خطونشان چینیها برای رقبا! درگ شیائومی SU7 اولترا با تسلا مدل S پلد
در یک رویارویی هیجانانگیز که میتوان آن را نبرد غولهای دنیای خودروهای برقی نامید، سدان تازهوارد چینی، شیائومی SU7 اولترا موفق شد رقیب کهنهکار و پرآوازهٔ آمریکایی خود، تسلا مدل S پلد را در مسابقهٔ درگ شکست دهد. این تازهوارد قدرتمند مسیر مسابقه را در زمان خیرهکننده ۹.۳ ثانیه طی کرد، درحالیکه تسلا با زمان ۹.۵ ثانیه از خط پایان گذشت و پیروزی را به رقیب خود واگذار کرد. نتیجهٔ این مسابقه تنها یک پیروزی ساده نبود؛ بلکه نمایشی از قدرت خالص و گشتاور عظیم بود که نشان داد صنعت خودروی چین دیگر یک دنبالهرو نیست و برای رهبری بازار آماده میشود.
در یک سو، شیائومی SU7 اولترا قرار دارد که اولین تلاش جدی این شرکت برای ساخت یک خودروی برقی پرفورمنس است. این خودرو با یک قوای محرکهٔ سهموتوره، قدرتی باورنکردنی معادل ۱۵۴۸ اسب بخار و گشتاور عظیم ۱۷۷۰ نیوتن متر تولید میکند که آن را روی کاغذ به قدرتمندترین سدان جهان تبدیل کرده است. البته این قدرت به قیمت وزن تمام شده و SU7 با ۲۳۶۰ کیلوگرم، خودروی سنگینی محسوب میشود. بااینحال، برگ برندهٔ بزرگ شیائومی قیمت آن است؛ این مدل در چین با قیمتی معادل حدود ۷۴ هزار دلار عرضه میشود که کمتر از نصف قیمت مدل S پلد است. این خودرو پیشتر با ثبت زمان شگفتانگیز ۷ دقیقه و ۴ ثانیه در پیست نوربرگرینگ آلمان، اعتبار خود را به رخ کشیده بود.
در سوی دیگر، تسلا مدل S پلد، پادشاه بلامنازع شتابگیری خط مستقیم، ایستاده است. این خودرو نیز از یک قوای محرکه سهموتوره بهره میبرد که ۱۰۲۰ اسب بخار قدرت و ۱۴۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. بزرگترین مزیت تسلا، وزن کمتر آن (۲۱۹۰ کیلوگرم) است که نسبت قدرت به وزن بهتری را به ارمغان میآورد. این مدل نیز در جولای ۲۰۲۳ توانسته بود پیست نوربرگرینگ را در ۷ دقیقه و ۲۵ ثانیه طی کند که برای یک سدان تولید انبوه با فناوری قدیمیتر، همچنان عملکردی فوقالعاده است.
در مسابقهٔ اول، مت واتسون، رانندهٔ تسلا، به لطف شروع بهتر و هرزگردی تایرهای سرد شیائومی، بهراحتی پیروز شد. در دور دوم نیز شرایط مشابه بود اما SU7 در انتهای مسیر فاصله را جبران کرد و مسابقه با نتیجهای بسیار نزدیک به پایان رسید. از دور سوم، ورق برگشت؛ سدان چینی با گرم شدن تایرها توانست از تسلا پیشی بگیرد و اولین پیروزی خود را کسب کند. در دور چهارم نیز این برتری ادامه یافت و شیائومی با اقتدار پیروز شد. البته این رقابت بدون چالش نبود. در اواسط یکی از دورها، سیستم مدیریت باتری (BMS) شیائومی برای جلوگیری از داغ شدن بیشازحد، قدرت خروجی را بهطور موقت کاهش داد. بااینوجود، درنهایت این تازهوارد چینی بود که با ثبت زمان سریعتر، پیروز نهایی مسابقه درگ لقب گرفت.
برای تعیین برندهٔ نهایی، دو خودرو در آزمونهای رولینگ و ترمزگیری نیز به رقابت پرداختند. در مسابقات رولینگ، شیائومی SU7 به لطف اسب بخار بیشتر خود، مانند یک موشک شلیک شد و تسلا بهسختی میتوانست پابهپای آن حرکت کند. در آزمون ترمزگیری از سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت، هر دو خودرو با ترمزهای سرامیکی خود عملکردی بسیار نزدیک و فوقالعاده مطمئن از خود به نمایش گذاشتند.
پخش از رسانه