معرفی نسخهٔ جدید BAC Mono R در گودوود

شنبه 15 تیر 1398 - 06:30
مطالعه 6 دقیقه
BAC-Mono_R-2020-1024-03
شرکت بریتانیایی BAC در فستیوال گودوود امسال نسخهٔ جدیدی از تنها محصول خود یعنی مونو را با نام Mono R معرفی کرده است. این مهم‌ترین به‌روزرسانی مونو...
تبلیغات

شرکت بریتانیایی BAC در فستیوال گودوود امسال نسخهٔ جدیدی از تنها محصول خود یعنی مونو را با نام Mono R معرفی کرده است. این مهم‌ترین به‌روزرسانی مونو از زمان معرفی آن در سال 2011 تاکنون محسوب می‌شود. BAC این نسخه را خودرویی کاملاً جدید و نسل دوم مونو می‌داند اما بیشتر شبیه به نسخهٔ تکامل‌یافته و بروز شده‌ای از همان نمونهٔ قدیمی به نظر می‌رسد.

مهم‌ترین ویژگی مونو R تجهیز آن به یک پیشرانهٔ 2.5 لیتری تنفس طبیعی جدید است که با همکاری شرکت Mountune توسعه پیدا کرده است. این موتور جدید 340 اسب بخار قدرت دارد که 35 اسب بخار بیشتر از موتور 2.3 لیتری قبلی است. BAC ادعا کرده که این موتور با تولید 136 اسب بخار در هر لیتر، بیشترین خروجی نسبت به حجم را در بین تمامی پیشرانه‌های تنفس طبیعی خودروهای جاده‌ای دارد و رکورد جهانی جدیدی را در این زمینه به ثبت رسانده است.

قدرت بیشتر این پیشرانه با افزایش قطر سیلندر، استفاده از میل‌لنگ جدید و افزایش ردلاین از 7800 rpm به 8800 rpm به دست آمده است. علاوه بر این، از طریق ورودی هوایی به سبک خودروهای فرمول سه که روی محافظ چپ کردن خودرو قرار گرفته، هوای بیشتری به موتور می‌رسد که به تولید قدرت بیشتر کمک می‌کند. تمام این اسب‌های بخار اضافی نیز به لطف گیربکس پاسخگوتر، توسط راننده قابل‌استفاده هستند.

اما علاوه بر قدرت بیشتر، وزن مونو R نیز 25 کیلوگرم کاهش یافته و به 555 کیلوگرم رسیده است؛ بنابراین حالا نسبت قدرت به وزن خودرو به رقم قابل‌توجه 612 اسب بخار در هر تن رسیده است. از سوی دیگر، هرچند ظاهر مونو R آشنا به نظر می‌رسد اما به گفتهٔ BAC تمام سطوح آن از نو طراحی شده که تا حد امکان وزن ماشین به حداقل برسد. بدین منظور، 44 قطعهٔ کربنی سفارشی در آن استفاده شده تا استایلی تهاجمی‌تر و آینده‌نگرانه به خودرو بخشیده شود.

ازجملهٔ ویژگی‌های طراحی برجستهٔ مونو R می‌توان به دماغهٔ جدید، چراغ‌های جلوی LED مرکزی، ورودی‌های هوای الهام گرفته از فرمول یک و طراحی باریک‌تر بخش بالایی بدنه برای بهبود آئرودینامیک اشاره کرد. سایر ویژگی‌های بیرونی جدید این اسپرت تک‌نفره نیز شامل گلگیرهای جلوی کارآمدتر، غلاف‌های جانبی عریض‌تر و اسپویلر عقب بزرگ‌تر و آئرودینامیک‌تر می‌شود.

علاوه بر این، برای هدایت جریان هوا، ارتفاع تمامی سطوح بدنهٔ مونو R کاهش یافته و نازک‌تر و تیغه مانند شده‌اند؛ بنابراین حالا ارتفاع خودرو 2 سانتیمتر کاهش یافته و طول آن نیز 2.5 سانتیمتر از مونوی معمولی بیشتر شده است. در داخل این خودرو نیز غربیلک فرمان سبک‌تری دیده می‌شود که از خودروهای مسابقه‌ای الهام گرفته است درحالی‌که پانل‌های جانبی فیبر کربنی هم برای آن قابل سفارش است.

به‌منظور کاهش وزن، BAC در مونو R از شاسی و قطعات گیربکس منیزیومی، ترمزهای کربن سرامیکی جدید با کالیپرهای سبک‌تر، سیستم ترمز تیتانیومی جدید و کف کاملاً جدید فیبر کربنی استفاده کرده است درحالی‌که در تمامی پانل‌های بدنهٔ خودرو نیز از فیبر کربن ارتقاءیافته با گرافن استفاده شده است. این اولین خودروی تولیدی محسوب می‌شود که چنین ویژگی‌ای در آن بکار رفته است.

به‌منظور بهبود تجربهٔ رانندگی نیز به گفتهٔ BAC در این ماشین هندسهٔ تعلیق بهینه شده و در آن از کمک‌فنرهای قابل تنظیم Öhlins استفاده شده است. علاوه بر این، حالا باک سوخت پایین‌تر قرار گرفته و باطری نیز به مرکز خودرو، زیر صندلی راننده جای گرفته تا مرکز ثقل پایین آمده و تعادل بهبود پیدا کند. این تغییرات موجب کاهش مسافت توقف و پیچیدن بهتر خودرو شده است.

با انجام این تغییرات، عملکرد مونو R به‌طور چشمگیری بهتر شده است به‌گونه‌ای که حالا ظرف تنها 2.5 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسد و توانایی دستیابی به حداکثر سرعت 275 کیلومتر بر ساعت را هم دارد. قیمت این ماشین از 190,950 پوند آغاز می‌شود اما BAC تنها 30 دستگاه از آن‌را تولید می‌کند که همهٔ آن‌ها از قبل فروخته شده‌اند.

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.