بیزارینی 5300GT مدل 2022 راهی جاده شد، انتقامی زیبا از فراری!

جمعه 21 مرداد 1401 - 14:30
مطالعه 7 دقیقه
bizzarrini_5300_gt_corsa_continuation_004
آیا تاکنون به این فکر کرده‌اید که بیزارینی 5300GT حاصل چه تفکری بوده است؟ اصلاً به یاد این موضوع افتاده‌اید که چند خودروی زیبا مثل فورد GT40 یا...
تبلیغات

آیا تاکنون به این فکر کرده‌اید که بیزارینی 5300GT حاصل چه تفکری بوده است؟ اصلاً به یاد این موضوع افتاده‌اید که چند خودروی زیبا مثل فورد GT40 یا لامبورگینی میورا به خاطر تلاش صنعت گران برای انتقام از انزو فراری تولید شده‌اند؟ انواع لامبورگینی، مونته وردی 375S، بیزارینی 5300GT استرادا و کورسا؛ در این فهرست هستند. این لیست ادامه دارد اما ما می‌خواهیم روی بیزارینی تمرکز کنیم.

به گزارش اتوبلاگ، جیوتو بیزارینی به عنوان مهندسی ایتالیایی با بقیه خودروها و کمپانی‌های موردبحث فرق دارد. یک کودتای داخلی باعث شد انزو فراری برخی از کارمندان کلیدی خود از جمله بیزارینی را اخراج کند. پس این مهندس خبره که روی خودروهای مشهوری همچون 250GTO کار کرده بود کجا رفت؟ به لامبورگینی برای کمک به توسعه پیشرانه 12 سیلندر 3.5 لیتری در اولین محصول فروچیو یعنی 350 GT. بیزارینی سپس کارگاه خودش را راه‌اندازی کرد و اقدام به طراحی بیزارینی 5300GT استرادا برای جاده و مدل کورسا برای شکست دادن فراری در لمان نمود.

اگرچه این خودرو نتوانست قهرمانی نهایی را به دست آورد اما در اولین تلاش خود توانست پیروز کلاس خودروهایی با حجم پیشرانه فراتر از 5 لیتر باشد و در رده‌بندی کلی نیز مقام نهم را به خود اختصاص داد. اگر فکر می‌کنید بیزارینی نتیجه جالبی کسب نکرده باید در نظر داشته باشید که کمپانی فورد حتی نتوانست با خودروی GT40 به خط پایان برسد، خودرویی که سال‌های 1964 و 1965 در لمانز حضور داشت.

در سال 2020 گروهی از طرفداران این شرکت اقدام به احیای نام بیزارینی در بریتانیا کردند و تعهد خود به تولید 24 نمونه جدید از بیزارینی 5300GT کورسا را اعلام نمودند. به‌تازگی اولین نمونه این خودرو به دست مشتری خوش‌شانسش رسیده است. همانند کاری که روی اولین پروتوتایپ از لامبورگینی کانتاش صورت گرفته بود، مهندسان از نقشه‌های ساخت و متریال و قطعاتی که توسط تأمین‌کنندگان بیزارینی در آن زمان وجود داشت استفاده کردند. البته تغییراتی هم رخ داد که به خاطر تکنولوژی بهتر و ایمنی مدرن بوده است؛ بنابراین بجای بدنه فایبرگلاس خودروی سال 1965، نسخه‌های مدرن بیزارینی 5300GT از بدنه یک‌تکه فیبر کربنی روی فریم لوله‌ای فولادی استفاده می‌کنند. همچنین بجای کیسه سوختی که در سراسر رکاب درب‌ها نصب شده بود، هم‌اکنون سلول سوخت 95 لیتری تائید شده توسط فیا طراحی شده تا در جایگاه امن‌تری نصب شود.

نتیجه به دست آمده واقعاً جذاب است. زمانی که خودروسازان محصولات اسپرت و جدیدی را طراحی می‌کنند به دنبال زنده کردن روح محصولات دهه 60 میلادی هستند و این بیزارینی 3500 GT دوباره متولد شده نیز همان را نشان می‌دهد. هر خودرو با رنگ روسو کورسا بیزارینی 222 تولید خواهد شد و عناصر سفید رنگ در آن به چشم خواهد خورد. زیر کاپوت این خودرو نیز پیشرانه 8 سیلندر 5.3 لیتری قرار می‌گیرد که از 4 کاربراتور وبر سود می‌برد تا قدرتی فراتر از 400 اسب بخار داشته باشد. در خودرویی با وزن حدود 1225 کیلوگرم، این قدرت می‌تواند پرفورمنس خوبی را به ارمغان بیاورد. اگرچه بیزارینی 3500 GT برای حضور در پیست طراحی شده اما سازندگان می‌گویند خریداران می‌توانند نسخه جاده‌ای را نیز خریداری کنند. 5300GT کورسا احیا شده با تولید خود خبر از احیای کمپانی بیزارینی نیز می‌دهد. انتظار می‌رود تمامی 24 دستگاه در نظر گرفته شده از این خودرو سال آینده به دست مشتریان برسند. این کمپانی هم‌اکنون در حال بررسی پیشنهادهای مهندسی و طراحی برای تولید سوپر اسپرتی مدرن است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.