SUV روسی 40 ساله؛ رانندگی با لادا نیوا Urban مدل 2016

جمعه 18 تیر 1395 - 08:30
مطالعه 5 دقیقه
Lada-2131-Niva-2016-Urban-0
بهترین مثال برای خودروهایی که در گذشته باقی‌مانده و به‌سختی حاضر به تغییر و پیشرفت می‌شوند، لادا نیوا است. این SUV روسی تقریباً 40 سال است که در...
تبلیغات

بهترین مثال برای خودروهایی که در گذشته باقی‌مانده و به‌سختی حاضر به تغییر و پیشرفت می‌شوند، لادا نیوا است. این SUV روسی تقریباً 40 سال است که در حال تولید بوده و از سال 1977 که تولید آن آغاز شد تاکنون واقعاً می‌توان گفت که تغییر عمده‌ای نداشته است. هرچند نیوا عمدتاً به‌صورت یک SUV سه در عرضه‌شده است اما لادا در این سال‌ها نسخه‌های گوناگونی از آن همچون سواری 5 در و وانت را نیز به تولید رسانده است. بعلاوه سازندهٔ روسی در طول دورانِ تولیدِ نیوا با انجام تغییراتی سعی در بروز نگه‌داشتن آن داشته و نسخه‌های مختلفی از آن را بانام‌های گوناگونی عرضه کرده است.

لادا در سال 2014 فیس لیفتی را بر روی نسخهٔ 3 در نیوا انجام داده و با تجهیز به امکانات بیشتر و به‌روزرسانی‌هایی در داخل و خارج، آن را بانام Urban 4x4 عرضه نمود. حال به‌تازگی نسخهٔ 5 در نیوا Urban نیز با مدل 2016 به بازار عرضه‌شده که به امکاناتی چون گرم‌کن صندلی‌ها، آینه‌های برقی و شیشه‌های برقی مجهز شده است. البته این تمامی امکاناتِ نیوا Urban 2016 نیست و این خودرو از تجهیزات دیگری چون جا لیوانی بین صندلی‌های جلو نیز بهره می‌برد.

نوستالژی در خودرویی جدید!

لیست ویژگی‌های جدید این خودرو به‌اندازهٔ کافی بلند هست که طرفداران لادا را خشنود کند اما حتی با تغییر نام آن به 4x4 Urban، بازهم رانندگی این خودرو همانند نیواهای اواخر دههٔ 70 بوده و همچنان همان ایرادات پابرجا هستند. پیشرانه عربده میزند، گیربکس ناله می‌کند، سیستم تعلیق خشک و خشن است و حتی در سرعت 120 کیلومتر در ساعت بهتر است بجای گفتگو با سرنشینان، با آن‌ها با زبان اشاره صحبت کنید.

کابین خودرو تحت سلطهٔ پلاستیک قرار دارد و ارتفاع فرمان هم قابل تنظیم نیست بااینکه ممکن است حالت نشستن شما و ارتفاع فرمان مناسب نباشد؛ بنابراین داخل خودرو کاملاً سن بالای آن را نشان می‌دهد. هرچند که پیشرانهٔ بنزینی 4 سیلندر آن با 1.7 لیتر حجم و 83 اسب بخار قدرت تا حدودی مدرن است. شتاب صفرتا صد را نیز توانستیم با 4x4 Urban در 19 ثانیه ثبت کنیم. هنگام فشردن پدال گاز، احساس خوبی به انسان منتقل می‌کند اما در سرِ پیچ‌ها به دلیل تعلیق اسفنجی و موقعیت بالای صندلی‌ها، احساس ناخوشایندی داشته و پیچیدن با سرعت بالا با آن شجاعت می‌خواهد. نیوا 2016 می‌تواند به مصرف سوختی کمتر از 10 لیتر در صد کیلومتر دست یابد اما برای این کار باید خویشتن‌داری زیادی داشته و کمتر پدال گاز را فشار دهید.

البته ویژگی‌های رانندگی و سواری این خودرو خیلی بد نیست بلکه این نوع سواری مختص فرهنگ عمومی لادا بوده و درواقع شهرت نیوا به همین امر است. نیوا مثل برادر کوچک لندروور دیفندر می‌ماند و درست مانند آفرودر اسطوره‌ای انگلیسی‌ها، نیوا هم برای محیط‌های خشن ساخته‌شده است. او اغلب در مناطق ناهموار و به‌دوراز تمدن مورداستفاده قرار می‌گیرد. لادا نیوای جدید در درجهٔ اول گروهی از افراد را هدف قرار داده که بیشتر به مناطق خشن و بیرون از شهر می‌روند ازجمله شکارچیان، جنگلداران و کشاورزان محلی. نیوا هنوز هم به لطف فاصلهٔ محوری کوتاه (در نسخهٔ سه در) سیستم چهارچرخ محرک و دو اهرم بین صندلی‌های جلو (که یکی مخصوص سنگین کردن ضریب گیربکس است و دیگری قفل دیفرانسیل را فعال می‌کند)، تنها SUV واقعی روسیه است.

مقررات امینی، تهدیدی برای نیوا

لادا نیوا 4x4 Urban مدل 2016 با قیمت 11,990 یورو قابل خریداری است که قیمت بسیار پایینی محسوب می‌شود؛ اما این خودرو به‌طور دائم به توقف تولید تهدید می‌شود؛ اما نه به خاطر اینکه خریدار کافی برای آن وجود ندارد چراکه این خودرو در روسیه در هر کوچه و خیابانی دیده می‌شود و مهم‌تر از آن هرساله هزاران دستگاه از آن فروخته می‌شود. بلکه گاهی اوقات مقررات ایمنی در تصادفات موجب می‌شود که نیوا با توقف تولید مواجه گردد. این در حالی است که لندروور دیفندر هم به همین سرنوشت دچار شده و تولید آن امسال متوقف شد؛ اما ادامهٔ تولید نیوا عمدتاً به دلیل این واقعیت است که لادا خودروساز چندان بزرگی نیست و نیوا را نیز در سری اندکی تولید می‌کند و درنتیجه کمتر به شرایط و ویژگی‌های ایمنی آن توجه می‌شود. این یکی از دلایلی است که حتی هنوز در نیوا Urban هم ایربگ وجود ندارد.

مشخصات فنی

پیشرانه

4 سیلندر بنزینی

حجم موتور

1.7 لیتر

قدرت

83 اسب بخار

گشتاور

130 نیوتن متر

محور محرک

چهارچرخ

گیربکس

5 سرعته دستی

شتاب صفرتا صد

19 ثانیه

حداکثر سرعت

137 کیلومتر در ساعت

مصرف سوخت

9.5 لیتر

طول/عرض/ارتفاع

4.24/1.69/1.64 متر

فاصلهٔ بین دو محور

2.7 متر

وزن

1210 کیلوگرم

قیمت

11,990 یورو

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.