دوئل BAC Mono و Vuhl 05

شنبه 22 مهر 1396 - 09:00
مطالعه 6 دقیقه
Vuhl-05-VS-BAC-Mono
همچنان در دور پنجم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال هستیم و امروز سراغ گروه خودروهای اسپرت سبک رفته‌ایم. در دوئل قبلی این گروه، کوانتوم...
تبلیغات

همچنان در دور پنجم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال هستیم و امروز سراغ گروه خودروهای اسپرت سبک رفته‌ایم. در دوئل قبلی این گروه، کوانتوم GP700 و دارکان اسپایدر با یکدیگر به رقابت پرداختند که طی آن درمجموع تعداد 929 رأی به ثبت رسیده است. در این دوئل GP700 توانست با کسب 60 درصد از کل آراء معادل 562 عدد رأی، پیروز شده و به مرحلهٔ بعدی راه پیدا کند درحالی‌که دارکان با دریافت 367 رأی از دور رقابت‌ها کنار می‌رود. حال امروز در پنجمین دوئل گروه اسپرت‌های سبک، رقابت میان BAC مونو و Vuhl 05 برگزار شده است.

XTM X-Bow

آریل اتم

BAC Mono

Vuhl 05

آریل اتم

؟

کوانتوم GP700

دارکان اسپایدر

واندرهال ونیز

مورگان 3 Wheeler

کوانتوم GP700

واندرهال ونیز

کاترهام 7

پولاریس اسلینگ‌شات

زنوس E10

لوتوس 3-Eleven

؟

زنوس E10

بی‌ای‌سی مونو

BAC که مخفف کلمات Briggs Automotive Company است، یک شرکت کوچک ساخت خودروهای اسپرت است که در سال 2009 در لیورپول بریتانیا تأسیس شد. اولین و تنها محصول این شرکت، Mono نام دارد که در سال 2011 معرفی شد. این یک خودروی اسپرت سبک تک‌نفره است که تجربهٔ رانندگی با خودروی فرمول یک را برای راننده تداعی می‌کند با این تفاوت که مونو یک خودروی جاده‌ای قانونی است. این ماشین از ساختاری فیبر کربنی سود می‌برد که روی یک شاسی فولادی نصب شده است. در مونو در ابتدا از یک پیشرانهٔ 2.3 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی ساخت کاسورث استفاده می‌شد که 285 اسب بخار قدرت داشت؛ اما چند سال بعد نسخهٔ جدید آن معرفی گردید که موتور آن با یک نمونهٔ جدید 2.5 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی جایگزین شده بود. این پیشرانه 305 اسب بخار قدرت و 308 نیوتن متر گشتاور دارد که توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ سکوئنشال به چرخ‌های عقب منتقل می‌گردد. این قدرت در کنار وزن تنها 580 کیلوگرمی خودرو قرار گرفته و موجب ارائهٔ نسبت وزن به قدرتی معادل 1.9 کیلوگرم به اسب بخار شده است. همچنین در مونو راننده دقیقاً در وسط خودرو در کابینی کوچک می‌نشیند درحالی‌که پیشرانه بلافاصله پشت سر او قرار دارد. BAC مونو با ثبت زمان یک دقیقه و 14 ثانیه در پیست تاپ گیر، یکی از سریع‌ترین خودروهای این پیست لقب گرفت.

ووهل 05

Vuhl یک شرکت مکزیکی است که نام آن از مخفف عبارت Vehicles of Ultra lightweight & High Performance به معنی خودروی فوق سبک و عملکرد بالا گرفته شده است. این شرکت برای اولین بار در سال 2013 نخستین محصول خود را با نام 05 رونمایی کرد. ووهل 05 هم یک خودروی اسپرت سبک‌وزن است اما برخلاف BAC مونو ظرفیت حمل دو نفر را دارد. بدنهٔ این ماشین نیز مانند مونو از فیبر کربن ساخته شده درحالی‌که زیر آن یک شاسی آلومینیومی قرار دارد. مونتاژ این خودرو در کانادا صورت گرفته، در ایالات‌متحده و انگلستان آزمایش شده و برای انجام جزئیات نهایی تولید به مکزیک بازگردانده می‌شود. 05 از یک پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ اکوبوست فورد استفاده می‌کند که در تیپ پایه 240 اسب بخار و به‌صورت سفارشی 285 اسب بخار قدرت دارد و مانند مونو در پشت کابین خودرو نصب شده است. در فستیوال سرعت گودوود 2016 نیز ووهل نسخهٔ جدیدی از این ماشین را با نام 05 RR معرفی کرد که به پیشرانهٔ قوی‌تر 2.3 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ اکوبوست فورد مجهز شده بود. این مدل 385 اسب بخار قدرت و 500 نیوتن متر گشتاور دارد و در دوئل ما هم همین مدل شرکت کرده است. در هردو نسخهٔ 05 نیروی موتور توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ سکوئنشال به چرخ‌های عقب انتقال پیدا می‌کند.

 

مشخصات فنی

 

BAC Mono

Vuhl 05 RR

ترکیب

موتور وسط

موتور وسط

پیشرانه

2.5 لیتری 4 سیلندر

2.3 لیتری 4 سیلندر

تنفس

طبیعی

توربوشارژ

قدرت

305 اسب بخار

385 اسب بخار

گشتاور

308 نیوتن متر

500 نیوتن متر

گیربکس

6 سرعته سکوئنشال

6 سرعته سکوئنشال

محور محرک

عقب

عقب

حداکثر سرعت

275 کیلومتر/ساعت

255 کیلومتر/ساعت

شتاب صفرتاصد

2.8 ثانیه

2.7 ثانیه

طول

3.95 متر

3.71 متر

فاصلهٔ محوری

2.56 متر

2.30 متر

وزن

580 کیلوگرم

640 کیلوگرم

توزیع وزن

48 به 52 جلو/عقب

40 به 60 جلو/عقب

نسبت قدرت به وزن

525 اسب بخار به تن

600 اسب بخار به تن

ظرفیت سرنشین

1 نفر

2 نفر

ظرفیت باک

35 لیتر

40 لیتر

قیمت پایه

110,000 پوند

90,000 پوند

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

[polldaddy poll=9851690]

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.