نبرد جذاب کونیگزگ و لامبورگینی با بیامو M3 تیونینگ ۱۰۰۰ اسب بخار
یک بامو M3 تورینگ، خودرویی که بیشتر برای سفرهای خانوادگی شناخته میشود، در یک رقابت شانهبهشانه موفق شد دو غول مهندسی و سرعت، یعنی کونیگزگ یسکو اتک ۶ میلیون دلاری و لامبورگینی روئلتوی هیبریدی را در مسابقه درگ شکست دهد. این پیروزی غیرمنتظره، بار دیگر بحث ارزش و عملکرد واقعی ابرخودروهای گرانقیمت را در برابر هیولاهای تیونینگشده مطرح کرده است.
در یک سو، کونیگزگ یسکو با موتور V8 توئین توربو و قدرت ۱۲۸۰ اسب بخار قرار داشت. در سوی دیگر، لامبورگینی روئلتو با پیشرانه V12 هیبریدی و ۱۰۱۵ اسب بخار قدرتنمایی میکرد؛ اما قهرمان غیرمنتظره این رقابت، یک بامو M3 تورینگ بود که با تیونینگ گسترده توسط تیم GTech Motorworks، به قدرت ۱۰۰۰ اسب بخار و گشتاور ۱۱۰۰ نیوتنمتر دست یافته بود؛ آنهم با هزینهای کل که بهسختی به ۱۸۷ هزار دلار میرسد. با شروع مسابقه، نتیجهای رقم خورد که کمتر کسی انتظارش را داشت. درحالیکه کونیگزگ دیفرانسیل عقب برای یافتن چسبندگی تقلا میکرد و سیستم پیچیده روئلتو در آغاز حرکت کمی تأخیر داشت، بامو M3 به لطف سیستم چهارچرخ محرک خود مانند تیری از چله رها شد.
نتایج نهایی مسابقه شگفتانگیز بود و بامو M3 با زمان ۹.۵ ثانیه، لامبورگینی روئلتو با ۹.۸ ثانیه و کونیگزگ یسکو با ۹.۹ ثانیه را مغلوب کرد. در مسابقات رولینگ نیز وضعیت چندان به نفع ابرخودروها نبود. سیستم ضد تأخیر بامو شتابی انفجاری را فراهم میکرد و تا سرعتهای بسیار بالا پابهپای رقبای میلیون دلاری خود حرکت میکرد. گرچه یسکو درنهایت به لطف قدرت بینظیرش در سرعتهای پایانی توانست از بقیه سبقت بگیرد، اما این استیشن آلمانی هنوز هم عملکردی قابلتحسین داشت.
حتی در آزمون ترمزگیری نیز بیامو عملکردی قابلقبول داشت. همانطور که انتظار میرفت، کونیگزگ به دلیل وزن کمتر در کوتاهترین مسافت متوقف شد اما جالب اینجا بود که لامبورگینی روئلتوی سنگینوزن، طولانیترین خط ترمز را به نام خود ثبت کرد. این مسابقه نشان داد که گاهی مهندسی هوشمندانه و تیونینگ دقیق میتواند جای خالی برچسبهای قیمتی نجومی را پر کند و ثابت کند که برای تحقیر کردن اشرافزادگان دنیای خودرو، نیازی نیست حتماً یک میلیاردر باشید.
پخش از رسانه