درگ نیسان Z و دوج چلنجر RT، ظاهرهای کلاسیک روی پلتفرمهای قدیمی!
هرچند دوج چلنجر و نیسان Z شاید در نگاه اول کوپههای بسیار متفاوتی به نظر برسند اما وقتی کمی دقیقتر بررسی کنیم شباهتهایی بین آنها خواهیم یافت. موضوع اول پلتفرم است. نیسان نمیتوانست برای نسل جدید Z پلتفرم کاملاً جدیدی توسعه دهد زیرا این روزها کوپههای اسپرت فروش چندانی ندارند. ازاینرو، Z جدید روی همان پلتفرم FM ساخته شده که پیشینهٔ آن به 350Z سال 2002 بازمیگردد. از سوی دیگر، چلنجر هم پلتفرم جدیدی ندارد زیرا پیشینهٔ پلتفرم این کوپهٔ آمریکایی هم که در زمان معرفی LC نام داشت و پس از فیسلیفت سال 2015 به LA تغییر نام داد، به پلتفرم LX سال 2004 بازمیگردد. پلتفرم LX در دوران دایملر کرایسلر با کمک مرسدس بنز توسعه پیدا کرد.
شباهت دوم بین این دو خودرو نیز طراحی ظاهری است که در هردو به شکل رترو و با نگاه به گذشته شکل گرفته است. نیسان Z جدید در جلو 240Z دههٔ 70 را تداعی میکند و ظاهر چلنجر نیز کاملاً مشابه نسل اول آن است. حال این دو کوپهٔ ژاپنی و آمریکایی برای برگزاری مسابقات درگ و رولینگ در برابر هم قرار گرفتهاند. چلنجر و Z هردو محرک عقب هستند و از گیربکسهای اتوماتیک مبدل گشتاوری استفاده میکنند اما زیر کاپوت اوضاع کاملاً متفاوت است زیرا شاهد تقابل یک موتور V6 توئین توربوی DOHC با یک V8 تنفس طبیعی پوشراد هستیم.
موتور 6.4 لیتری چلنجر RT که آپاچی نامیده میشود، 485 اسب بخار قدرت و 645 نیوتن متر گشتاور دارد. از روی گلگیرهای پهنتر و نشان سوپر بی روی گلگیرهای جلوی خودرو نیز میتوان فهمید مدلی که در اینجا حضور دارد از نوع اسکات پک واید بادی است. پکیج واید بادی در چلنجر از اهمیت زیادی برخوردار ایت زیرا لاستیکهای پهنتری را به همراه دارد. این لاستیکها از نوع 305 هستند که روی رینگهای 20 اینچی فورجکاری شده سوار میشوند. از سوی دیگر، تیپ پرفورمنس نیسان Z از رینگهای 19 اینچی با لاستیکهای بریجستون پوتنزا S007 استفاده میکند. این خودرو با 400 اسب بخار قدرت و 475 نیوتن متر گشتاور، بسیار از رقیب آمریکایی ضعیفتر است اما باید توجه داشت که Z حدود 340 کیلوگرم وزن کمتری دارد که رقم قابلتوجهی است.
بااینحال، وزن سبکتر نتوانست کمبود قدرت نیسان را جبران کند و در هردو درگی که از حالت سکون آغاز شد چلنجر به پیروزی رسید. البته در مسابقهٔ رولینگ از سرعت 50 کیلومتر بر ساعت کوپهٔ سامورایی موفق شد رقیب آمریکایی را مغلوب کند اما این پایان ماجرا نبود زیرا چلنجر در رولینگ از سرعت 80 کیلومتر بر ساعت بهراحتی جلو افتاد و با اختلاف قابلتوجهی به پیروزی رسید.
مشخصات فنی
| نیسان Z پرفورمنس | دوج چلنجر RT |
پیشرانه | 3 لیتری V6 توئین توربو | 6.4 لیتری V8 |
قدرت | 400 اسب بخار | 485 اسب بخار |
گشتاور | 475 نیوتن متر | 645 نیوتن متر |
گیربکس | 9 سرعته اتوماتیک | 8 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب | عقب |
وزن | 1610 کیلوگرم | 1950 کیلوگرم |
قیمت | 51,015 دلار | 54,435 دلار |