المنتال RP1: سبک‌ترین خودروی مسابقه‌ای جهان

یک‌شنبه 18 خرداد 1393 - 02:30
مطالعه 4 دقیقه
2014 Elemental RP1
تاریخ خودروسازی اسپرت بریتانیا سراسر پر از تلاش‌هایی است که در آن سازندگان خودرو سعی کرده‌اند خودروهای مسابقه‌ای با ابعاد کم و قابلیت‌های بالا...
تبلیغات

تاریخ خودروسازی اسپرت بریتانیا سراسر پر از تلاش‌هایی است که در آن سازندگان خودرو سعی کرده‌اند خودروهای مسابقه‌ای با ابعاد کم و قابلیت‌های بالا بسازند و بسیاری از این تلاش‌ها هم ناموفق بوده است. امّا کمپانی تازه تأسیس المنتال امیدوار است که خودروی مسابقه‌ای که معرفی کرده، بتواند آزمایش خود را به خوبی پس دهد.

در مدل RP1، فیبرکربن زیادی به کار برده شده و گفته می‌شود در آخرین مرحله آزمایش‌های خود، وزنی برابر ۴۵۰ کیلوگرم داشته است. در واقع، کمپانی المنتال از این خودرو به عنوان «سبک‌ترین خودروی مسابقه جهان» نام برده است. البته این حرف، هجوم به قلمرو کسانی مانند کاترهام و آریل است.

المنتال به تازگی تصاویر مبهمی از RP1 را منتشر کرده است؛ خودرویی که به طور کامل در جشنواره سرعت «گودوود» بین روزهای ۲۶ تا ۲۹ ژوئن ۲۰۱۴ میلادی رونمایی خواهد شد.

المنتال می‌گوید که مدل RP1 اولین نسل از خودروهای مسابقه‌ای و جاده‌ای سبک و مدرن برای رانندگان علاقه‌مند محسوب می‌شود. گفته می‌شود که این خودرو برای شرایط خاص در جاده نیز می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. این خودرو یک شعاع چرخش مناسب و فاصله خوبی نسبت به زمین دارد. همچنین وضعیت دما در آن کنترل شده و یک محفظه وسایل ایمن دارد. در همین حال، رانندگان با قدی تا ۱۹۸ سانتی‌متر می‌توانند به راحتی در پشت فرمان آن قرار گیرند.

ستون فقرات RP1 از جنس فیبرکربن است و در نقاط مختلف شاسی نیز از آلومینیوم استفاده شده است. در نتیجه با خودرویی روبرو هستیم که وزنش ۴۵۰ کیلوگرم است و نسبت قدرت به وزن آن ۵۰۰ اسب‌بخار بر تُن است. برای پیشرانه از موتور اکوبوست ۲ لیتری فورد استفاده شده که خروجی آن ۲۴۰ اسب‌بخار است. با این حال، هنوز به صورت این عملکرد از RP1 مشاهده نشده است. طراحی آئرودینامیک تیم المنتال نیز در دنیای موتوراسپورت کم‌نظیر است. نیروی رو پایین در سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت، ۲۰۰ کیلوگرم است.

صاحبان خودرو می‌توانند بنا به دلخواه خود، سیستم تعلیق را ارتقا دهند و تجهیزات الکترونیکی پیشنهادی، هدف اصلی از ساخت این خودرو را نشان می‌دهد. دوربین‌های ویدیویی بر روی بدنه سوار می‌شوند تا برای رانندگان این امکان را به‌وجود آوردند که دورهای خود را در پیست مسابقه ضبط کنند و در همین حال، یک مسافت‌سنج حرکت خودرو را پردازش خواهد کرد.

RP1 محصول ماجراجویی‌های دنیای امروز است. جان به گلی، مدیر فنی المنتال می‌گوید:

خودروهای مسابقه و جاده‌ای که در حال حاضر وجود دارند، هیچ وقت نتوانسته‌اند انتظارات من را برآورده کنند. می‌دانستم که می‌توانم بهتر از آن‌ها کار کنم و نتیجه‌ی منطقی این شد که مدل خودروی خودم را طراحی کرده و ساختم.
مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.