارومئو زاگاتو تی زد ۳ استراداله، بریستول فایتر، کرایسلر فایرپاور، دِوون جی تی ایکس ولی بنظر من وی ال اف فورس وان بهترینشونه. افسوس که اس آر تی این اسم رو برقی خواهد کرد.

    موافقم 41
    مخالفم 3
    1. شاهرخ

      ۱۸ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (338 ديدگاه)

      وای لعنت بهت
      اسمتو دیدم یاد فیلمه افتادم
      چقد مریض بود

      موافقم 22
      مخالفم 2
      1. OldBoy

        ۱۸ فروردین ۱۴۰۲
        سوابق: (81 ديدگاه)

        آره آخرشم خودکشی کرد
        ولی اسم این اکانت رو بخاطر اون فیلم نذاشتم در کل

        موافقم 7
        مخالفم 7
  4. ARIAN

    ۱۸ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (331 ديدگاه)

    بمیرم برای وایپر… حیف شد واقعا از خط تولید کنار رفت. اگر یه روزی برگرده با توجه به اپیدمی کثیف برقی سازی ماشین ها فک نکنم حتی هشت سیلندر هم روش بزارن. لعنت به این دوران کثیف

    موافقم 39
    مخالفم 5
  5. محمدهادی

    ۱۸ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (2241 ديدگاه)

    وایپر تندخو ترین اسپرتی امریکایی
    البته نسل اول
    و بعدا ورژن عالیه GTS اون
    من عاشق نسخه جی تی اس اون بودم
    یک وحشی به تمام عیار بود که ابهت از سر روش میچکید
    یادمه همیشه محو پهنای بسیار بالای لاستیک عقباش بودم و فقط کمی شورولت کوروت در این خصوص بهش نزدیک بود!

    موافقم 25
    مخالفم 2
    1. Muscle car .Messi

      ۲۶ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (47 ديدگاه)

      موستانگ و کامارو و چلنجر:
      نخوندیم
      ولی خدایی همه ماسل کارهای امریکایی حرف نداشتن
      مخصوصا اون موستانگ که می‌خواست تو دهه ۸۰ میلادی تولیدش کنن ولی نشد
      یه نسخه فورد هست که کانورتیبله و قدرتش ۸۵۰ اسب بخاره
      اوانتادور ۷۳۰ اسب بخاره

      موافقم 1
      مخالفم 0
  6. زیزیگولو

    ۱۸ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (5947 ديدگاه)

    اگر بخوایم به یکی از مدلای افسانه ای کمپانی دوج اشاره کنیم بی شک دوج وایپر یکی از اوناست …… یه سوپر اسپرتِ کوپه که همیشه با پیشرانه جلو عرضه میشد

    موافقم 19
    مخالفم 3
  7. حافظ حافظ پور

    ۱۸ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (27 ديدگاه)

    افسانه ی فراموش نشدنی البته بعید نیست شاید کرایسلر از دوباره با موتور احتراق داخلی تولید کنه، چون موتور ۱۰ سیلندر ۴۰ سوپاپ ۸۴۰۰ سی سی اونقدر طرفدار داره که آعودی آر ۸ ۱۰ سیلندر ۱ از ۱۰۰ ش تو جهان طرفدار نداره

    موافقم 15
    مخالفم 3
  8. ❤ ب ت bugatti

    ۱۹ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (179 ديدگاه)

    با کنار رفتن چلنجر و چارجر و برقی شدن اونها برقی سازی گند زد به کلکسیون دوج
    امیدمون به وایپر بود که اونم
    عاشق وایپر جی تی اس و وایپری که ۴۰۶ کیلومتر در ساعت می رفت بود.
    .اس ار تی عجب ………. ها
    واقعا بورشه و بی ام و باید جلوی این برقی سازی رو بگیرن
    امید وارم فولکس مثل اس ار تی نیاد بوگاتی و لامبورگینی و استون مارتین رو برقی کنه
    من همیشه بچگی هام فصل ۱ گرند تور رو میدیدم(الان هم می بینم)
    وقتی اسم ائودی میومد فکر می کردم اوراقیه و واقعا هم این اواخر اوراقی شده،

    موافقم 5
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا