جنگ تمامعیار ۱۲ سیلندرها؛ درگ فراری، آستونمارتین و بنتلی
شاید تقویمها سال ۲۰۲۵ را نشان دهند و جهان به سمت سکوتِ خودروهای برقی پیش برود اما هنوز چیزی جایگزین سمفونی گوشنواز یک پیشرانه دوازده سیلندر نمیشود. امروز شاهد نبردی هستیم که در آن اصالت، قدرت خالص و مهندسی دقیق باهم سرشاخ میشوند. سه کوپهٔ لوکس و قدرتمند یعنی آستونمارتین ونکوئیش، فراری ۸۱۲ سوپرفست و بنتلی کانتیننتال GT در برابر هم قرار گرفتهاند تا مشخص شود پادشاه شتابگیری در مسیر مستقیم کیست.
ونکوئیش، نمایندهٔ جدید بریتانیاییها با توپ پر به میدان آمده است. زیر کاپوت کشیدهٔ این ماشین یک نیروگاه ۵.۲ لیتری تنفس طبیعی میتپد. این هیولا قادر است ۸۳۵ اسب بخار قدرت و گشتاور ویرانگر ۱۰۰۰ نیوتنمتری تولید کند. تمام این خشم مکانیکی از طریق یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک فقط به چرخهای عقب منتقل میشود. با وزن ۱۸۳۵ کیلوگرم و برچسب قیمتی نجومی ۳۳۴ هزار پوند، ونکوئیش گرانترین و قویترین شرکتکننده امروز است؛ اما آیا قدرت بیشتر ضامن پیروزی است؟
در سوی دیگر میدان، فراری ۸۱۲ سوپرفست با آن طراحی دلفریب ایستاده است. قلب تپنده این اسب رقصان، یک موتور ۶.۵ لیتری V12 تنفس طبیعی است که بدون هیچ توربویی، ۸۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکند. برگ برنده فراری در این نبرد، وزن آن است. عقربه ترازو برای این ایتالیایی عدد ۱۶۳۰ کیلوگرم را نشان میدهد که بهمراتب سبکتر از دو رقیب دیگر است. ترکیب این وزن کم با گیربکس هفت سرعته فوقسریع، میتواند هر رقیبی را به چالش بکشد.
شرکتکننده سوم، بنتلی کانتیننتال GT است که رویکردی متفاوت دارد. این خودرو از یک موتور ۶ لیتری توئین توربوی W12 بهره میبرد که اگرچه با ۶۳۵ اسب بخار، کمتوانترین خودروی گروه است اما یک سلاح مخفی دارد. بنتلی تنها خودروی این جمع است که از سیستم چهارچرخ محرک استفاده میکند. این ویژگی در لحظه استارت، کشش فوقالعادهای ایجاد میکند؛ هرچند وزن سنگین ۲۱۶۹ کیلوگرمی آن، چالش بزرگی در سرعتهای بالا خواهد بود.
روی کاغذ معادلهٔ پیچیدهای روی پیست شکل گرفته است. آستونمارتین بیشترین قدرت و گشتاور را دارد، اما باید با هرزگردی چرخهای عقب دستوپنجه نرم کند. فراری سبکترین است و نسبت قدرت به وزن عالی دارد و بنتلی با تکیه بر استارت انفجاری چهارچرخ محرک خود، امیدوار است در شروع مسابقه از رقبا فاصله بگیرد. نتیجهٔ این درگ، پاسخی به یک سؤال قدیمی است: آیا در یک مسیر مستقیم، گشتاور خالص برنده میشود یا مهندسی وزن و چسبندگی؟ پاسخ را در ویدئوی زیر ببینید.
مقایسه مشخصات فنی
آستونمارتین ونکوئیش | بنتلی کانتیننتال | فراری ۸۱۲ سوپرفست | |
|---|---|---|---|
پیشرانه | ۵.۲ لیتری V12 توئین توربو | ۶.۰ لیتری W12 توئین توربو | ۶.۵ لیتری V12 |
قدرت | ۷۳۵ اسب بخار | ۶۳۵ اسب بخار | ۸۰۰ اسب بخار |
گشتاور | ۱۰۰۰ نیوتن متر | ۹۰۰ نیوتن متر | ۷۱۸ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته اتوماتیک | ۷ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | عقب | چهارچرخ | عقب |
وزن | ۱۸۳۵ کیلوگرم | ۲۱۷۰ کیلوگرم | ۱۶۳۰ کیلوگرم |
قیمت | ۳۳۴ هزار پوند | ۲۳۰ هزار پوند | ۲۵۳ هزار پوند |
پخش از رسانه