لادا وستا جانشینی برای تندر 90؟
چندی پیش، در برخی از رسانهها و وبسایتها خبری، مطلبی مبنی بر جایگزینی لادا وستا با رنو تندر 90 انتشار یافت. به همین بهانه، متن پیش رو را به بررسی کوتاه این خودرو اختصاص دادهایم.
لادا وستا یک خودروی کامپکت است که توسط کمپانی آفتوواز (AVTO VAZ) روسیه تولید میشود. این خودرو برای نخستین بار، ماه آگوست سال 2014 میلادی به نمایش نهاده شد و تولید انبوه آن چند ماهی بعد،25 ماه سپتامبر سال 2015 استارت خورد. طراحی بدنه لادا وستا توسط استیو متین (STEVE MATTIN) طراح بریتانیایی صورت پذیرفت که در کارنامه کاری او طرح خودروهایی چون مرسدس بنزهای ML و GL کلاس و همچنین نسل قبلی ولو XC60 به چشم میخورد.
مدل وستا بر روی پلتفرم B/C لادا ساخته شد. این پلت فرم توسط شرکت آفتوواز و مهندسان گروه خودروی رنو-نیسان توسعه یافته است. لادا وستا در سه فرم متفاوت ظاهری اعم از سدان، استیشن و استیشن کراس تولید میشود.
این خودرو عمدتاً با دو پیشرانه عرضه میشود. یک پیشرانه 4 سیلندر 1.8 لیتری که از توانی معادل 122 اسب بخار و گشتاوری برابر با 154 نیوتنمتر برخوردار است و آن دیگری هم یک نسخه 4 سیلندر 1.6 لیتری است که از توان خروجی 106 اسب بخار و گشتاور 148 نیوتنمتر برخوردار است. البته نسخه دوگانهسوز وستا هم عرضه میشود که از پیشرانه 1.6 لیتری بنزینی بهره میبرد. از حیث سامانه انتقال قدرت، انواع وستا با گیربکسهای 5 سرعته دستی و 5 سرعته AMT عرضه میشوند.
لادا وستا بهعنوان پرچمدار سازنده خود و خودرویی که به انگیزه رقابت با سدانهای وارداتی رقیب ازجمله کرهایها به بازار فرستاده شد، از امکانات و تجهیزات شایان توجهی بهره میبرد. این خودرو چهار ستاره ایمنی را از موسسه ARCAP روسیه دریافت نموده است و نسخههای فول آن به 4 عدد کیسه هوا اعم از جلو و جانبی، سامانه ضد بلوکه ترمز (ABS)، ترمز کمکی (BA)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، سامانه کنترل پایداری (ESC)، سامانه کنترل لغزش (TCS)، سامانه کمکی شروع حرکت از سربالاییها (HSA) و سامانه اضطراری ERA-GLONASS و...مجهز هستند. همچنین کروز کنترل و دکمه آن بر روی فرمان، صفحهنمایش مولتیمدیا به سایز 7 اینچ به همراه سامانه مسیریاب، بلوتوث، پورت USB و AUX، دوربین دید عقب، سنسور باران، سیستم تهویه مطبوع تمام اتوماتیک، فرمان چندکاره، کامپیوتر سفری، قفل مرکزی، رینگهای آلومینیمی 16 اینچی و... از دیگر امکانات موجود در این خودروست.
طول/عرض/ارتفاع لادا وستا به ترتیب معادل 4410/1765/1495 میلیمتر و فاصله بین دو محور جلو و عقب آن برابر با 2635 میلیمتر است. وزن خالص این خودرو بین 1230 الی 1270 کیلوگرم، گنجایش صندوق عقب نسخه سدان آن معادل 450 لیتر و حجم مخزن بنزین آن برابر با 55 لیتر است. مصرف سوخت ترکیبی انواع سدان وستا بین 6.6 الی 7.2 لیتر متغیر است. استاندارد آلایندگی پیشرانههای این خودرو یورو 6 است.
در این میان، مدل وستا SW CROSS را میتوان جذابترین نسخه از خانواده لادا وستا به شمار آورد. این خودرو که یک استیشن کراس است با ملحقات مشکی رنگ نصب شده در دور گلگیرها و رکابهای جانبی، دیفیوزرهای نقرهای رنگی که به ناحیه عقب بدنهاش اضافه شده و نیز صندلیها و ادوات و عقربههای مدرج اسپرتی در داشبورد، از چهره زیباتری نسبت به نسخه سدان و یا استیشن معمولی وستا برخوردار است و حتی در رنگهای قرمز و نارنجی تا حدی اسپرت و جوانپسند نیز به نظر میرسد.
ارتفاع کف این خودرو از سطح زمین 203 میلیمتر است که عددی مناسب برای جادههای ناهموار کشورمان است. در صورت ورود این خودرو به ایران با قیمتی مناسب، شاید شاهد آشتی دوباره خریداران وطنی خودرو با کلاس استیشن باشیم!
اما مطلب آخر درباره کیفیت این خودرو است. واقعیت این است که انواع لادا از همان دهه هفتاد میلادی بهعنوان خودروهایی جانسخت و بادوام مطرح بودهاند. ازجمله مدلهای قدیمی لادا ریورا و یا همان کلاسیک سالها پیش امتحان خود را در جادههای روسیه، اروپا و... پس دادهاند. پس میتوان انتظار کیفیت مشابه ای را هم از مدلهای جدید لادا ازجمله وستا داشت. البته ناگفته نماند که لادا وستا مجوز ورود به بازار اتحادیه اروپا را هم اخذ نموده و صادرات آن از سال جاری میلادی به آن سامان آغاز میشود.
قیمت پایه انواع مختلف لادا وستا در بازار روسیه به شرح ذیل است:
وستا سدان معمولی: 534,900 روبل (9,200 دلار)
وستا سدان CNG (دوگانهسوز): 589,900 روبل (10,150 دلار)
وستا استیشن معمولی یا SW: 639,900 روبل (11,000 دلار)
وستا استیشن کراس یا SW CROSS: 755,900 روبل (13,000 دلار)
منابع:
LADA.RU
WIKIPEDIA.ORG