انویساژ و بازسازی آستین هیلی معروف با قیمتی گزاف!
شرکت مهندسی «گروه انویساژ» که در شهر «کاونتری» انگلیس واقع شده است از نخستین خودروی بازسازیشده خود پردهبرداری کرده است. این شرکت قصد دارد تا آستین هیلی بازسازیشدهاش را تحت برند «کِیتون» روانه بازار کند.
تنها 25 نمونه از کیتون هیلی تولید میشود که هر دستگاه آن، توسط گروه متخصص انویساژ بازسازی خواهد شد که در ساخت مدلهای تولید محدود و یکتا شهرت دارد. این شرکت شهرت خود را برای ساخت پنلها و تختههای بدنه جگوارهای بازسازیشده تایپ D و XKSS بهدست آورد. هیلی، نخستین خودروی این متخصص بازسازی به شمار میرود که تحت برند خودش به بازار عرضه میشود؛ کیتون درحقیقت یکی از مجموعههای زیرمجموعه شرکت مالک انویساژ، کاترل هادسون، است.
خودروی اصلی، یک آستین هیلی 100/4 BN1 است که در میان سالهای 1953 تا 1955 در انگلستان ساخته میشده است. کیتون موتور این خودرو را به شرکت «JME هیلی» که متخصص مدلهای گوناگون خودرو است، ارسال کرد و سپس برای بازسازی باقی اجزای باقیمانده این خودرو، توجه آن را به خود جلب کرد. مدیرعامل انویساژ، «تیم استرافورد»، میگوید:
پلتفرم مکانیکی این خودرو تا آنجا که امکان دارد به گنجایشهای خودش نزدیک شده است.
شاسی این دستگاه کمی محکمتر از گذشته شده است؛ تمام نقاط ضعف و خرابیهای آن نیز برطرف شدهاند. بهبود این شاسی تا جایی انجامگرفته است که از ارزش تاریخی خودرو نکاهد و حالت بازسازی اصیل آن را نگه دارد؛ چراکه هویت خالص آن در فرایند ساخت امری مهم به شمار میآید. مهمترین تغییرات در ساختار بدنه این خودرو صورت گرفتهاند؛ جایی که انویساژ با استفاده از مهارت بازسازی مستقل (Coachbuilding) خود به ساخت دوباره و دقیق تمام تختهها و پنلهای بدنه هیلی پرداخته است.
به عقیده طراح و مهندس کیتون، پرداخت و شکل این خودروی بازسازیشده همان چیزی است که اگر طراحان اولیه هیلی آن را میدیدند، حتما از آن استقبال میکردند. درحقیقت تنها عامل نگهدارنده آنها برای استفاده نکردن از این اصلاحات فناوری و روشهای ساخت قدیمی زمانه بوده است. کیتون برای این کار دلیل دیگری هم دارد؛ آن هم تولید محدود هیلی و خاص بودن آن است.
این تیونر محافظهای بخش جلو و پشتی خودرو اصلی را حذف کردهاند و اینبار به آن دستگیره در و صندوق افزودهاند. جلوپنجره، ورودیهای هوای و بخش جانبی خودرو نیز از نو طراحی شدهاند. فاصله میان پنلها نیز به حداقل میزان ممکن رسیده و اجزا از کیفیت و قبات مناسبی برخوردار هستند. باطراح این خودرو، «دریل اسکریون»، میگوید:
ایده اولیه ما این بود که خودرو را بدون تغییر نسبتهای آن بازسازی کنیم. بهاینصورت، خودرو در خالصترین حالت خود باقی خواهد ماند و سازنده میتواند از بخشهای اضافه دوری کند.
انویساژ کمی فنربندی هیلی را نیز بهبود داده است؛ فنرهای بخش جلویی جدید هستند و بخش عقب همچنان از همان فنرهای برگی (شمشی) استفاده میکنند؛ همه این موارد درکنار میلهای ضدلفزش جدید برای سرنشینان این خودرو تجربه سواری بهتری را امکانپذیر میسازد.
موتور 3 لیتری خطی هیلی که از مرکز JME بازگشته بود، 185 اسب بخار قدرت و 261 نیوتن متر گشتاور را در دور موتور 5000rpm دردسترس راننده قرار میدهد. جعبهدنده 3 سرعتی اصلی آستین هیلی اینبار با یک نمونه 5 سرعتی دستی تعویض شده است. JME درکنار بهبود موتور و جعبهدنده، ترمز را نیز بهروزتر کرده و بهجای نسخه جاسهای از نمونههای دیسکی استفاده کرده است. همه این بهبودها، وزن کیتون هیلی را به 920 کیلوگرم رسانده است.
بهرهوری از پوشش زنگشکل (Bellhousing) جدید در جعبهدنده 5 سرعتی و حذف چرخ زاپاس باعث شده تا فضای داخلی کابین نسبتبه مدل اصلی بهطور محسوسی افزایش یابد. کیتون دوخت داخلی را بهبود داده و اینبار از پدالهای جدید استفاده کرده است. موقعیت راننده نیز برای تسلط بهتر بر جاده بهبود یافته است. با وجود همه این بهروزرسانیها، همانند نسخه اصلی خبری از گرمکن، بلندگوی استریو و روکش پارچهای سقف نیست اما بهجای آن، شیشه جلو کمی بالاتر آمده است تا رانندگی را بهبود بخشد.
کیتون اعلام کرده که حدود 2000 ساعت زمان را صرف بهبود و ساخت قطعات نسخه اولیه هیلی کرده است اما امید دارد که این زمان برای 24 دستگاه دیگر کمتر شود. این شرکت قصد دارد تا هیلی بازسازی شدهاش را با قیمت 474 هزار پوند (معادل یک سوپرخودروی لوکس جدید) به فروش برساند؛ گفتنی است که این نرخ شامل هزینه تهیه نسخه عادی آستین هیلی و مالیات بر ارزشافزوده نمیشود. قرار است کیتون هیلی در رویداد سالن «پرایو» که در تاریخ 1 تا 3 اردیبهشت و در لندن برگذار میشود رونمایی شود. این رویداد میزبان شرکتهایی چون لامبورگینی، فراری، توشک و... نیز خواهد بود.