ایزدرا کُمنداتور، هایپرکار گمنام تک ساخت با موتور V12 مرسدس
آن دسته از مخاطبین پدال که سن بالاتری دارند و نید فور اسپید II سال 1997 را بازی کردهاند احتمالاً ایزدرا کمنداتور (Isdera Commendatore) را به یاد دارند. این یک هایپرکار زیبا و جذاب بود که فقط و فقط یک دستگاه از آن ساخته شد. کُمنداتور برای اولین بار در سال 1993 بهعنوان جانشین سوپراسپرت موتور وسط قبلی ایزدرا یعنی امپراطور معرفی شد. این هایپرکار جدید با بدنهٔ زیبا و کشیدهٔ خود، دهانهای زیادی را باز کرد اما این تنها ویژگی چشمگیر ساختهٔ جدید ایزدرا نبود.
مهمترین قسمت کُمنداتور قلب تپندهٔ آن بود زیرا در سینهٔ آن نیروگاه 6 لیتری V12 ساخت مرسدس بنز قرار داشت که 414 اسب بخار قدرت و 580 نیوتن متر گشتاور تولید میکرد. این همان موتوری است که بعداً توسط پاگانی در زوندا استفاده شد. ایزدرا برای انتقال قدرت این موتور یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی را در نظر گرفته بود که در اصل نسخهای اصلاحشده از گیربکس پنج سرعتهٔ راف پورشه بود. این گیربکس با تجهیز به دندهٔ شش، بروز شده بود تا کُمنداتور بتواند به حداکثر سرعت 340 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.
کُمنداتور بر اساس یک شاسی فریم فضایی ساخته شده بود و بدنهٔ آن از جنس فایبرگلاس تقویتشده با پلاستیک بود. این ماشین از درهای گالوینگ سود میبُرد و درهای پیشرانهٔ آنهم به شیوهٔ گالوینگ باز میشد. این ماشین به سیستم تعلیق فعال پورشه 928 هم مجهز شده بود که در سرعتهای بالا ارتفاع خودرو را 75 میلیمتر کاهش میداد تا ضریب درگ کاهش پیدا کند.
آئرودینامیک برای ایزدرا بسیار مهم بود و به همین دلیل برای کُمنداتور یک برفپاککن مخصوص و یک بال عقب فعال طراحی کرده بود که بهعنوان ترمز هوایی عمل میکرد. علاوه بر این، بجای آینههای جانبی سنتی، یک پریسکوپ روی سقف تعبیه شده بود. به لطف این ویژگیها، کُمنداتور در تونل باد مرسدس به ضریب درگ تنها 0.30 دست پیدا کرد.
گفته میشود طراحی کُمنداتور از خودروهای مسابقهای گروه C لمانز الهام گرفته است زیرا ایزدرا در ابتدا قصد داشت با این ماشین در مسابقات لمانز شرکت کند؛ اما اکثر بودجهٔ این شرکت از ژاپن تأمین میشد و به دلیل رکود اقتصادی این کشور در دههٔ 90 میلادی، متأسفانه ایزدرا مجبور شد برنامههای مسابقهای و تولیدی خود را کنار بگذارد. بدین ترتیب این شرکت مجبور به تغییر ساختار شد اما کُمنداتور توسط یک کنسرسیوم سوئیسی نجات یافت.
سپس این خودرو در نمایشگاه فرانکفورت 1999 توسط کنسرسیوم مذکور با نام جدید سیلور آرو یا پیکان نقرهای دوباره به نمایش درآمد؛ اما این تنها تغییر کُمنداتور نبود زیرا سوئیسیها آنرا به رینگهای آلیاژی پنج پرهٔ جدید، آینههای سنتی و از همه مهمتر پیشرانهٔ 6.9 لیتری V12 بزرگتر مرسدس با 619 اسب بخار قدرت مجهز کرده بودند.
سپس در سال 2016 ایزدرا توانست کمنداتور را از مالک آن خریداری کرده و با تجهیز به پیشرانهٔ اصلی، رینگهای BBS طلاییرنگ اصلی و رنگ بیرونی نقرهای پورشه، آنرا به شرایط اولیهٔ 1993 بازگرداند. حال قرار است تنها ایزدرا کمنداتور دنیا به حراج گذاشته شود. این شاهکار آلمانی با مجوز خود ایزدرا و توسط RM Sotheby در حراجی پاریس به حراج گذاشته خواهد شد.