تحول به سبک روس‌ها، رونمایی کانسپت لادا 4x4 ویژن در نمایشگاه مسکو

شنبه 10 شهریور 1397 - 08:30
مطالعه 9 دقیقه
Lada-4x4-Vision-1
امسال در نمایشگاه خودروی مسکو خودروهای قابل‌توجهی رونمایی شدند که ازجملهٔ آن‌ها می‌توان به رنو آرکانا اشاره کرد؛ اما این تنها خودروی برجستهٔ...

امسال در نمایشگاه خودروی مسکو خودروهای قابل‌توجهی رونمایی شدند که ازجملهٔ آن‌ها می‌توان به رنو آرکانا اشاره کرد؛ اما این تنها خودروی برجستهٔ نمایشگاه مسکو 2018 نیست چراکه در سویی دیگر، خودروساز داخلی روسیه یعنی لادا هم از کانسپت قابل‌توجهی بنام 4x4 Vision پرده‌برداری کرده است. به نظر می‌رسد این کانسپت پیش‌نمایشی از نسل آیندهٔ اس‌یووی نیوا باشد.

4x4 ویژن یک طرح مطالعاتی است که توسط سر طراح لادا یعنی «استیو ماتین» و تیمش شکل گرفته است. وی یکی از طراحان برجستهٔ صنعت خودروسازی است که سال‌ها در مرسدس بنز و ولوو کار کرده و طراحی خودروهای مهمی چون مرسدس بنز M کلاس، S کلاس، مایباخ 57 و ولوو S60 را در کارنامهٔ خود دارد. آقای ماتین در سال 2011 کار خود را به‌عنوان رئیس بخش طراحی لادا آغاز کرد و از آن زمان سعی کرده زبان طراحی جدیدی را برای این شرکت ایجاد کند.

4x4 ویژن که پرتوتایپ یک اس‌یووی تهاجمی و مدرن است را می‌توان برجسته‌ترین خودرویی دانست که تاکنون توسط ماتین برای لادا طراحی شده است. این خودرو چیزی در حد و اندازهٔ داچیا داستر بوده و همان‌طور که گفته شد پیش‌نمایشی از نسل آیندهٔ نیوا محسوب می‌شود. به همین دلیل بین این کانسپت و نیوا شباهت‌هایی در فرم کاپوت و گلگیرهای عقب دیده می‌شود اما 4x4 ویژن در دیگر قسمت‌ها با نیوای چهل‌ساله کاملاً متفاوت بوده و خودروی مدرنی به نظر می‌رسد.

«استیو ماتین» در مراسم رونمایی از این کانسپت گفته است:

«ما آمادهٔ آیندهٔ لادا هستیم و با 4x4 ویژن پتانسیل خود در ارائهٔ یک طراحی منحصربه‌فرد، تهاجمی و پرانرژی که با الهام از مدل افسانه‌ای نیوا شکل گرفته است را نشان داده‌ایم».

در جای‌جای این کانسپت، طرح X شکل که اخیراً به عنصر ظاهری اصلی محصولات جدید لادا تبدیل شده، دیده می‌شود. این ماشین روی رینگ‌های بزرگ 21 اینچی قرار گرفته و در جلو و عقب هم به چراغ‌های LED مجهز است. طراحی جذاب ظاهری 4x4 ویژن اما به داخل آن‌هم کشیده شده و طراحان لادا با استفاده از تِم نارنجی روشن، جزئیات خاکستری و تریم آلومینیومی، فضای زیبا و مدرنی را ایجاد کرده‌اند.

در کابین این کانسپت همچنین صفحه‌نمایش بزرگی برای ارائهٔ سیستم اطلاعاتی-سرگرمی تعبیه شده که دریچه‌های تهویه طرفین آن‌را احاطه کره‌اند. از دیگر ویژگی‌های داخلی قابل‌توجه این کانسپت روسی هم می‌توان به کنترل تهویهٔ دو منطقه‌ای، صفحه آمپر دیجیتالی، نورپردازی داخلی، سقف شیشه‌ای پانوراما، اتصال بلوتوث، کروز کنترل و غربیلک فرمان سه پرهٔ چندمنظوره اشاره کرد.

فعلاً اطلاعات فنی چندانی از کانسپت 4x4 ویژن منتشر نشده و لادا صرفاً گفته است که این خودرو روی پلت‌فرم ویژه‌ای ساخته شده است. همچنین هیچ اطلاعاتی از پیشرانه یا پیشرانه‌های این اس‌یووی کامپکت نیز منتشر نشده اما بااین‌حال میدانیم که کانسپت 4x4 ویژن به یک گیربکس اتوماتیک با ضرایب سنگین و سبک مجهز است که این ویژگی در کنار فاصلهٔ زیاد از سطح زمین و اوورهنگ‌های جلو و عقب کوتاه، توانایی‌های آفرود قابل‌توجهی به آن بخشیده است.

این کانسپت 4.2 متر طول دارد که این یعنی حدود 10 سانتیمتر از نسل دوم داچیا داستر کوتاه‌تر است اما از سوی دیگر کانسپت لادا تعلیق بلندتری داشته و از گلگیرهایی عضلانی برخوردار است. به‌طورکلی کانسپت 4x4 ویژن خودروی بسیار جذاب و قابل‌توجهی از سوی لادا محسوب می‌شود که بسیار راحت‌تر و لوکس‌تر از نیوای کنونی است؛ بنابراین امیدواریم این کانسپت با همین ویژگی‌ها به‌عنوان نسل جدید نیوا تولید گردد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.