تغییر برند شورلت نیوا به لادا پس از خروج جنرال موتورز از جوینت ونچر
در دسامبر سال گذشته جنرال موتورز سهم 50 درصدی خود در جوینت ونچر جیام-آفتاواز که به تولید شورلت نیوا در روسیه میپرداخت را فروخت. خریدار سهم جنرال موتورز گروه خودروسازی آفتاواز بود و بدین ترتیب این جوینت ونچر بهطور کامل در اختیار این شرکت روسی قرار گرفت. به همین دلیل، حالا لوگوی شورلت از روی نیوا برداشته شده و آفتاواز تولید نسخهٔ ریبج شدهٔ این شاسیبلند را با نام لادا نیوا در کارخانهٔ خود در تولیاتی روسیه آغاز کرده است.
تغییرات لادا نیوا نسبت به شورلت نیوا صرفاً شامل جلوپنجرهٔ جدید با لوگوی لادا و همینطور غربیلک فرمان با لوگوی این شرکت میشود و دیگر قسمتهای خودرو تقریباً هیچ تغییری نداشتهاند. البته باید توجه داشت که این لادا نیوا با نیوای قدیمی که با کد 2121 شناخته میشود و همچنان با نام لادا 4x4 در روسیه عرضه میشود تفاوت دارد. نیوای جدید که حالا به لادا تغییر برند داده، با کد 2123 توسط آفتاواز توسعه یافت و در سال 2000 با برند لادا به بازار آمد. سپس دو سال بعد این خودرو با برند شورلت توسط جوینت ونچر جیام-آفتاواز به تولید رسید.
قطعات اصلی شورلت نیوا شامل بدنه، شاسی و قوای محرکه توسط آفتاواز تولید میشد و رنگآمیزی و مونتاژ نهایی در سایت تولید شریک انجام میگرفت. از سال 2000 آفتاواز و جنرال موتورز درمجموع بیش از 700 هزار دستگاه نیوا تولید کردند. معاون اجرایی فروش و بازاریابی لادا «اولیویه مورن» در مورد ریبج این خودرو میگوید:
نیوا با تبدیل شدن به دومین اسیووی چهارچرخ محرک خانوادهٔ لادا، سبد محصولات این شرکت را کامل و یکپارچه میکند. ما قصد داریم فروش این خودرو را توسعه دهیم
به گفتهٔ آفتاواز، باوجوداینکه نیوا خودرویی بیستساله است، تقاضا برای آن هنوز قوی است؛ اما در حالی آفتاواز هنوز این نیوا را تولید و عرضه میکند که در سال 2014 جنرال موتورز پیشنمایشی از نسل جدید آنرا با معرفی کانسپت نیوا ارائه کرد. این نسل جدید قرار بود در سال 2016 تولید شود اما این برنامهها هیچگاه تحقق پیدا نکرد.