معرفی سوپربایک برقی دوکاتی با باطری حالت جامد، آزمایش فناوری آینده
دوکاتی در نمایشگاه خودروی مونیخ از یک نسخهٔ آزمایشی ویژهٔ سوپربایک برقی خود رونمایی کرد که به فناوری انقلابی باتریهای حالت جامد مجهز شده است. این فناوری که توسط شرکت آمریکایی کوانتوماسکیپ توسعه یافته، همان فناوری است که گروه فولکسواگن قصد دارد در خودروهای برقی آینده خود به کار گیرد و میتواند قواعد بازی را در صنعت حملونقل برقی تغییر دهد. این موتورسیکلت آزمایشی که بر پایهٔ مدل مسابقهای V21L (مورداستفاده در مسابقات قهرمانی جهان MotoE) ساخته شده، اکنون بهعنوان یک آزمایشگاه متحرک برای گروه فولکسواگن عمل میکند. دوکاتی که تحت مالکیت این غول خودروسازی آلمانی قرار دارد، با این اقدام نهتنها در صنعت موتورسیکلت پیشرو است، بلکه به تسریع توسعهٔ باتریهای نسل بعد برای خودروها نیز کمک میکند.
در دل این دوکاتی ویژه، ۹۸۰ سلول باتری مدل QSE-5 ساخت کوانتوماسکیپ قرار گرفته است. این سلولها از آند فلز لیتیوم و یک جداکننده سرامیکی استفاده میکنند که در مقایسه با باتریهای لیتیوم یونی رایج، مزایای چشمگیری دارند. افزایش چگالی انرژی، سرعت شارژ بسیار بالاتر، ایمنی بیشتر و طول عمر طولانیتر ازجمله وعدههای اصلی این فناوری جدید است. بااینحال، دوکاتی هنوز جزئیاتی در مورد وزن باتری جدید یا میزان برد این موتورسیکلت منتشر نکرده است.
کلودیو دومنیکالی، مدیرعامل دوکاتی، دراینباره گفت:
ما در دوکاتی سابقهای طولانی در جابجایی مرزهای فناوری برای بهبود تجربهٔ رانندگی در جاده و پیست مسابقه داریم. چگالی انرژی بالای حاصل از فناوری حالت جامد، کاملاً برای یک وسیله نقلیهٔ پرفورمنس مانند یک موتورسیکلت اسپرت مناسب است.
همکاری فولکسواگن با کوانتوماسکیپ، بیش از یک دهه قدمت دارد و این موتورسیکلت آزمایشی، گامی مهم در جهت تحقق هدف نهایی یعنی تولید انبوه این باتریها برای خودروهای جادهای است. این پروتوتایپ در ماههای آینده تحت آزمایشهای بیشتر در پیست قرار خواهد گرفت تا راه برای ورود این فناوری به موتورسیکلتهای تولیدی هموار شود.