دوئل کوپههای اشتوتگارت و مونیخ؛ قدرت بیشتر برنده است یا وزن کمتر؟
پورشه کیمن GT4 RS و بامو M2 CS هردو نقطهٔ اوج در خانوادهٔ خود هستند. کوپههایی جمعوجور با پیشرانههای شش سیلندر که برای لذت رانندگی ساخته شدهاند اما در خط مستقیم کدامیک سریعتر خواهد بود؟ مت واتسون از کارواو قصد دارد به این سؤال پاسخ دهد. شاید در نگاه اول، بامو M2 CS با پیشرانه شش سیلندر خطی خود که ۵۳۰ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند، برنده این رقابت به نظر برسد زیرا در مقابل، پیشرانه شش سیلندر تخت پورشه ۵۰۰ اسب بخار قدرت و ۴۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد؛ اما تفاوت اصلی در وزن دو خودرو نهفته است.
پورشه با وزن ۱۴۱۵ کیلوگرم، به شکل قابلتوجهی از بامو ۱۷۰۰ کیلوگرمی سبکتر است. این اختلاف وزن ۲۸۵ کیلوگرمی، میتواند تمام معادلات را بر هم بزند. علاوه بر این، گیربکس هفت سرعته دوکلاچه پورشه در مقابل گیربکس هشت سرعته اتوماتیک بامو، عملکرد سریعتری در تعویض دندهها از خود به نمایش گذاشت درحالیکه ترکیب موتور وسط پورشه نیز به بهبود کشش در آغاز حرکت کمک میکند.
به همین دلایل، کیمن GT4 RS با وجود قدرت کمتر، پیروز میدان شد. این رقابت بهوضوح نشان داد که در دنیای خودروهای پرفورمنس، وزن کمتر میتواند برگ برندهای تعیینکننده باشد. در مسابقه درگ ۴۰۰ متر، هر دو خودرو در شروع حرکت با هرزگردی چرخها مواجه شدند، اما ترکیب موتور وسط پورشه برتری خود را به رخ کشید. پورشه مسیر را در ۱۱٫۵ ثانیه طی کرد، درحالیکه بامو با ثبت زمان ۱۱٫۶ ثانیه، با اختلافی بسیار اندک رقابت را واگذار کرد. این برتری در مسابقه رولینگ و همچنین در آزمون ترمزگیری از سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت نیز تکرار شد و پورشه در تمام بخشها پیروز مطلق بود.
مشخصات فنی
بامو M2 CS | پورشه کیمن GT4 RS | |
|---|---|---|
پیشرانه | ۳٫۰ لیتری I6 توئین توربو | ۴٫۰ لیتری H6 |
قدرت | ۵۳۰ اسب بخار | ۵۰۰ اسب بخار |
گشتاور | ۶۵۰ نیوتن متر | ۴۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک | ۷ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | عقب | عقب |
وزن | ۱۷۰۰ کیلوگرم | ۱۴۱۵ کیلوگرم |
قیمت پایه | ۹۹,۷۷۵ دلار | ۱۷۲,۰۹۵ دلار |
پخش از رسانه