معرفی کاترهام سون 170، سبکترین سون تاریخ
کاترهام سون یک از سبکترین و خالصترین خودروهای اسپرت روی کرهٔ زمین محسوب میشود. حذف همهٔ چیزهای غیرضروری باعث شده نسخهٔ میانی 270 این خودرو تنها 540 کیلوگرم وزن داشته باشد که حدود یکسوم وزن یک پورشه 911 کاررا 4S است؛ اما سون 170 جدید که حالا بهعنوان جایگزینی برای نسخهٔ پایهٔ قدیمی سون 160 معرفی شده، حتی از این هم سبکتر است تا جایی که دیگر نسخههای سون در برابر آن مثل یک شاسیبلند فول سایز سه ردیفه به نظر میرسند!
وزن این خودرو عدد باورنکردنی 440 کیلوگرم است که آنرا به سبکترین سون تاریخ تبدیل کرده است. برای مقایسه، فقط پیشرانهٔ W16 بوگاتی شیرون 50 کیلوگرم از این کاترهام سنگینتر است! احتمالاً انتظار دارید که این شاهکار سبکوزن با استفاده از متریال کامپوزیتی گرانقیمت حاصل شده باشد اما سون 170 با قیمت 22,990 پوند، ارزانترین محصول حال حاضر کاترهام محسوب میشود.
این نسخه همچنین با 1,470 میلیمتر عرض که 105 میلیمتر از دیگر نسخههای سون و همینطور 10 میلیمتر از سون 160 کمتر است، باریکترین عضو خانوادهٔ سون هم محسوب میشود. این کاهش عرض نهتنها کاهش 50 کیلوگرمی وزن را به دنبال داشته بلکه باعث میشود سون 170 طبق قوانین ژاپن در دستهٔ کی کارها قرار گیرد. زیر کاپوت سون 170 مثل نسخهٔ 160 قبلی همان پیشرانهٔ 3 سیلندر 660 سیسی توربوشارژ ساخت سوزوکی قرار گرفته که 83 اسب بخار قدرت و 116 نیوتن متر گشتاور دارد و نیروی خود را به اکسل صلب عقب انتقال میدهد.
این خودرو در دو نسخهٔ مختلف ارائه میشود که اولی با نام 170S روی راحتی تمرکز دارد. به همین دلیل، این نسخه به شیشه جلوی کامل، صندلیهای چرمی مشکی، رینگهای 14 اینچی و غربیلک فرمان Momo مجهز شده است. سون 170S ظرف 6.9 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد و میتواند به حداکثر سرعت 160 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.
نسخهٔ بعدی اما 170R نام داشته و روی پیست متمرکز است. در این نسخه شیشهٔ جلو حذف میشود اما در عوض صندلیهای مسابقهای کامپوزیتی، محافظهای مستحکمتر پشت سرنشینان، تعلیق سفتتر و دیفرانسیل لغزش محدود ارائه میگردد. همچنین وزن 440 کیلوگرمی هم متعلق به این نسخه است و 170S به میزان 50 کیلوگرم سنگینتر است. به همین دلیل، نسبت قدرت به وزن در نسخهٔ راحت، 180 اسب بخار بر هر تن و در نسخهٔ مخصوص پیست 190 اسب بخار بر هر تن خواهد بود.
سون 170 اولین محصول جدید کاترهام پس از تملک توسط هلدینگ ژاپنی VT محسوب میشود. این خودرو هماکنون در اروپا بهصورت کیت یا کاملاً مونتاژ شده قابل خریداری است.