درگ اسطوره‌های دهه ۹۰ آمریکا، کوروت ZR1 در برابر دوج وایپر

چهارشنبه 12 آذر 1404 - 15:01
مطالعه 3 دقیقه
درگ کوروت ZR1 و وایپر دهه 90
در رقابتی دیدنی و خاطره‌انگیز، سوپراسپرت‌های اسطوره‌ای دههٔ ۹۰ آمریکا به مصاف هم رفته‌اند تا ببینیم کدام‌یک از این پیرمردهای آمریکایی سریع‌تر است.
تبلیغات

در یک رویارویی جذاب از دل تاریخ خودروسازی آمریکا، دو اسطوره دهه نودی یعنی دوج وایپر مدل ۱۹۹۴ با آن ظاهر خشمگین و شورلت کوروت ZR1 نسل C4 مدل ۱۹۹۰ به مصاف هم رفتند. این رقابت نه‌تنها آزمونی برای سرعت، بلکه مقایسه‌ای برای ارزش خرید این دو خودروی کلاسیک بود و درنهایت، این افعی وحشی دوج بود که پیروز میدان شد. این مسابقه که توسط تیم رسانه‌ای TFL Classics ترتیب داده شده بود، دو فلسفه متفاوت از قدرت را روبروی هم قرار داد. در یک سو، دوج وایپر با پیشرانه عظیم ۸ لیتری V10 تنفس طبیعی خود، ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۶۳۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. در سوی دیگر، کوروت ZR1 با یک پیشرانه ۵.۷ لیتری ۸ سیلندر که توسط لوتوس توسعه یافته، ۳۷۵ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور را به چرخ‌های عقب می‌فرستد.

در مسابقه اول، وایپر با ثبت زمان ۱۴.۳ ثانیه و شتاب صفرتاصد ۶.۱ ثانیه‌ای، به‌راحتی کوروت را پشت سر گذاشت. کوروت ZR1 این مسافت را در ۱۷.۲۲ ثانیه طی کرد؛ اما مهندسان شورلت در آن زمان یک ترفند ویژه برای ZR1 در نظر گرفته بودند؛ یک کلید مخصوص روی کنسول مرکزی که تمام قدرت پیشرانه را آزاد می‌کند. در مسابقه دوم، با فعال‌سازی این کلید، عملکرد کوروت به شکل چشمگیری بهبود یافت و زمان خود را به ۱۵.۳۷ ثانیه کاهش داد. بااین‌حال، این پیشرفت نیز برای شکست دادن وایپر کافی نبود؛ راننده وایپر نیز با بهبود عملکرد خود، مسافت را در ۱۴.۲ ثانیه به پایان رساند. رقابت در یک مسابقه رولینگ نیز ادامه یافت و بازهم این وایپر بود که برتری خود را به رخ کشید؛ اما داستان این دو خودرو فراتر از خط پایان مسابقه درگ است؛ جایی که بحث ارزش در برابر قیمت به میان می‌آید.

تیم برگزارکننده، دوج وایپر مدل ۱۹۹۴ را با کارکرد ۲۷ هزار کیلومتر به قیمت ۴۰ هزار دلار خریداری کرده است. در مقابل، شورلت کوروت C4 ZR1 با کارکرد ۴۲ هزار کیلومتر، تنها ۲۷ هزار دلار قیمت داشته است. این اختلاف قیمت ۱۳ هزار دلاری، کوروت را به گزینه‌ای بسیار جذاب از نظر ارزش خرید تبدیل می‌کند. هرچند وایپر در پیست سریع‌تر است اما ZR1 تجربه یک سوپراسپرت کلاسیک را با هزینه‌ای بسیار کمتر ارائه می‌دهد. بااین‌حال گاهی تجربه رانندگی فراتر از اعداد و ارقام است و به گفتهٔ یکی از اعضای تیم TFL، تجربه‌ای که در این وایپر به دست می‌آورید واقعاً با کوروت قابل‌مقایسه نیست.

مقایسه مشخصات فنی

کوروت ZR1 مدل ۱۹۹۰

دوج وایپر مدل ۱۹۹۴

پیشرانه

۵.۷ لیتری V8

۸.۰ لیتری V10

قدرت

۳۷۵ اسب بخار

۴۰۰ اسب بخار

گشتاور

۵۰۰ نیوتن متر

۶۳۰ نیوتن متر

گیربکس

۶ سرعته دستی

۶ سرعته دستی

محور محرک

عقب

عقب

وزن

۱۵۷۲ کیلوگرم

۱۵۴۲ کیلوگرم

پخش از رسانه

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.