ابرماشینهای ناشناخته: سیزتا V16T
دنیای ابرماشینها با نامهای مشهوری مثل بوگاتی، فراری، لامبورگینی و مکلارن گره خورده است اما در این دنیا خودروهایی هم وجود داشته و دارند که شاید تاکنون نام آنها را نشنیده باشید. یکی از این خودروها، سیزتا V16T است (Cizeta V16T). این یک ابرماشین ایتالیایی است که از طریق سرمایهگذاری مشترک بین یک مهندس خودرو بنام «کلودیو زامپولی» و یک آهنگساز بنام «جورجو مورودر» متولد شد. این خودرو توسط گروهی از کارکنان سابق لامبورگینی توسعه یافت و توسط «مارچلو گاندینی» طراحی شد. سیزتا V16T برای اولین بار در سال 1988 معرفی شد.
دههٔ 80 دورهای عالی برای ابرماشینهای چشمگیر بود. در آن زمان، فراری مدل جسورانهٔ تستاروسا و F40 توربوشارژ را داشت، پورشه مدل نوآورانهٔ 959 را ارائه کرده بود، لامبورگینی همچنان در حال بهبود کانتاش بود و همزمان روی توسعهٔ دیابلو کار میکرد و بوگاتی هم که در دههٔ 60 از دنیای خودرو محو شده بود در سال 1987 به لطف کارآفرین ایتالیایی «رومانو آرتیولی» بازگشت. «کلودیو زامپولی» هم ایتالیایی دیگری بود که به صنعت ابرماشینها وارد شد. وی که قبلاً نمایندگی فروش فراری را داشت، با همکاری «جورجو مورودر» شرکت سیزتا (چیزتا) اتومبیل را تأسیس کرد.
قوای محرکه
نام V16T نشان میدهد که این ابرماشین به پیشرانهٔ شانزده سیلندر مجهز است. این موتور 6 لیتری که بهصورت عرضی در میانهٔ شاسی یعنی جلوتر از محور عقب و پشت صندلیها نصب شده است، بلوک آلومینیومی و چهار سر سیلندر دارد. این پیشرانه درواقع بر اساس موتور V8 میللنگ تخت لامبورگینی اوراکو ساخته شده و در تعدادی از قطعات مثل سر سیلندرها و میللنگ با آن مشترک است. این موتور شانزده سیلندر 560 اسب بخار قدرت و 540 نیوتن متر گشتاور تولید میکرد که هرچند شاید امروزه قدرت زیادی به نظر نرسد اما برای سال 1988 که فراری تستاروسا تنها 390 اسب بخار قدرت داشت، رقم چشمگیری بود. این نیرو از طریق یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی به چرخهای عقب منتقل میشد.
ویژگیها
V16T تنها محصول سیزتا بود و علیرغم تولید محدود و حضور کوتاهمدت در بازار، به دلیل طراحی بحثبرانگیز و پیشرانهٔ عظیم شانزده سیلندر سروصدای زیادی به راه انداخت. ازآنجاییکه V16T توسط گاندینی طراحی شده بود یعنی همان کسی که لامبورگینی کانتاش و دیابلو را طراحی کرده بود، نمای جلویی آن شباهت بسیار زیادی به دیابلو داشت اما دیگر قسمتها طراحی منحصربهفردی داشتند که حتی امروز هم جذاب به نظر میرسند. یکی از ویژگیهای ظاهری جالب این خودرو برخورداری از چهار چراغ جلوی مخفی است که در زمان باز بودن نمای منحصربهفردی دارند. V16T ظرف 4.5 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسید و میتوانست به حداکثر سرعت 328 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.
تولید
تولید سیزتا V16T از سال 1991 آغاز شد و هرچند در ابتدا پیشبینی میشد هرماه یک دستگاه از آن ساخته شود اما تا پایان تولید در سال 1995 تنها 12 دستگاه از آن ساخته شد که یکی از آنها هم پروتوتایپ بود. V16T در آن زمان با قیمت 650 هزار دلار به فروش میرسید که قیمت بسیار بالایی بود و همین موضوع باعث ورشکستگی سیزتا شد. بااینحال، زامپولی به ایالاتمتحده نقلمکان کرد و در کالیفرنیا دوباره شرکت سیزتا اتومبیل را بنیان نهاد. وی به فعالیت خود ادامه داد و دو دستگاه V16T دیگر در سالهای 1999 و 2003 به تولید رساند که یکی کوپه و دیگر اسپایدر بود. به گفتهٔ زامپولی، این خودرو از نظر تئوری همچنان در حال تولید است و با سفارش خریداران ساخته میشود.
حراج
حال قرار است در ژانویهٔ آینده یک نمونهٔ بینظیر از V16T به حراج گذاشته شود. شماره شاسی این خودرو 001 است که یعنی اولین نمونهٔ ساخته شده از V16T محسوب میشود. این همان خودرویی است که برای اولین بار در 5 دسامبر سال 1988 در رویدادی در لسآنجلس رونمایی عمومی شد و بعداً در نمایشگاههای خودروی لسآنجلس و ژنو سال 1989 هم به نمایش درآمد. این V16T ویژگیهای منحصربهفردی دارد که آنرا از نمونههای تولیدی بعدی متمایز میکند. بهعنوانمثال، ورودیهای هوای جانبی آن بزرگتر است و کابین منحصربهفردی هم دارد. این ابرماشین توسط RM Sotheby به حراج گذاشته میشود و بهطور کامل بازسازی شده است. یکی دیگر از ویژگیهای خاص این V16T این است که در ابتدا متعلق به جورجو مورودر بوده است یعنی کسی که به ساخت این ابرماشین کمک کرد.
مشخصات فنی
Cizeta V16T | |
معرفی | 1988 |
تولید | 1991 تا 1995 |
ترکیب | موتور وسط |
پیشرانه | 6.0 لیتری V16 |
قدرت | 560 اسب بخار |
گشتاور | 540 نیوتن متر |
گیربکس | 5 سرعته دستی |
محور محرک | عقب |
شتاب صفرتاصد | 4.5 ثانیه |
حداکثر سرعت | 328 کیلومتر بر ساعت |
وزن | 1700 کیلوگرم |
طول | 4,445 میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | 2,694 میلیمتر |
ظرفیت سرنشین | 2 نفر |