چرا پیشرانه شش سیلندر هوریکین می‌تواند شروع عصر جدید خودروهای عضلانی باشد؟

چهارشنبه 29 فروردین 1403 - 13:05
مطالعه 3 دقیقه
hurricane-engine-1
هرچند پیشرانه‌های V8 همی کرایسلر کنار گذاشته شدند اما موتور توربوشارژ جدید هوریکین می‌تواند باعث نجات خودروهای عضلانی شود.
تبلیغات

استلانتیس به دلیل فشار قوانین آلایندگی، کار روی یک پیشرانهٔ جدید را آغاز کرد که بدون کاهش پرفورمنس، آلودگی کمتری داشته باشد. بدین منظور، سراغ توربوشارژر رفتند و جواب داد. هرچند یک پیشرانهٔ 3 لیتری شش سیلندر خطی توربوشارژ جذابیت یک موتور V8 را ندارد اما هوریکین پتانسیل بالایی دارد و می‌تواند اتفاقات مهمی را رقم بزند.

کپی لینک

ارائه قدرت V8

موتور شش سیلندر خطی جدید هوریکین نتیجهٔ استراتژی استلانتیس برای کاهش چشمگیر تولید گازهای گلخانه‌ای است. این شرکت قصد دارد تأثیر کربنی خود را تا سال 2030 به نصف کاهش دهد و تا سال 2038 به کربن صفر برسد. ازاین‌رو، استلانتیس در مارس 2022 موتور هوریکین را رونمایی کرد. این یک موتور 3 لیتری توئین توربوی شش سیلندر خطی است که قدرتی در حد موتورهای V8 همی تولید می‌کند اما آلایندگی و مصرف سوخت کمتری دارد. این پیشرانه از یک بلوک آلومینیومی تشکیل شده که امکان تولید در دو نسخهٔ مختلف را فراهم می‌کند. این نسخه‌ها خروجی استاندارد یا SO و خروجی بالا یا HO نام دارند. نسخهٔ SO روی کاهش مصرف سوخت تمرکز دارد درحالی‌که نسخهٔ HO برای پرفورمنس در نظر گرفته شده است.

برای دستیابی به قدرت بالا و کاهش آلایندگی، مهندسان بخش قوای محرکهٔ استلانتیس از تکنولوژی‌های مدرن در توسعهٔ موتور هوریکین استفاده کرده‌اند که ازجملهٔ آن‌ها می‌توان به استارت استاپ، دو منیفولد اگزوز آب خنک در سرسیلندر، ترموستات جریان بالا، دو توربوشارژر جریان بالا با اینرسی کم، سیستم تزریق مستقیم سوخت با فشار بالا، دو میل بادامک روی سرسیلندر و اینترکولر آب به هوا اشاره کرد.

کپی لینک

موتور هوریکین، ناجی خودروهای عضلانی

یکی از اولین خودروهایی که به پیشرانهٔ هوریکین مجهز شد، جیپ گرند واگنییر بود. در این خودرو، موتور شش سیلندر جدید جایگزین پیشرانهٔ 6.4 لیتری V8 همی شد و با وجود کمتر از نصف حجم موتور همی، 25 اسب بخار قدرت و 34 نیوتن متر گشتاور بیشتری تولید می‌کند. همچنین این پیشرانه جدید کشش بیشتری هم دارد خصوصاً در دورهای بالا. البته هوریکین فاقد صدا و شخصیت موتور V8 است و این باعث می‌شود نتواند نظر علاقه‌مندان به ماسل کارها را جلب کند اما از پرفورمنس عالی در کنار مصرف سوخت و آلایندگی پایین نمی‌توان صرف‌نظر کرد.

کپی لینک

هوریکین زیر کاپوت چارجر جدید

خیلی از علاقه‌مندان به خودروهای عضلانی هرگز موتور هوریکین را جایگزین مناسبی برای V8 نمی‌دانند. این موضوع قابل‌درک است زیرا برای دهه‌ها موتور V8 ویژگی ثابت و اساسی ماسل کارها بوده است. بااین‌حال، هوریکین به دلیل قدرت و راندمان بالا، نهایتاً زیر کاپوت نسل جدید دوج چارجر قرار خواهد گرفت. دوج در کنار چارجر دیتونا الکتریکی، نسخهٔ بنزینی را با نام سیکس‌پک و در دو سطح قدرت شامل 420 و 550 اسب بخار ارائه خواهد کرد. به گفتهٔ مدیر اجرایی دوج «تیم کونیسکیس»، هوریکین بهتر از همی خواهد بود زیرا قدرت و گشتاور بیشتری نسبت به موتورهای 5.7 و 6.4 لیتری تولید می‌کند. علاوه بر این، گفته می‌شود با کمک سیستم هیبریدی، موتور هوریکین می‌تواند به‌راحتی تا 1000 اسب بخار قدرت تولید کند و جایگزینی برای هلکت باشد. نسخه‌های بنزینی چارجر اواسط سال 2025 راهی بازار خواهند شد اما پیش از آن، موتور هوریکین را زیر کاپوت پیکاپ‌های رم خواهیم دید.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.