بورگوارد BX7: پیرمرد آلمانی با عصای چینی
سام کاویانی: پیشتر، در سلسله مطالبی، دو خودروی فاو بسترن B30 و بورگوارد X5 را خدمت شما عزیزان معرفی نمودیم و گفتیم که این خودروها قرار است امسال توسط شرکت بهمن موتور رونمایی شوند؛ اما آخرین خودروی آن جمع، بورگوارد BX7 بود که در این متن مختصراً بدان خواهیم پرداخت.
BX7، یک کراساوور میان سایز لوکس چینی – ژرمنی است، با اندازههایی مشابه با هیوندای سانتافه و کیا سورنتو که توسط شرکت بورگوارد عرضه میشود. این خودرو در عین حال، نخستین ساخته بورگوارد در قرن حاضر - پس از 54 سال غیبت آن در بازار خودرو - به شمار میآید. از بورگوارد BX7، نخستین مرتبه، در سال 2015 میلادی و در نمایشگاه خودروی فرانکفورت آلمان رونمایی شد. فروش آن نیز چند ماه بعد و در ماه جولای سال 2016 میلادی استارت خورد. طبق برنامهریزی صورت گرفته از سوی سازنده، این خودرو در سال 2018 میلادی راهی بازار اروپا خواهد شد.
قرار است که بورگوارد از حالا تا سال 2022 میلادی، 11 خودروی جدید به بازار عرضه نماید. تمامی این خودروها بر مبنای پلتفرم مقیاسپذیر "BSP" توسعه مییابند. این پلتفرم با دو کد متفاوت: BSP-T برای محصولات با طول بیش از 4.5 متر شرکت بورگوارد و BSP-S برای محصولات با طول کمتر از 4.5 متر این شرکت، به کار میرود. پس با این حساب، خودروی بورگوارد BX7 بر روی پلتفرم BSP-T تکوین و توسعه یافته است. خودروی مذکور، در دو گونه تک و دو دیفرانسیل در دسترس خریداران بوده و در انواع 5 و 6/7 نفره قابل سفارش است.
اگر از نگاه یک فرد عادی به پیکره بورگوارد BX7 که توسط طراح نروژی آن، اینار هارید (Einar Hareide) تراش خورده، بنگریم؛ این خودرو نمره بالایی را از حیث طراحی کسب مینماید؛ و در یک کلام خودرویی سخت مقبول و عامهپسند است؛ اما در نگاهی دقیقتر، این خودرو بهوضوح نسب از دیگر برادران ژرمنی خود، بهویژه ساختههای آئودی و پورشه میبرد و رگههایی از طرحهای این دو برند مشهور را میتوان در نیمرخ و پشت این خودرو ردیابی نمود؛ اما نقطه ثقل اصلی "طرح" در ناحیه جلویی این خودروست که مصداق عینی به خود میگیرد. جلوپنجرهای که به امضایی برای تمامی محصولات بورگوارد درآمده است و در کنارش، گلگیرها و کاپوتی با حجم پردازی و تناسبات درست و نه احیاناً اغراقآمیز و غیرمعقول. رویهمرفته باید گفت که پیکره بورگوارد BX7 از لحاظ اصالت، زیبایی و ماندگاری طرح در درجاتی بالاتر از دیگر رقبای آسیاییاش میایستد. رقبایی که سالهاست در بازار خودروی کشورمان مشغول تاختوتاز بوده و جمع بسیاری را هم مفتون و مدهوش خود نمودهاند.
در حال حاضر، از حیث آرایش ظاهری، بورگوارد BX7 با دو تریم متفاوت عرضه میشود. تریم پایه (BASE) و تریمی رده بالاتر به نام TS. تریم TS از مواردی مثل: کابینی مجللتر، یک جلوپنجره متفاوت که الگو به کار رفته در آن شامل طرح الماسهایی به شکل لوگوی شرکت است، چرخهایی با سایز بزرگتر، یک ریل سقفی و درمجموع ظاهری اسپرت تر در قیاس با مدل پایه، سود میبرد.
کلیت کابین این خودرو با وجود صندلیهای چرمی با پوشش قهوهای روشن، بسیار خوب به نظر میرسد. صفحات پشت آمپر به صورت آنالوگ درجهبندی شده و مابین صفحات کیلومترشمار و دورشمار هم یک صفحه نمایش کوچک جای گرفته است که اطلاعات گوناگون را در اختیار راننده مینهد. صفحه نمایش لمسی که با سایز 12.3 اینچ در میانه داشبورد جای گرفته، ز گرافیک عالی برخوردار است و به سامانه APPLE CARPLAY نیز مجهز است و در آن میتوان هر چیزی را از آب و هوا گرفته تا تلفن و موزیک را کنترل نمود. در مقابل، سایز دسته دنده برای چنین خودروی مدرنی بهوضوح بزرگ است. تونل مرکزی کابین نیز از چیدمان درخور و پسندیدهای بهره میبرد و در آن قطعات چوبی به رنگ تیره و اجزای کرومی براق و مهرههای دوار جهت کنترل مشاهده میشوند.
نسخه فول یا FLAGSHIP بورگوارد BX7 در بازار چین با امکانات رفاهی و ایمنی شامل: 6 عدد کیسه هوا، کروز کنترل هوشمند، سیستم کنترل پایداری (ESC)، دوربین 360 درجه، سیستم نایت ویژن، سیستم اتو هلد (EPB)، سنسور فشار باد لاستیکها (TPMS)، هدآپ دیسپلی، رادار نقطه کور و خطی، سقف شیشهای پانورامیک، دوربین دید عقب، صندلیهای چرمی، صندلیهای برقی راننده و سرنشین جلو با حافظه، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک سه ناحیهای، سیستم هوشمند ورود بدون کلید با دکمه استارت، آینههای داخلی الکتروکرومیک هوشمند، چراغهای اتوماتیک تطبیقی از جنس زنون در جلو (AUTOLIGHT)، آینههای جانبی تاشوی برقی با حافظه، فرمان چندکاره، صفحه نمایش لمسی به سایز 12.3 اینچ، سیستم صوتی با 9 عدد بلندگو و درگاه USB/AUX و حساس به فرامین صوتی راننده، سیستم ارتباطی 4G/WiFi،SOS، سیستم نویگیشن، سیستم نایت ویژن، سیستم روشنایی در روز (DAYLIGHT)، برفپاککنهای عقب با سنسور باران، سنسور جلو و عقب، رینگهای آلومینیمی 18 اینچی و... عرضه میشود.
هماکنون، تمامی تیپهای این خودرو از یک پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری توربو بنزینی بهره میبرند. این پیشرانه که توسط شرکت فوتون و با تکنولوژی میتسوبیشی ساخته میشود از توانی معادل 225 اسب بخار و گشتاوری برابر با 300 نیوتن متر برخوردار است. سوای این پیشرانه، اخیراً یک نسخه تمام الکتریکی از این خودرو به نام بورگوارد BX7i نیز معرفی شده است که البته هنوز جزییات دقیق فنی آن انتشار نیافته است.
طول/عرض/ارتفاع بورگوارد BX7 معادل 4713/1911/1694 میلیمتر و فاصله بین دو محور آن نیز برابر با 2760 میلیمتر است. حجم باک آن معادل 60 لیتر و استاندارد آلایندگی آن یورو 5 است.
همانطور که سطور بالا هم گفته شد، بورگوارد BX7 در دو نسخه متفاوت به لحاظ ظاهری عرضه میشود که یکی همان مدل پایه و یا عادی این خودروست و دیگری هم TS نام دارد که تنها به لحاظ ظاهری و داخلی لوکستر و اسپرت تر شده، وگرنه از لحاظ فنی هیچ تفاوتی با مدل پایه یا عادی خود ندارد. مدل پایه و یا عادی بورگوارد BX7 در بازار چین از حیث تجهیزات رفاهی در تیپهای کامفورت (COMFRORT)، الیت (ELITE)، لاکشری (LUXURY) و فلگ شیپ (FLAGSHIP) دستهبندی میشود. بهجز تیپ فلگ شیپ که تنها به صورت دو دیفرانسیل عرضه میشود. بقیه تیپها به دو صورت تک و یا دو دیفرانسیل، بسته به سفارش خریدار، در دسترس هستند. بهای نسخه تک دیفرانسیل تیپ کامفورت که سادهترین گونه این خودروست معادل 169,800 یوآن (حدود 24,700 دلار) است و بالاترین تیپ هم که فلگ شیپ (FLAGSHIP) نام دارد با برچسبی معادل 234,800 یوآن (حدود 34,150 دلار) قیمت خورده است. البته نسخه بسیار جذاب TS این خودرو با بهایی معادل 302,800 یوآن (حدود 44,000 دلار) فروخته میشود.
خلاصه کلام، بورگوارد BX7 را میتوان خودرویی جذاب، جوانپسند و با کیفیتی درخور دانست که شرکت بهمن موتور میتواند با تکیه بر چنین محصول لوکس و مجهزی، مانور زیادی در بازار داخلی انجام دهد و خیلی از مدعیان پرهیاهوی وارداتی را هم با اتخاذ تدابیری دوراندیشانه و اصولی به سهولت از میدان رقابت خارج کند. البته در نهایت تحقق تمامی این موارد به دو آیتم مهم بستگی دارد: قیمتگذاری درست و خدماتدهی صحیح و مناسب. در غیر این صورت، مشتریان عمدتاً محافظهکار وطنی برای خرید بلندقامتان دلخواه خود کماکان راهی نمایندگیهای فروش خودروهای آسیایی خواهند شد.
منابع:
BORGWARD.COM/EN
CARNEWSCHINA.COM
CHINAAUTOWEB.COM