بازگشت شرکت فرانسوی دولاژ با D12 برای شکستن رکورد نوربرگ‌رینگ

یک‌شنبه 19 مرداد 1399 - 10:30
مطالعه 6 دقیقه
Delage-D12-2
احتمالاً تاکنون نام دولاژ (Delage) را نشنیده‌اید زیرا این شرکت حدود هفتاد سال پیش به فعالیت خود پایان داد. دولاژ یک خودروساز لوکس فرانسوی بود که...
تبلیغات

احتمالاً تاکنون نام دولاژ (Delage) را نشنیده‌اید زیرا این شرکت حدود هفتاد سال پیش به فعالیت خود پایان داد. دولاژ یک خودروساز لوکس فرانسوی بود که در سال 1905 توسط «لوئیس دولاژ» در نزدیکی پاریس تأسیس شد و پس‌ازاینکه در سال 1935 به مالکیت شرکت دولاهه درآمد، سرانجام در سال 1953 تعطیل شد؛ اما در نوامبر سال 2019 انجمنی که مالک برند دولاژ است خبر از احیا و تأسیس مجدد این شرکت داد. حال این برند فرانسوی با معرفی سوپراسپرت چشمگیری بنام D12 رسماً بازگشته است.

این خودرو که از سوی سازنده «سریع‌ترین سوپرکار هیبریدی خیابانی دنیا» خوانده شده، طراحی فوق مدرنی دارد که از هواپیماهای جنگنده و خودروهای فرمول یک الهام گرفته است. این موضوع از نمای جلوی خودرو کاملاً قابل‌مشاهده است زیرا D12 از دماغه‌ای الهام‌گرفته از فرمول یک با اسپلیتری فیبر کربنی سود می‌برد. روی این دماغه پوشش شفافی قرار گرفته که سیستم تعلیق خاص آن‌را نشان می‌دهد درحالی‌که چرخ‌ها نیز از بدنهٔ اصلی خودرو جدا شده‌اند. کمی عقب‌تر، اتاقی یک‌تکه به چشم می‌خورد که مثل کاناپی جنگنده‌ها باز می‌شود. ازجملهٔ دیگر ویژگی‌های بیرونی برجستهٔ این سوپراسپرت فرانسوی هم می‌توان به دریچهٔ هوایی روی سقف، ورودی‌های هوای بزرگ طرفین، بال عریض عقب، رینگ‌های فیبر کربنی، دیفیوزر عظیم و چراغ‌های LED اشاره کرد.

D12 خودرویی دونفره است اما صندلی سرنشین پشت راننده قرار دارد. به گفتهٔ دولاژ، این ماشین از صندلی‌های فیبر کربنی و غربیلک فرمان منحصربه‌فردی با جوی‌استیک‌های الهام‌گرفته از جت‌های جنگنده برخوردار است. در کابین D12 همچنین می‌توان مجموعه‌ای از نمایشگرهای دیجیتالی را مشاهده کرد درحالی‌که به گفتهٔ دولاژ، به سیستم صوتی فوکال هم مجهز است.

این سوپراسپرت منحصربه‌فرد فرانسوی در دو نسخهٔ مختلف بنام‌های GT و Club تولید می‌شود که هردو به یک پیشرانهٔ 7.6 لیتری V12 تنفس طبیعی ساخت فرانسه به همراه یک موتور الکتریکی و گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک مجهز هستند. پیشرانهٔ بنزینی 990 اسب بخار قدرت تولید می‌کند و در نسخهٔ GT، موتور الکتریکی هم 110 اسب بخار دیگر به آن اضافه می‌کند تا مجموع خروجی سیستم به 1100 اسب بخار برسد. از سوی دیگر اما نسخهٔ Club به یک موتور الکتریکی سبک‌وزن 20 اسب بخاری مجهز است که فقط برای رانندگی در ترافیک، پارک کردن و دنده‌عقب رفتن مورداستفاده قرار می‌گیرد.

درنتیجه، مجموع قدرت D12 Club پایین‌تر و برابر با 1010 اسب بخار است اما در عوض با وزن خالص 1310 کیلوگرم، نزدیک به 90 کیلوگرم از نسخهٔ GT سبک‌تر است. به گفتهٔ دولاژ، GT شتاب سریع‌تری دارد اما Club در هر پیستی سریع‌تر است. این شرکت همچنین اذعان داشته است که قصد دارد با D12 رکورد پیست نوربرگ‌رینگ را بشکند.

D12 توسط یک تیم فنی در کلاس جهانی توسعه یافته که مجموعاً 16 عنوان قهرمانی جهانی فیا دارند. این تیم شامل قهرمان جهان سابق فرمول یک «ژاک ویلنوو» و مدیر فنی «بنوا بَگور» می‌شود که دو بار قهرمان مسابقات تورینگ کار فیا شده است. اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش برود، دولاژ D12 در سال 2021 به مرحلهٔ تولید می‌رسد. از این خودرو تنها 30 دستگاه تولید خواهد شد که هرکدام 2.3 میلیون دلار قیمت دارند. مدیرعامل دولاژ «لوران تاپی» در بیانیه‌ای گفته است:

ما از بازگشت دولاژ به‌عنوان یکی از نفیس‌ترین و خلاقانه‌ترین برندهای هایپرکار در دنیا ابراز خرسندی می‌کنیم. D12 جانشین مدرن شایسته‌ای برای شگفتی‌های مهندسی است که دولاژ اولیه به آن شهرت داشت

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.