معرفی نسخه جدید آزنوم پالادیوم با پیشرانه 6.4 لیتری همی 850 اسب بخاری
درست زمانی که فکر میکردیم آزنوم پالادیوم نمیتواند مضحکتر از این باشد، این شرکت کوچک ایتالیایی یک نمونهٔ خاص از خودروی خود را با پیشرانهای قویتر معرفی کرده است. پالادیوم بر اساس رم 1500 ساخته شده و در نسخهٔ معمولی از پیشرانهٔ 5.7 لیتری V8 تقویتشدهٔ توئین توربو با 700 اسب بخار قدرت و 950 نیوتن متر گشتاور استفاده میکند. این نیرو برای اینکه این سدان-شاسیبلند عظیم را ظرف 4.5 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برساند و حداکثر سرعت 210 کیلومتر بر ساعت را برای آن فراهم کند کافی است.
بااینحال، برای یک خریدار این کافی نبوده و به همین دلیل به آزنوم سفارش تجهیز پالادیوم به نسخهای تقویتشده از پیشرانهٔ 6.4 لیتری V8 همی را داده است. این اما یک موتور همی عادی نیست و به لطف برخورداری از دو توربوشارژر، 850 اسب بخار قدرت و 1050 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. انتقال نیروی این موتور اما مثل همان 5.7 لیتری قبلی توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک به هر چهارچرخ صورت میگیرد. آزنوم شتاب این نسخهٔ 850 اسب بخاری پالادیوم را اعلام نکرده ولی احتمالاً در کمتر از 4 ثانیه به سرعت صد کیلومتر بر ساعت خواهد رسید. حداکثر سرعت این نسخه نیز 250 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.
این پیشرانهٔ 6.4 لیتری اما علاوه بر تجهیز به دو توربوشارژر، به اینترکولرهای هوا به آب، پیستونهای فورجکاری شده، شاتونهای فولادی H شکل، انژکتورهای ارتقاءیافته، واشر سرسیلندر اختصاصی و میل بادامک و میللنگ جدید هم مجهز شده است. این موتور همچنین از قابلیت غیرفعالسازی سیلندرها هم برخوردار است و میتواند کل سیلندرهای یک ردیف را خاموش کند.
هرچند از آزنوم پالادیوم 10 دستگاه ساخته میشود اما این تنها نمونه با پیشرانهٔ 6.4 لیتری خواهد بود. همانطور که انتظار میرود، چنین خودروی خاصی هرگز ارزان نخواهد بود و سفارش آن برای خریدار 1.5 میلیون دلار آب خورده است.