دوجنیسان

درگ نیسان Z و دوج چلنجر RT، ظاهرهای کلاسیک روی پلت‌فرم‌های قدیمی!

آیا کوپهٔ جدید نیسان Z با ۴۰۰ اسب بخار قدرت حریف دوج چلنجر RT که یک V8 تنفس طبیعی ۴۸۵ اسب بخاری در سینه دارد می‌شود؟

هرچند دوج چلنجر و نیسان Z شاید در نگاه اول کوپه‌های بسیار متفاوتی به نظر برسند اما وقتی کمی دقیق‌تر بررسی کنیم شباهت‌هایی بین آن‌ها خواهیم یافت. موضوع اول پلت‌فرم است. نیسان نمی‌توانست برای نسل جدید Z پلت‌فرم کاملاً جدیدی توسعه دهد زیرا این روزها کوپه‌های اسپرت فروش چندانی ندارند. ازاین‌رو، Z جدید روی همان پلت‌فرم FM ساخته شده که پیشینهٔ آن به ۳۵۰Z سال ۲۰۰۲ بازمی‌گردد. از سوی دیگر، چلنجر هم پلت‌فرم جدیدی ندارد زیرا پیشینهٔ پلت‌فرم این کوپهٔ آمریکایی هم که در زمان معرفی LC نام داشت و پس از فیس‌لیفت سال ۲۰۱۵ به LA تغییر نام داد، به پلت‌فرم LX سال ۲۰۰۴ بازمی‌گردد. پلت‌فرم LX در دوران دایملر کرایسلر با کمک مرسدس بنز توسعه پیدا کرد.

شباهت دوم بین این دو خودرو نیز طراحی ظاهری است که در هردو به شکل رترو و با نگاه به گذشته شکل گرفته است. نیسان Z جدید در جلو ۲۴۰Z دههٔ ۷۰ را تداعی می‌کند و ظاهر چلنجر نیز کاملاً مشابه نسل اول آن است. حال این دو کوپهٔ ژاپنی و آمریکایی برای برگزاری مسابقات درگ و رولینگ در برابر هم قرار گرفته‌اند. چلنجر و Z هردو محرک عقب هستند و از گیربکس‌های اتوماتیک مبدل گشتاوری استفاده می‌کنند اما زیر کاپوت اوضاع کاملاً متفاوت است زیرا شاهد تقابل یک موتور V6 توئین توربوی DOHC با یک V8 تنفس طبیعی پوشراد هستیم.

موتور ۶.۴ لیتری چلنجر RT که آپاچی نامیده می‌شود، ۴۸۵ اسب بخار قدرت و ۶۴۵ نیوتن متر گشتاور دارد. از روی گلگیرهای پهن‌تر و نشان سوپر بی روی گلگیرهای جلوی خودرو نیز می‌توان فهمید مدلی که در اینجا حضور دارد از نوع اسکات پک واید بادی است. پکیج واید بادی در چلنجر از اهمیت زیادی برخوردار ایت زیرا لاستیک‌های پهن‌تری را به همراه دارد. این لاستیک‌ها از نوع ۳۰۵ هستند که روی رینگ‌های ۲۰ اینچی فورج‌کاری شده سوار می‌شوند. از سوی دیگر، تیپ پرفورمنس نیسان Z از رینگ‌های ۱۹ اینچی با لاستیک‌های بریجستون پوتنزا S007 استفاده می‌کند. این خودرو با ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۴۷۵ نیوتن متر گشتاور، بسیار از رقیب آمریکایی ضعیف‌تر است اما باید توجه داشت که Z حدود ۳۴۰ کیلوگرم وزن کمتری دارد که رقم قابل‌توجهی است.

بااین‌حال، وزن سبک‌تر نتوانست کمبود قدرت نیسان را جبران کند و در هردو درگی که از حالت سکون آغاز شد چلنجر به پیروزی رسید. البته در مسابقهٔ رولینگ از سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت کوپهٔ سامورایی موفق شد رقیب آمریکایی را مغلوب کند اما این پایان ماجرا نبود زیرا چلنجر در رولینگ از سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت به‌راحتی جلو افتاد و با اختلاف قابل‌توجهی به پیروزی رسید.

مشخصات فنی

 

نیسان Z پرفورمنس

دوج چلنجر RT

پیشرانه ۳ لیتری V6 توئین توربو ۶.۴ لیتری V8
قدرت ۴۰۰ اسب بخار ۴۸۵ اسب بخار
گشتاور ۴۷۵ نیوتن متر ۶۴۵ نیوتن متر
گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک عقب عقب
وزن ۱۶۱۰ کیلوگرم ۱۹۵۰ کیلوگرم
قیمت ۵۱,۰۱۵ دلار ۵۴,۴۳۵ دلار
بیمه بازار

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۵ دیدگاه‌ها

  1. TESLA

    ۲۵ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (945 ديدگاه)

    ۶۴۰۰ سی سی حجم موتور و سیکل ترکیبی حدود ۲۰ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر 😅 ، فقط آمریکن ها میتونن همچین قاتلین بنزینی رو پرورش بدن ( البته با توجه به قدرتی که میده ارزشش رو داره ) ، جون میده باهاش دود کنی 😎🇺🇸🇺🇸🇺🇸💪💪

    موافقم ۴۶
    مخالفم ۴
    1. Amir Machine

      ۲۵ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (1129 ديدگاه)

      مصرف ترکیبی چلنجر ۶.۴ لیتری طبق اعلام EPA آمریکا صدی ۱۳ لیتره، ۲۰ لیترو از کجا آوردی؟!
      حتی مصرف هلکت ۸۰۰ اسبی هم صدی ۱۵.۷ لیتره

      موافقم ۴۱
      مخالفم ۰
    2. AMIN (M.A.S)

      ۲۵ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (769 ديدگاه)

      دوست عزیز ۲۰ لیتر واسه زماناییه دلت میخواد با ماشین پرگاز برونی
      وگرنه تو رانندگی معمولی بذا دنده سبک کروز کن میبینی چلنجرم متمدن میشه😂
      فک کنم تو رانندگی معمولی اسکاتی ۱۰۰ کیلومتر حدود ۱۲ یا۱۳ لیتر تو سیکل ترکیبی شهر و جاده بسوزونه

      موافقم ۱۷
      مخالفم ۰
      1. ali(chevynova)

        ۲۵ دی ۱۴۰۱
        سوابق: (6204 ديدگاه)

        کلا مصرف سوخت چلنجر کم اهمیت هست
        نوش جونش هرچقدر میخوره بنزین

        موافقم ۲۸
        مخالفم ۶
    3. Sobhan

      ۲۵ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (296 ديدگاه)

      ایتالیایی ها دارن لبخند میزنن🤣

      موافقم ۱۱
      مخالفم ۱۲
  2. ❤BMW❤

    ۲۵ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (604 ديدگاه)

    چلنجر

    موافقم ۲۷
    مخالفم ۴
  3. ali(chevynova)

    ۲۵ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (6204 ديدگاه)

    چلنجر پیره مردی پرفروش و محبوبه
    کلا دوج میدونه که چطوری یه ماشینی که از ۲۰۰۸ تا الان رو تولید کرده بدون کمترین تغییر همچنان پرفروش نگه داره
    البته فقط چلنجر نیست
    چارجر هم با به سن گذاشته ولی همچنان محبوبه
    این نشون میده داشتن اصالت خیلی اهمیتش بیشتر از بروز بودن و تکنولوژی داشتنه
    در این رقابت هم مثل همیشه گشتاور بالا تونست بر وزن کمتر رقیب پیروز بشه
    به قول کارل شلبی:
    اسب بخار برای تبلیغ/گشتاور برای پیروزی در پیست

    موافقم ۲۹
    مخالفم ۱۱
    1. ali(chevynova)

      ۲۵ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (6204 ديدگاه)

      انجین پوشراد اصیل چلنجر در آخرین روزهای موتورهای بنزینی همچنان محبوب و قدرتمنده
      ذات انجینهای معرکه پوشراد همینه، طراحی ساده ، مقاوم و دارای پتانسیل بالا جهت ارتقا با یه هزینه معقول
      البته که پوشرادهای کرایسلر سردمدار بودن همیشه مثل انجینهای HEMI که در مسابقات درگ در کلاس تاپ فیول مسابقات NHRA تا ۱۱۰۰۰ اسب قدرت تولید میکنن!!!!!!!!!!!!!!
      این معجزه پوشرادها هست که همچنان با قدرت تا آخرین لحظه موتورهای بنزین سوز وجود دارن

      موافقم ۱۴
      مخالفم ۱۶
  4. Reza Waffen SS

    ۲۵ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (4806 ديدگاه)

    داج چلنجر RT : لایک
    نیسان Z : دیسلایک

    موافقم ۱۰۳
    مخالفم ۲۷
  5. علی

    ۲۵ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (98 ديدگاه)

    هردو عالین ولی دوچ انتخابمه

    موافقم ۲۵
    مخالفم ۴
    1. MAZDA

      ۲۷ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (11 ديدگاه)

      دوست عزیز سلام
      دوچ نه دوج و اگر بخوای درست تلفظ کنی داج

      موافقم ۷
      مخالفم ۰
  6. علی

    ۲۵ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (161 ديدگاه)

    فرق نمیکنه، چلنجر کامارو و ماستنگ، نسخه های اتمسفر ۸ سیلندرشون بهترین عملکرد رو دارن.
    وقتی میرن رو نسخه های سوپرشارژ ۷۰۰-۸۰۰ اسبی، بیشتر حالت شوآف داره تا عملکردی.
    خودم باشم یه ماستنگ GT کابریوله برمیدارم با تعلیق اکتیو، هم میشه باهاش رفت سوپری برای خرید، هم میشه پشت چراغ قرمز کل‌کل کرد.

    موافقم ۱۱
    مخالفم ۲
    1. R@min

      ۲۵ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (475 ديدگاه)

      البته که شوآف نیست وقتی که پشت فرمونشون بشینی قطعا متوجه میشی ولی تو چلنجر بخاطر پلتفرم قدیمی و ضعیف، وزن بالا و کمبود تکنولوژی های کمکی اسب بخار زیادی رو هرز میده هر چند خیلی تغییرات تجربه کرده و این موضوع در ماستنگ و کامارو وجود نداره.

      موافقم ۸
      مخالفم ۵
  7. زیزیگولو

    ۲۵ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (3545 ديدگاه)

    این راننده ها هیجان رو به معنای واقعی بکار میبرن و احساسش میکنن و یه لذت واقعی رو تجربه میکنن …… درگ واسه من خیلی هیجان انگیزه

    موافقم ۸
    مخالفم ۰
  8. یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.

    ۲۵ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (2243 ديدگاه)

    این مردک کثیف انقدر پسته که تمام تلاشش رو کرد که چلنجر به این پیزوری هم ببازه.تمام درگهاش آمریکاییها شکست میخورن.این چلنجر تایم رسمیش برا ۴۰۰ متر زیر ۱۱.۵ هستش بعد تو درگهای این مردک میبینیم که مثلا یه بنز سدان با ۳۶۰ اسب شکستش میده.شک ندارم این بارو توان گرفتن تایم ۱۳ از دیمون رو هم داره

    موافقم ۱۸
    مخالفم ۹
    1. MAZDA

      ۲۷ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (11 ديدگاه)

      کلا از نظر من این چنل درست درگ های آمریکایی رو پوشش نمی‌ده
      به نظرم بهتر پدال هم یک چنل بهتر رو ساپورت کنه چون اکثر درگ ها به قول تو آمریکایی ها میبازن
      تو یوتیوبشون یه بار موستانگ و BMW گذاشتن موستانگ باخت در صورتی که همه چیز موستانگ بهتره
      (فعلا مدلشونو حضور ذهن ندارم)

      موافقم ۵
      مخالفم ۰
  9. امیرحسین

    ۲۵ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (358 ديدگاه)

    داج چلنجر

    موافقم ۷
    مخالفم ۱
  10. AMIN (M.A.S)

    ۲۵ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (769 ديدگاه)

    نمیدونم‌چرا ولی حس میکنم بهتر بود تو نیسان به جای بریجستون از میشلن پایلوت اسپرت استفاده بشه
    ولی انتظار نداشتم اسکات پک وایدبادی بتونه توی رول ریس برنده بشه
    این تایرای بزرگتر ۳۰۵ هرچند تو لانچ کمک میکنن ولی چون گشتاور این اسکاتی در حد هلکت و ردای دیوانه نیس اگه رانندگیتون خوبه میتونید نسخه بدون کیت واید بادی رو بخرید تا توی رول ریس از قدرت بهتر استفاده کنید
    اسکاتی واید بادیو اگه کسی
    برخلاف هلکت که به نظرم واید بادی کاملا لازمه اینجا واسه پرفورمنس‌ مسیر مستقیم اونقدم لازم نیست
    حتی سریعترین نسخه چلنجر اسکاتی که ۱۳۲۰ باشه رو نسخه بدنه معمولی (غیر وایدبادی) قابل سفارشه با تایرای رادیال درگ و سیستم تعلیق درگ و ترنس بریک
    اسکاتی واید بادیو با دنده دستی بخرید
    تمام تایمرارو خاموش کنید و از رانندگی لذت ببرید

    موافقم ۳
    مخالفم ۰
  11. A.m.A

    ۲۶ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (9 ديدگاه)

    من یک ماشین افسانه ای رو که در هر مدلی صدای موتور هشت سیلندر نابش محله رو به لرزه در میاره رو هرگز به یه آشغال ژاپنی که در هیچ صورتی ارزش خرید نداره ترجیح نمیدم

    موافقم ۴
    مخالفم ۶
    1. MAZDA

      ۲۷ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (11 ديدگاه)

      دوست عزیز سلام
      من خودم طرفدار داج و آمریکا هستم ولی نمیشه نیسان رو به یک برند “آشغال ژاپنی” توصیف کرد،
      نیسان gtr رو مثلا با این لانچ فوق العاده شو ببین بعد قضاوت کن داداش 🙂

      موافقم ۴
      مخالفم ۲
      1. اردلان

        ۴ بهمن ۱۴۰۱
        سوابق: (60 ديدگاه)

        دادا نیسان gtrبار ها بعد ۲ ۳بارلانچ دیفرانسیلش خراب شده اشغاله دیه

        موافقم ۲
        مخالفم ۲
  12. Mohammad hasan

    ۲۶ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (7 ديدگاه)

    معنی دقیق پوشراد چیه ؟
    اینو در موردش یکم ابهام برام بوجود اومده ؟
    به موتور وی ۸ حجیمی که از یک میل سوپاپ بهره برداری می‌کنه و دو سوپاپ رو هر سیلندر داره میگن پوشراد درسته؟

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
    1. AMIN (M.A.S)

      ۲۷ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (769 ديدگاه)

      به موتورهای OHV که سوپاپاشون تو سرسیلندر قرار داره ولی میل سوپاپ تو بلاکه در اصطلاح میگن موتور پوشراد
      که قطعه پوشراد (معنی لغویش میشه میل فشار یا میله هل دهنده یا همچی چیزی) رو دارن

      پوشراد به همراه تایپیت رابط میل سوپاپ و سوپاپ هستن
      یعنی اثر چرخشی میل سوپاپ به تایپیت میرسه وتایپیت با همین پوشراد سوپاپو باز بسته میکنن
      پوشراد ها لزوما ۲ سوپاپ توی یه سیلندر نیستن ولی تو موتورهای بنزینی من به شخصه تاحالا پوشراد ۴ سوپاپ تو یه سیلندر ندیدم( به خاطر مسائل ایمنی احتمالا)
      ولی بین دیزلی ها پوشراد ۴ سوپاپ تو یه سیلندر وجود داره
      مث دورامکس جی ام یا پاور استروک فورد و حتی کامینز های سری B

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
      1. Mohammad hasan

        ۲۸ دی ۱۴۰۱
        سوابق: (7 ديدگاه)

        پس همون میل سوپاپ تو خودمون…

        او اچ وی معناش دقیقا همین میشه…
        Over head valve

        البته صدا و لرزش این موتورا بخاطر میل اسبک که اینجا بهش پوشراد میگن یه کم زیاده و بالانس کردنشون سخت

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
  13. Mohammad hasan

    ۲۸ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (7 ديدگاه)

    پس همون میل سوپاپ تو خودمون…

    او اچ وی معناش دقیقا همین میشه…

    Over head valve

    البته صدا و لرزش این موتورا بخاطر میل اسبک که اینجا بهش پوشراد میگن یه کم زیاده و بالانس کردنشون سخت

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا