عرضهٔ لادا نیوا تراول در ژاپن با قیمت 31 هزار دلار!
همه میدانیم که لادا نیوا در روسیه خودروی بسیار محبوبی است اما موضوع جالب اینکه قرار است این خودروی جانسخت روسی در ژاپن هم عرضه شود و در آنجا هرگز ارزان نخواهد بود! شرکتی بنام لو پارناس (Le Parnass) قصد دارد لادا نیوا را به ژاپن وارد کند. این شرکت در حال خرید شاسیبلند لادا از منطقهٔ خاباروفسک در روسیه است و خودروها را از طریق کشتی به جزایر ژاپن منتقل میکند.
لو پارناس در ژاپن نسخهٔ پرچمدار و کاملاً مجهز نیوا که لوکس آفرود (Luxe Offroad) نام دارد را عرضه میکند و به همین دلیل قیمت آن در این کشور 3.48 میلیون ین معادل 31,300 دلار خواهد بود. این در حالی است که قیمت نیوا تراول در روسیه از 821 هزار روبل معادل 11,270 دلار آغاز شده و در نسخهٔ پرچمدار لوکس آفرود به 983 هزار روبل معادل 13,500 دلار میرسد. این یعنی نیوا در سرزمین آفتاب تابان 17,800 دلار از خانه گرانتر خواهد بود که افزایشی 130 درصدی محسوب میشود.
ژاپنیها با پرداخت این مبلغ گزاف حداقل از سیستم تهویه مطبوع، سیستم چندرسانهای، دوربین دید عقب با تمیزکننده، پنجرههای برقی، گرمکن صندلیها، گرمکن شیشهٔ جلو، رینگهای 16 اینچی آلیاژی با لاستیکهای آفرودی و اسنورکل بهرهمند میشوند اما نباید انتظار هیچگونه ویژگی ایمنی فعال مدرنی را از این آفرودر روسی داشته باشند زیرا تجهیزات ایمنی این خودرو صرفاً به چند ایربگ و ترمز ABS محدود میشود.
علاوه بر نیوا تراول، لو پارناس سدان لادا وستا اسپرت را هم به ژاپن وارد میکند. این خودرو با قیمت 3.78 میلیون ین معادل 34 هزار دلار عرضه میشود که نسبت به قیمت 1.21 میلیون روبلی (16,600 دلار) آن در روسیه افزایشی 105 درصدی دارد. نکتهٔ دیگر اینکه همهٔ لاداهای وارداتی به ژاپن همچنان فرمان چپ خواهند بود درحالیکه سیستم رانندگی در این کشور فرمان راست است.
نیوا تراول درواقع نسخهٔ فیسلیفت شدهٔ آوتوواز 2123 است که قبلاً با نام شورلت نیوا در روسیه عرضه میشد. این خودرو برای اولین بار در سال 1998 معرفی شد و برای سال 2021 فیسلیفت بزرگی را تجربه کرد که ظاهر مدرنتری را برای آن به ارمغان آورده است. نیوا تراول اما علیرغم تجربهٔ این تغییرات، به لطف فاصلهٔ زیاد از زمین و روکشهای پلاستیکی در سراسر بدنه، همچنان مثل یک اسیووی مقاوم به نظر میرسد.
نیوا تراول به یک پیشرانهٔ 1.7 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی مجهز است که تنها 80 اسب بخار قدرت دارد. این نیرو اما از طریق یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی، گیربکس کمکی دو سرعته و قفل دیفرانسیل مکانیکی به هر چهارچرخ منتقل میشود تا تواناییهای آفرود بالایی را برای نیوا فراهم کند.