اولین تجربهٔ رانندگی با پروتوتایپ اینیوس گرنادیر، تازه‌وارد توانمند!

پنج‌شنبه 5 اسفند 1400 - 14:30
مطالعه 7 دقیقه
Ineos Grenadier prototype-6
زمانی که برای اولین بار «جیم راتکلیف» رئیس میلیاردر شرکت چندملیتی صنایع شیمیایی اینیوس ایدهٔ ساخت یک شاسی‌بلند آفرودی جدید برای جایگزینی با نسل...
تبلیغات

زمانی که برای اولین بار «جیم راتکلیف» رئیس میلیاردر شرکت چندملیتی صنایع شیمیایی اینیوس ایدهٔ ساخت یک شاسی‌بلند آفرودی جدید برای جایگزینی با نسل اول لندروور دیفندر را مطرح کرد، شاید کسی خیلی آن را جدی نگرفت ولی وی در این راه کاملاً مصمم بود و پروژهٔ خود را با همکاری شرکت‌های معتبری مثل مگنا اشتایر و ب‌ام‌و پیش برد. درنتیجه، حالا گرنادیر تقریباً به پایان مراحل توسعه رسیده و پروتوتایپ‌های آن برای بررسی و آزمایش در اختیار نشریات قرار گرفته‌اند.

گرنادیر آشکارا از لندروور دیفندر قبلی الهام گرفته و مفهوم این خودرو را با تکنولوژی‌های مدرن ترکیب کرده است. مثل دیفندر، این آفرودر جدید هم طراحی جعبه‌ای شکل، ساختار بدنه روی شاسی و اکسل‌های صلب دارد اما گرنادیر پروژه‌ای است که به‌طور کامل از ابتدا توسعه پیدا کرده و هیچ اشتراکی با لندروور ندارد. پذیرش سفارشات برای خرید این ماشین از آوریل امسال آغاز می‌شود و قیمت آن در بریتانیا از حدود 48 هزار پوند برای نسخهٔ تجاری آغاز خواهد شد.

پشت دماغهٔ جعبه‌ای گرنادیر موتورهای 3 لیتری شش سیلندر خطی توربوشارژ ساخت ب‌ام‌و قرار می‌گیرد که شامل دیزلی با 250 اسب بخار قدرت و 550 نیوتن متر گشتاور و بنزینی با 285 اسب بخار قدرت و 450 نیوتن متر گشتاور می‌شود. نمونهٔ مورد آزمایش ما از نوع بنزینی است. هردو موتور به یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک ZF و سامانهٔ چهارچرخ محرک با ضریب سنگین قابل انتخاب برای آفرودهای جدی متصل می‌شوند. گرنادیر به دیفرانسیل مرکزی با قفل مکانیکی هم مجهز است درحالی‌که دیفرانسیل‌های فعال الکترونیکی برای هردو محور آن نیز قابل سفارش خواهد بود.

گرنادیر در داخل طراحی ساده اما کاربردی با ترکیبی از تکنولوژی‌های امروزی و ابزارهای به‌دردبخور دارد. سیستم اطلاعاتی-سرگرمی خودرو که از طریق یک نمایشگر 12.3 اینچی ارائه می‌شود از ب‌ام‌و گرفته شده و در اصل نسخه‌ای از iDrive با پوسته‌ای جدید است اما غیر از انتخاب‌گر دنده، دیگر قسمت‌های کابین به‌طور اختصاصی برای گرنادیر طراحی شده‌اند. در اینجا هیچ خبری از صفحه آمپر سنتی نیست و داشبورد جعبه‌ای شکل خودرو از پلاستیک خشک ساخته شده است. روی پانل میانی داشبورد دکمه‌های بزرگی برای کنترل قسمت‌هایی مثل سیستم تهویه و سیستم صوتی تعبیه شده که برای استفاده با دستکش طراحی شده‌اند درحالی‌که دیده رو به بیرون خودرو برای دارندگان دیفندر قبلی آشنا خواهد بود.

گرنادیر ظاهر گیرایی دارد و با اندازه‌ای بزرگ‌تر از دیفندر به همراه روکش‌های پلاستیکی مشکی که از بدنه بیرون زده و لاستیک‌های آفرودی سفارشی، هدفمندتر به نظر می‌رسد. با ارتفاع بیش از دو متری، برای سوار شدن به گرنادیر واقعاً باید به آن صعود کرد اما این ارتفاع فاصلهٔ 264 میلی‌متری از زمین و همین‌طور دید خوبی از پشت فرمان را فراهم می‌کند. با فشردن پدال گاز، پیشرانهٔ توربوشارژ خطی با ارائهٔ تحویل نرم گشتاور، مشکل چندانی برای جابجایی خودرو ندارد. گرنادیر احساس قدرت دارد و هرچند گِل نرم محل آزمایش مثل یک مسیر صخره‌ای نمی‌تواند کیفیت سواری خودرو را محک بزند اما کابین به‌خوبی از ناهمواری‌های مسیر جدا می‌شود.

فنرهای پیشرفتهٔ Eibach با کمک‌فنرهای بیلستین روی دست‌اندازهای بزرگ عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهند و به لطف اکسل‌های صلب، راننده احساس می‌کند که خودرو در هر چهارچرخ خود حداکثر چسبندگی را ارائه می‌کند. گرنادیر در چالش‌برانگیزترین قسمت‌های مسیر کشش قابل‌توجهی دارد و هرچند روی گِل‌های نرم کمی لغزش دارد و لیز می‌خورد اما به‌ندرت توانایی‌های آن به پایان می‌رسد. ساختهٔ اینیوس هرچند گاهی هنگام تقلا برای بالا رفتن از شیب‌ها متوقف می‌شود اما با کمی تلاش بیشتر، از سخت‌ترین شیب‌ها هم بالا می‌رود.

با تغییر حالت گیربکس به دستی و انتخاب دنده یک، گرنادیر در پایین رفتن از شیب‌ها هم به همان اندازه چشمگیر عمل می‌کند و با برداشتن هردو پا از روی پدال‌ها و استفاده از ترمز موتور، خودرو با خیال راحت و بدون از دست دادن کنترل به پایین رفتن ادامه می‌دهد. همچنین به لطف زوایای حمله و فرار به ترتیب 35.5 درجه و 36.1 درجه، هنگام پایان شیب و رسیدن به مسیر صاف، بدنه به سطح مسیر نمی‌گیرد. بااین‌حال، فرمان روی مسیرهای خیس به‌طور وحشتناکی احساس سبکی دارد اما مشکل بیشتر خود غربیلک فرمان است زیرا به خاطر طرح دو پره، حتی با وجود نوار قرمز در موقعیت ساعت 12، هنگام آفرودهای سخت فهمیدن جهت چرخ‌ها آسان نخواهد بود.

به‌طورکلی، گرنادیر واقعاً آفرودر چشمگیری است و با برخورداری از شاسی نردیانی مستحکم، محافظ‌های بدنهٔ برجسته و کابین مستحکم و بادوام، احساس کارایی و توانمندی آن بسیار به دیفندر قدیمی نزدیک است تا نسل جدید. ویژگی‌ها و قطعات آفرودی گرنادیر نشان دادند که در مسیرهای ناهموار و خشن خودروی کاملاً توانمندی را خلق کرده‌اند اما سؤال بزرگ این است که این ماشین روی آسفالت چگونه رفتار خواهد کرد؛ بنابراین، قضاوت نهایی در مورد اینیوس گرنادیر را به زمان آزمایش جاده‌ای کامل موکول خواهیم کرد.

کپی لینک

جمع‌بندی

با توجه به برداشت اولیه از یک نمونهٔ پیش‌تولید، اینیوس گرنادیر نشان داد که در مسیرهای خشن توانایی‌هایی جدی دارد. این ماشین از همان توانایی‌های آفرودی برخوردار است که از یک دیفندر قدیمی انتظار داریم اما این با تکنولوژی‌های مدرنی همراه شده که جذابیت آن را افزایش می‌دهد. باید منتظر بمانیم و ببینیم که آیا این تمرکز تمام و کمال روی آفرود، به رفتار جاده‌ای خودرو لطمه‌ای زده یا نه اما گرنادیر تا به اینجای کار، خودروی توانمندی نشان داده است.

کپی لینک

مشخصات فنی

Ineos Grenadier

پیشرانه

3.0 لیتری I6 توربو

قدرت

285 اسب بخار

گشتاور

450 نیوتن متر

گیربکس

8 سرعته اتوماتیک

محور محرک

چهارچرخ

طول

4,927 میلی‌متر

عرض

1,930 میلی‌متر

ارتفاع

2,033 میلی‌متر

فاصلهٔ محوری

2,922 میلی‌متر

قیمت پایه

48 هزار پوند

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.