سوپراسپرت V8 یا V6 هیبرید؟ درگ فراری ۴۸۸ پیستا و ۲۹۶
در یک رقابت درگ هیجانانگیز که در استرالیا برگزار شد، فراری 296 GTB، سوپراسپرت V6 هیبریدی جدید مارانلو، قدرت خود را به رخ کشید و برادر بزرگتر و پرآوازهاش، ۴۸۸ پیستا اسپایدر را با اقتدار شکست داد. این رویارویی ثابت کرد که در دنیای مدرن خودرو، حجم موتور دیگر تنها معیار برتری نیست و تکنولوژی حرف اول را میزند. فراری ۲۹۶ موفق شد مسافت ۴۰۰ متر را در زمان خیرهکننده ۱۰.۳۸ ثانیه طی کند درحالیکه ۴۸۸ پیستا اسپایدر با تمام قدرت موتور V8 توئینتوربوی خود، این مسافت را در ۱۰.۸۸ ثانیه به پایان رساند.
برتری مدل هیبریدی تنها به درگ محدود نبود. 296 GTB برای رسیدن از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به ۳.۳۹ ثانیه زمان نیاز داشت درحالیکه ۴۸۸ پیستا این کار را در ۳.۷۵ ثانیه انجام داد و بهوضوح با مشکل چسبندگی تایرها دستوپنجه نرم میکرد. گشتاور آنی موتور الکتریکی در ۲۹۶، در شتابگیریهای میانی نیز تفاوت را رقم زد؛ شتاب ۸۰ تا ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت برای این خودرو تنها ۱.۳۲ ثانیه طول کشید، درحالیکه این زمان برای ۴۸۸ پیستا ۱.۴۷ ثانیه بود. فاصله در شتابگیری صفر تا ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت حتی بیشتر هم شد؛ جایی که ۲۹۶ با ثبت زمان ۸.۰۹ ثانیه، رقیب خود را که به ۹.۰۹ ثانیه زمان نیاز داشت، کاملاً پشت سر گذاشت.
این پیروزی مدیون برتریهای فنی 296 GTB مانند گیربکس هشت سرعته سریعتر (در مقابل هفت سرعته ۴۸۸ پیستا) و سیستمهای الکترونیکی پیشرفتهتر است. البته از قدرت بیشتر ۸۳۰ اسب بخاری ۲۹۶ در قیاس با ۷۲۰ اسب بخار ۴۸۸ پیستا هم نباید غافل شد هرچند که سوپرکار هیبریدی نزدیک به صد کیلوگرم سنگینتر است. در پیست فیورانو نیز برتری با مدل جدیدتر است؛ ۲۹۶ این پیست را در ۱ دقیقه و ۲۱ ثانیه طی میکند که نیم ثانیه سریعتر از رکورد ۴۸۸ پیستا است. فراری همچنین با معرفی نسخه جدید اسپشاله در آوریل ۲۰۲۵، عملکرد ۲۹۶ را یک پله دیگر ارتقا داد. این مدل نهتنها قدرتمندتر است، بلکه ۲۰ درصد داونفورس بیشتری تولید میکند.
مشخصات فنی | فراری 296 GTB | فراری ۴۸۸ پیستا اسپایدر |
---|---|---|
پیشرانه | ۳ لیتری V6 توئین توربو هیبرید | ۴ لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | ۸۳۰ اسب بخار | ۷۲۰ اسب بخار |
گیربکس | ۸ سرعته دوکلاچه | ۷ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | عقب | عقب |
وزن | ۱۴۷۰ کیلوگرم | ۱۳۸۰ کیلوگرم |
پخش از رسانه