بررسی لادا نیوا، فسیلی که قصد خداحافظی ندارد!
هرچند کارواو معمولاً در ویدئوهای خود سراغ خودروهای جذابی مثل سوپراسپرتها میرود اما این بار مت واتسون تصمیم گرفته نگاهی به لادا نیوا داشته باشد که از دههٔ 70 میلادی تاکنون بدون تغییر بزرگی در حال تولید است. قبل از اینکه سراغ بررسی این خودرو برویم بهتر است بدانید که نیوا در روسیه قیمت ارزانی دارد که از 660 هزار روبل معادل 9,300 دلار آغاز میشود اما در بریتانیا این خودرو با قیمت 17,595 پوند به فروش میرسد که برای چنین خودرویی مبلغ بسیار زیادی است.
نیوا در طراحی ظاهری از سال 1977 تاکنون تغییر چندانی نداشته است. بااینحال، در بین بهروزرسانیهای متعدد این خودرو در طول عمر درازش، قابلتوجهترین فیسلیفت در سال 2014 صورت گرفت یعنی زمانی که برای نسخهٔ اوربان سپرهای جدید یکپارچه طراحی شد اما در دیگر نسخهها همچنان همان سپرهای استیلی قدیمی حفظ شدند. بهروزرسانی سال 2020 نیوا روی داخل آن تمرکز داشت هرچند که با چنین خودروی قدیمیای نمیتوان کار زیادی انجام داد و همین موضوع نگرانیهای ایمنی در مورد آنرا افزایش میدهند.
به گفتهٔ واتسون، با وجود قدیمی بودن کابین نیوا و پلاستیکهای خشک آن، قطعات داخلی بهخوبی در کنار هم مونتاژ و چفت شدهاند. نمونهای که او بررسی کرده نسخهٔ لوکس نیوا محسوب میشود و از تجهیزاتی مثل پنجرههای برقی، تهویه مطبوع، گرمکن صندلیهای جلو و سیستم صوتی برخوردار است. همانطور که از چنین خودروی کوچکی انتظار میرود، صندلیهای عقب آن تنگ هستند و هرچند نسخهٔ پنجدر آنهم ارائه میشود اما به دلیل فروش پایین، لادا تا پایان امسال به تولید این نسخه پایان خواهد داد. حجم صندوق بار نیوا سهدر هم تنها 265 لیتر است که در حد خودروهای کوچک شهری این روزها است.
رانندگی با نیوا به لطف سیستم تعلیق نرم و ساختار یکپارچه (یونیبادی) بسیار لذتبخشتر از انتظار به نظر میرسد هرچند که تعویض دندههای آن کمی سفت انجام میشود. در رانندگی روی جادهها خلوت اما مشکل اصلی نیوا یعنی پیشرانهٔ کمتوان آن مشخص میشود زیرا موتور 1.7 لیتری این شاسیبلند روسی تنها 82 اسب بخار قدرت دارد. به همین دلیل، نیوا در آزمایش شتاب کارواو در این ویدئو پس از 19 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت رسید و 400 متر را در 24.2 ثانیه طی کرد. روی جادههای پیچدرپیچ نیز فرمان نیوا دقت لازم را ندارد و خودرو بادیرول زیادی از خود نشان میدهد اما این جایی نیست که نیوا برای آن طراحی شده باشد.
خانهٔ اصلی این خودرو آفرود است که به لطف سامانهٔ چهارچرخ محرک دائمی با قفل دیفرانسیل مرکزی و دندههای ضریب سنگین تواناییهای خوبی از خود نشان میدهد. بهطورکلی، نتیجهگیری مت واتسون از رانندگی با لادا نیوا این است اکثر مردم باید از خرید این خودرو اجتناب کنند اما کسانی که خواهان خودروهای عجیب و خاص هستند باید سریع بروند یک دستگاه از آنرا بخرند. البته در روسیه، برای کسانی که خواهان خودروی آفرودی مدرنتری هستند، لادا مدل نیوا تراول را ارائه میکند. همچنین جانشین این نیوای کهنسال هم قرار است در سال 2024 از راه برسد.